Az utóbbi napokban elkerülhetetlen volt olvasni a koronavírusról, a megelőzéssel járó kormányi intézkedésekről és az ezzel járó gazdasági hatásokról. Természetesen a COVID 19 vírus az online kereskedelemre is erőteljes hatást gyakorol. Lássuk, miket tapasztaltunk fulfillment és logisztikai megoldásokkal foglalkozó cégként és mire számíthatnak a webáruház tulajdonosok a következő hetekben.

7246df54d4409b632610d291bb47f770

Miket tapasztaltunk az elmúlt hetekben?

  1. Készlethiány a Kínából rendelő webshopoknál

Kína volt az első ország, ahol megjelent az új koronavírus, több, mint 80 ezer ember fertőződött meg. Kína január végén erős szabályokkal, városok lezárásával, az élet leállításával reagált a kialakult helyzetre. Karantén alá helyezték Vuhan-t, leálltak az iskolák, szórakozóhelyek, éttermek és a gyárak is. A több, mint 1.5 hónapos karantén hatására, azóta jelentősen javult a helyzet Kínában. Egyes vállalatok újra megkezdhetik a gyártást, elsőnek a mezőgazdasági és egészségügyi cikkeket gyártó cégek.

A karantén periódus azonban jelentősen befolyásolta a Kínából rendelő webshopok árukészletét. Fulfillment tevékenységünk során, több webáruháznál tapasztaljuk, hogy elfogytak a készleteik és a nagykereskedések is kezdenek kifogyni az áruikból. A jó hír azonban az, hogy Kínában már normalizálódik a helyzet, így remélhetőleg hamarosan újra a megszokott szállítási időkkel lehet rendelni a beszállítóktól.

  1. Az élelmiszereket kínáló webshopok forgalma folyamatosan növekszik

Március 16-tól ideiglenesen az iskolák is bezártak Magyarországon, ezért még többen dolgoznak otthonról, meg fog ugrani az önkéntes karanténban lévők száma. Mindenkit az otthonmaradásra buzdítanak, így egyre többen rendelik házhoz az ételt. Több nagy szupermarkettől is lehet online rendelni, például a Tesco, Auchan, Spar és Príma. Ezek a boltok nagy nyomás alatt vannak, napról napra növekszik az online rendelők száma, akiknek a kiszolgálását egyaránt bírniuk kell munkaerővel és készletekkel.

Csehországban már előrébb jár a vírus lefolyása. Ott akkor kezdődött a hatalmas forgalom az élelmiszerwebshopokban, amikor bezárták az iskolákat. Csehországban is komolyabb rendelkezéseket vezettek be, miután nem egyszer 600 kg feletti élelmiszerrendeléseket kaptak. A rendeléseket 50 kg-ra korlátozták, valamint a kiszállítási időt is meghosszabbították. A csehek azt is bevezették, hogy a futárok becsöngetnek és az ajtó előtt hagyják a rendelést, hogy elkerüljék a fizikai kontaktust.

Magyarországon is elkezdődtek a szigorítások, a Tesco például limiteket kényszerült bevezetni egyes termékekre: a készlethiány elkerülése érdekében egyes  termékekből maximum 12 darabot lehet rendelni. Még így is előfordulhat, hogy készlethiány lép fel – tájékoztatják vásárlóikat a Tesco weboldalán. Továbbá, azt is bevezették, hogy csakis online, előre lehet fizetni a rendelésekért.

További változás lehet, hogy az éttermek, akik a karantén helyzet miatt nem tudnak kinyitni, kiszállításra fognak átállni. A Wolt ételkihordó céget például az elmúlt napokban kiszállítással kapcsolatban ötször annyi étterem kereste meg, mint korábban átlagosan.

  1. Az e-kereskedelem felélénkült, egyre több rendelésre lehet számítani

Mivel egyre több korlátozás lép fel az emberek mozgásával kapcsolatban, a fizikai boltok forgalmát a webshopok veszik át ideiglenesen. Az emberek el fogják kerülni a fizikai boltok látogatását a fertőződés kivédése érdekében. Ez a webshopok és kifejezetten az FMCG termékeket forgalmazó webshopok esetében forgalomnövekedéséhez vezet. Az emberek viselkedése és hozzáállása az online vásárláshoz változni fog: többet fognak online vásárolni, továbbá hajlandóak lesznek többet várni a kiszállításra a kialakult helyzet miatt. Ezek a viselkedésváltozások pedig a vírus lecsengése után is megmaradhatnak.

Egyes termékek ára jelentősen megemelkedett a megnövekedett igények miatt. Fertőtlenítőkből és maszkokból hiány alakult ki, nehezen lehet hozzájutni ezekhez a termékekhez a boltokban. Olaszországban ezeket az árucikkeket online kezdték többszörös áron árusítani, egy flakon fertőtlenítő gélt például nem ritkán több, mint 22 euróért árusítottak, az eredeti 3 eurós ár helyett. A szájmaszkok ára 10 centről, 1,8 euróra ment fel.

További termékek, amikre megnövekedett az igény a takarítószerek, takarítóeszközök, egészségügyi eszközök, gyógyszerek (főleg vitaminok), WC papír, szappan, papírtörlő, zsebkendő és kesztyű.

Nézzük a többi nem egészséggel, vagy étellel kapcsolatos ágazatot. Kínában a kozmetikai cégek boltjai is bezártak. Az egyik legnagyobb kozmetikai cég a szépség tanácsadóit online influencerként alkalmazta a karantén idején, ezzel pedig 200%-kal növelték a bevételüket a tavalyi évhez képest. A divatcégek átálltak az online eladásra, és eladóik a WeChat alkalmazáson folytatták a ruhák értékesítését.

A webshopok esetében a vírus hatása elsősorban az FMCG termékek forgalmánál kifejezetten kedvező. Az egyéb, például műszaki termékekkel, alkatrészekkel foglalkozó webáruházak forgalmát illetően még nehéz prognózist alkotni, ugyanis míg az offline kereskedelem visszaesése pozitív hatással lehet az említett iparágakra, addig egy gazdasági válság, vagy akár csak az emberekben kialakuló gazdasági válságtól való félelem gyorsan megtizedelheti az online rendelések számát is.

  1. A futárszolgálatok a helyzetre való tekintettel különleges intézkedéseket vezetnek be

Az e-kereskedelem erősen függ attól, hogy a futárszolgálatok működését mennyire befolyásolják a vírus miatt bevezetett intézkedések. Nézzük mi történik Olaszországban, ahol Európán belül a legmagasabb a fertőzöttek száma. Olaszországban bezárták az iskolákat, edzőtermeket, múzeumokat és minden boltot a patikák és élelmiszerboltok kivételével. A munkafeladatokat nem függesztették fel, és az új rendelet szerint az áruk szállítása munkafeladatnak minősül. Így a házhozszállítás továbbra is működik Olaszországban. Itthon is jönnek az egyre szigorúbb intézkedések, bezárják az iskolákat, óvodákat és minden 100 főnél nagyobb zárt helyen tartandó rendezvényt el kell törölni. A futárszolgálatok azonban továbbra is zavartalanul működnek.

A futárcégek erősítettek a higiéniás szabályaikon és közleményeket adtak ki a vírussal kapcsolatban. A Magyar Posta minden nap fertőtleníti a közös használatú felületeket, kézfertőtlenítőt biztosít a kézbesítőknek, munkatársaik nem utaznak és azt is kiemelik oldalukon, hogy a Kínából érkező csomagok teljesen veszélytelenek az Országos Tisztifőorvos véleménye alapján. A GLS és a Sprinter ugyanígy kézfertőtlenítőket és papírtörlőket helyezett el üzemeik több pontján, külföldi utazásaikat elhalasztottak, a beteg alkalmazottakat otthon maradásra kötelezik.

Mit tehetsz?

Fontos mindig informálni a vásárlókat az esetleges készlethiányról, vagy fontosabb történésekről. Ezt megtehetitek a közösségi média felületeken, vagy e-mailben. Vásárlóitok mindig értékelik, ha transzparensen tájékoztatva vannak mindenről. Több webshop helyezett el bannereket a főoldalon, ahol tájékoztatja vásárlóit készlethiányról és tájékoztatást ad a vírushelyzetről.

Igyekezzetek mindent megtenni a megfelelő higiénia érdekében. Egyes futárszolgálatok például bevezették, hogy nem kell a futárokkal érintkezni a házhozszállításkor. A vásárló előre jelezheti, hogy hova szeretné, hogy a futár elhelyezze a terméket a ház előtt, így teljes mértékben elkerülhető a másik emberrel való érintkezés.

Napról napra változnak a dolgok, és lehetetlen megjósolni, hogy meddig fog eltartani a járvány-helyzet. Fontos azonban, hogy ezekben az időkben is használjuk ki erőforrásainkat, legyünk kreatívak és találjunk új módszereket arra, hogy új vásárlókat szerezzünk, valamint megszólítsuk jelenlegi vásárlóinkat.

Cikkünk folyamatosan frissül.

 

Források:

marketingland.com, Tesco.hu, g7.hu, posta.hu, gls-group.eu, sprinter.hu, divante.com, nepszava.hu