Webáruházban megjelenített tartalmak

(BLOGUNK 1. RÉSZÉT IDE KATTINTVA ÉRED EL) Piackutatás alapján eldöntötted, mely ország felé szeretnél nyitni, esetlegesen az is véglegesítésre került, hogy mely termékeddel, termékeiddel lenne érdemes elindulni a külföldi piacon. Ezeket követően jöhetnek a tartalmi követelmények. Webáruház tartalmi feltöltése egy elég átfogó feladat, amennyiben ezt hatékonyan szeretnéd csinálni. Nézzük azt a verziót a korábban említett lehetőségek közül, hogy oldalunkon az adott ország nyelvét használjuk. Ahogy korábban már kiemeltük, nagyon fontos a megfelelő fordítás mind a termékleírások, mind az oldalad többi tartalmával kapcsolatban is. Konkurencia oldalinak vizsgálata során meg lehet figyelni esetlegesen azt is, hogy van-e valami extra tartalom, amint az adott termékkel kapcsolatban kiemelnek a forgalmazók, gondolok itt például az összetevők feltüntetésére, a gyártó ország megjelölésére, csomagolás anyaga stb. Érdemes ezen tartalmakra is építeni, amennyiben több külföldi konkurencia oldalán is fel van tüntetve feltételezhető, hogy az ottani célközönség számára szükséges információ lehet. Termékleírásokkal és termékképekkel kapcsolatos fontosabb teendőkről korábbi blog témáinkban foglalkoztunk, melyek az adott ország nyelvén alkalmazva ugyan olyan működőképesek, mint magyar nyelven.

 

Ár megjelenítése

Szöveges és képi tartalmak megjelenítése mellett hasonlóan nagy hangsúlyt kell kapjon az ár megjelenítése. Természetesen abban az esetben, ha weboldalunk konkrétan az adott ország igényeire készül, akkor a pénznem megjelentésének kérdése fel sem merül, hiszen egyértelműen a célország pénznemében jelenítjük meg az árakat. Abban az esetben, ha az oldalunk nyelvválasztási lehetőséggel készül és nyelvváltáskor a pénznem is módosul az adott ország pénznemére, akkor már több lehetőség is felmerülhet, attól függően, hogy webshopod mire van lefejlesztve.

  • Az egyik lehetőség, ha manuálisan, termékenként állítod be az árakat az adott termékre vonatkozóan. Ez eléggé időigényes folyamat, de így folyamatos kontroll alatt tudod tartani az árakat, a különböző árfolyam ingadozásokat.
  • Másik lehetőség, hogy árfolyam szerint állítod be az árakat. Ez egy bonyolultabb lehetőség, de ennek megfelelően a rendszer az árfolyam ingadozásának megfelelően generálja az árakat. Így a webáruházad motorja a napi árfolyamnak megfelelően korrigálja az árakat, majd valamilyen kerekítési szabály alapján pontosítja. Az árfolyamok kezelésére is két lehetőség adódik, az egyik szerint az átváltási arányt manuálisan adjuk meg, amikor azt szeretnénk, de megoldható az a verzió is, miszerint a rendszer automatikusan frissíti az árfolyamot az MNB adatforrásaiból. (természetesen ezek a lehetőségek függenek a webshopod motorjától is)

 

Fizetési módok

Webáruházak esetében általában 4 fizetési módot különböztetnek meg:

  1. előre utalásos fizetés
  2. bankkártyás azonnali fizetés
  3. bankfüggetlen online fizetési lehetőségek
  4. utánvétes fizetés

 

Előre utalásos fizetés

Előre utalásos fizetés esetén több lehetőség is felmerülhet. Egyik, hogy az eredeti magyarországi vásárlók számára is megadott bankszámlaszámot használod vagy nyitsz egy új bankszámlaszámot az eredeti országban, ahol értékesíteni szeretnél. Amennyiben lehetőségeid engedik és tudsz nyitni egy számlát az adott országban, akkor nagyobb bizalmat ébreszthetsz a vevőid felé. Különböző statisztikák azt mutatják, hogy a vásárlók nagyobb bizalommal utalnak hazai bankszámlaszámra, mint egyéb országokéra. Ezek mellett érdemes megemlítenünk, hogy egyre népszerűbbek a virtuális bankszámlák, melyek biztonságosabbak a normál bankszámláknál és már cégek számára is elérhetőek. Ilyen például a Transferwise, mely a hagyományos bankok által nyújtott devizaszámla szolgáltatás alternatívája. A számlanyitás teljes mértékben online történik, azaz bármikor, bárhonnan elvégezhető. Üzleti profil regisztrációját követően 2 nap alatt hitelesíti a dokumentumokat a rendszer és már aktiválhatóak is a különböző devizanemek. Transferwise számla nyitása esetén nincs havi számlavezetési díj és deviza jóváírási díj sem, illetve az azonos devizanemben való utalás díja is jóval kedvezőbb.

 

Bankkártyás fizetés

2021.január 1-től életbelépő erős hitelesítési rendszernek köszönhetően, már egy-egy online tranzakció indításához extra megerősítés szükséges, hogy elindulhasson a kifizetési folyamat. Az erősített védelem célja, hogy megelőzze az online fizetési csalásokat, ennek értelmében kétfaktoros jóváhagyás szükséges a fizetés véglegesítéshez. A hitelesítéshez a különböző bankok más-más lehetőséges kínálnak, lehet ez SMS-ben kapott kód vagy applikációban történi jóváhagyás. Ennek köszönhetően plusz lépések jönnek létre a bankkártyás fizetés lezárása előtt, így hosszabbá, bonyolultabbá válik a fizetés folyamata. Mivel az idők folyamán minden webáruház arra törekszik, hogy a vásárlói számára minél egyszerűbbé, gyorsabbá tegye a rendelés folyamatát (gondoljunk csak a regisztráció nélküli rendelési lehetőségre vagy az email/ közösségi fiókunkkal való belépésre), így sajnos arra is gondolnod kell, hogy a bankkártyás fizetés mellett minden lehetséges fizetési módot elérhetővé tegyél.

Azonnali bankkártyás fizetési lehetőségként, már több bank is létrehozta saját rendszerét, melyekkel összekötheted webáruházadat. Ezeknek a költségei és lehetőségei bankonként eltérőek lehetnek. Kiválasztáskor arra is figyelned kell, hogy az adott webáruház motorod képes-e az összekapcsolásra. Online kártyás fizetési lehetőséget nyújt: OTP Bank, CIB Bank, K&H és az Unicredit is. Sajnos nem elhanyagolható tény, hogy a bankok az online bankkártyás fizetések alkalmával extra tranzakciós jutalékot számolnak fel, melynek a mértéke 2-2,5% között mozoghat.

 

Bankfüggetlen, online fizetési lehetőségek

Egyéb bankfüggetlen fizetési módok egyre népszerűbbek a webáruházak körében, hiszen bankfüggetlenek és kevesebb költséggel is járnak, mint a bankhoz kötött online kártyás fizetési lehetőségek. Ilyen például: Borgun, SimplePay, Six Payment Services, Global Payment, Paylike, Stripe. Ezek mellett megjelennek az újabb innovatív online fizetési lehetőségek: PayPal, Barion, Klarna, Paysafecard, Apple pay, Google pay, Amazon pay, Trustly, Billpay, Skrill. A technika folyamatos fejlődésével ezek az online fizetési lehetőségek egyre népszerűbbek lesznek, a vásárlóknak egyre nagyobb a bizalmuk, hiszen tudják, hogy ezek használatakor a bankkártyájuk adatait nem adják meg az eladók felé, hanem egy biztonságos fizetésfeldolgozó rendszeren keresztül kezelik azt.

 

Utánvétes fizetés

Utánvétes fizetés a legnehézkesebben megoldható fizetési mód a külföldi rendelők esetén. Kezelési költsége miatt jóval magasabb az ára, mint egy utánvét nélküli csomag feladása. Statisztikák is mutatják, hogy egyre többen választják az online fizetési módokat, de nem elhanyagolható fizetési mód az utánvét lehetősége sem. Nézzük tehát, hogy az öt legnagyobb futárcég milyen lehetőségeket kínál utánvétes csomagok esetén:

  • Külföldi utánvét beszedés GLS

GLS Hungary egyben a GLS kelet- európai központja is. A régióba tartozó országok Magyarország, Csehország, Horvátország, Románia, Szlovákia és Szlovénia. Ennek megfelelően az előbb felsorolt országok között szorosabb a logisztikai kapcsolat, így az alap szolgálatásokon felül extra értéknövelő szolgáltatás is megrendelhető, mint például az utánvét beszedés is. A környező országokba való kiszállítás ideje munkanapokkal számolva átlagosan 48 óra.

  • Külföldi utánvét beszedés MPL

Posta a vállalati ügyfelei számára több külföldi feladási lehetőséget is biztosít a világ bármely pontjára, de utánvét beszedését csak a nemzetközi postacsomagok feladása esetén vállalja, azt is csak bizonyos országok esetén. Csomagok szállításának átfutási idejét 4-15 munkanap.

  • Külföldi utánvét beszedés DPD

DPD esetében a külföldi csomagoknál vállalják az utánvétek beszedését, de ennek feltételévé teszik, hogy a vállalkozásod rendelkezzen az adott országban, az adott devizában vezetett bankszámlaszámmal. Országok, melyekbe vállalják az nemzetközi utánvétek kezelését: Románia, Szlovákia, Csehország, Horvátország, Szlovénia.

  • Külföldi utánvét beszedés Sprinter

Sprinter is vállalja a nemzetközi csomagok szállítását, de utánvétek kezelésével egyik ország esetében sem foglalkozik.

  • Külföldi utánvét beszedés Express One

Európa közel teljes területére vállal kiszállítást, de utánvét beszedést csak az alábbi országok esetén, adott feltételek mellett vállalják:

    • Szlovákia: összeg beszedése kizárólag euroban, melyet heti egyszer utalnak helyi vagy magyarországi euros számlára
    • Horvátország, Románia, Csehország, Ausztria: adott ország pénznemében szedik be az utánvét összegét és azt heti egyszer az adott országban, az adott pénznemmel vezetett bankszámlára utalják át

 

Adózás

2021 július 1-től komoly változásokat vezettek be az adózás tekintetében, érvénybe léptetik az EU-s jogszabályokat, melynek célja, hogy segítse, fellendítse a távolsági értékesítést. Ezekre a jogszabályi változtatásokra azért van szükség, mert az alacsonyabb adózású országok versenyelőnybe kerültek a magasabb adózású országokkal szemben. Nézzük, mik is ezek a változások:

 

EU-n belüli webshopos értékesítés

Magánszemélyek számára való értékesítés esetén, az adott vevő országa szerinti áfa megfizetésére lesz kötelezve az eladó. A jogszabályváltozás értelmében 2021. július 1-jétől, ha a webshop EU-n belüli távértékesítéseinek összesített értéke a folyó naptári év és azt megelőző naptári év során meghaladja a 10.000 eurós értéket, akkor a vevő országának adókulcsával kell majd áfát fizetni. Ez az összeg nem országonként értendő, hanem egységesen EU-n belüli országok felé való értékesítés összértékére vonatkozik. Ebbe az összegbe beletartoznak az úgynevezett elektronikus szolgáltatások is, mint például letölthető e-book, online oktatási anyagok.

 

ÁFA adminisztrációjának menete

Fontos változást vezettek be az ÁFA adminisztrációjának menetében is. Könnyítve az adminisztrációt, a külföldi magánszemélyek részére értékesítő cégek számára egyablakos rendszert hoznak létre. Ennek a rendszernek az egységes elnevezése OSS rendszer, One Stop Shop. Ez az egész EU-ra kiterjedő egységes elektronikus rendszer, amely egyszerűsít az adófizetést másik tagállamba. Ennek megfelelően elegendő a saját országukban benyújtani az adóbevallást, melyben országokra lebontva felvezetik a külföldi értékesítéseket is. Így nem kell minden országban egyesével regisztrációt és adóbevallást benyújtani, hanem követlenül adóbevallást követően az értékesítő tagállamának az adhatósága továbbítja az adóbevallást és a befizetett összeget is az EU-s tagállamnak.

 

Online számlázási lehetőségek

Nem csak az adózás tekintetében, de a számlázással kapcsolatban is arra törekednek, hogy minél átláthatóbb rendszert hozzanak létre. Számlázással kapcsolatban Magyarországon három lépésben bevezetésre került a számlaadatszolgáltatási kötelezettség a NAV felé, melynek keretén belül 2021-től minden számlára vonatkozik a benyújtási kötelezettség. Ennek a folyamatnak az egyszerűsítésére egyre több lehetőség nyílik a különböző online számlázó programok segítségével, melyek elvégzik helyetted a benyújtás folyamatát.

Online számlázó programokkal pár kattintással, de akár automatikus rendszerben, webáruházaddal összekötve is generálódhatnak a számlák, ezzel is gyorsítva a folyamatot. Több ilyen számlázó program is elérhető hazánkban az egyedi fejlesztések mellett. A három legkedveltebb a szamlazz.hu, bilingo.hu és az ingyenes NAV által létrehozott számlázó program. Ezekkel a programokkal lehetőséged van, akár ingyenes csomag elindítására is, melyek korlátozott szolgáltatással, de mindenki számára NAV rendszerrel összekötött felületet nyújtanak. Havi fizetett összegtől függően a csomagokba egyéb szolgáltatások is kérhetőek, mint például E számla kiállítás, számla kipostázás, fizetési felszólítás kiküldése, bankszámlával vagy online fizetési eszközökkel való összeköttetés. Online rendszer lévén a felület bárhonnan elérhető, mobiltelefonról is használható, biztonságos és könnyen integrálható. Külföldre való számlázás tekintetében pedig az alábbi lehetőségekkel érhetőek el:

szamlazz.hu bilingo.hu
ingyenes lehetőség x x
ár 0-1990 Ft 0-1590 Ft
e-számla díjköteles ingyenes
devizanemek 40 37
nyelvek 11 8

 

Fentebb felsorolt számlázó programok mindegyike megfelel az aktuális jogszabályoknak, folyamatosan frissítik őket, hogy minden törvényi feltételnek megfeleljenek, ezzel is könnyítve a számlázási teendőidet.

 

 

Szállítási módok

 

Külföldre való csomagszállítási megoldások nem annyira egyszerűek és gyorsan megoldhatóak mint a belföldi szállítások, ezért sok esetben ez válhat a gátjává annak, hogy egy webshop külföldre is szállítson rendeléseket. A korábbi összefoglalás is alapot adhat arra, hogy mely futárcéggel lenne érdemes szerződést kötnöd, de létezik egy ezeknél jóval egyszerűbb megoldás, ami nem mást, mint a fulfillment.

 

Futárszolgálatos csomagfeladás

Futárszolgálatos csomagfeladás esetén elsődleges szempontok, az ár és a szolgáltatás minősége. Érdemes végig gondolni minden lehetséges kérdést, minden problémát, ami felmerülhet az adott ország felé való kiszállítás során és ennek megfelelően egyeztetni több futárcéggel is és kiválasztani a legmegfelelőbbet. Sajnos nem érdemes csak ár alapján dönteni, figyelembe kell venni, hogy az adott cég minden számodra szükséges igénynek megfelel, illetve minőségben is a termékednek megfelelő szolgálatást nyújtja. Nézzünk néhány felmerülő igényt, melyre termékeid esetében gondolnod kell kiszállításkor:

  • helyszíni csomagfelvétel időkorlátja
  • csomag méret és súlyhatárok, törékeny csomag kezelése
  • szállítási határidők
  • van-e többszöri kiszállítási kísérlet
  • visszáru költsége
  • elveszett csomag garancia
  • utánvétkezelés

 

Fulfillment csomagfeladás

Fulfillment nagyon népszerű megoldás külföldi webshopok esetében, de egyre több hazai webáruház is ezt a megoldást választja. Mi az a fulfillment? A fulfillment az a folyamat, amikor egy termék eljut az online vásárlás pillanatától, a kiszállításon át, a vásárló kezébe. A folyamathoz hozzátartozik a termék bevételezése, raktározása, csomagolása, kiszállítása a vásárlónak. Fulfillment, tehát a webáruház logisztikai folyamatának kiszervezése.

Fulfillment megoldás nem csak országon belüli kiszállítással működhet, hanem külföldi csomagfeladással is. Ennek megfelelően ez a leghatékonyabb választás, ha külföldi nyitásban gondolkozol. Miért? Mert a fulfillment szolgálatód megoldja helyetted a teljes logisztikai folyamat menedzselését. Átveszi és bevételezi a beszállítóidtól érkező termékeidet, tárolja azokat, kezeli a beérkező rendelésedet és annak megfelelően ki is szállítja a csomagjaidat abba az országba, ahova a rendelőid kérik. Rengeteg időt, energiát és mindemellett pénzt spórolhatsz meg, hiszen fulfillment szolgáltatód mennyiségi kedvezményeivel élve számodra is a legkedvezőbb áru szállítási díjakat számolják fel. Nem kell neked utána járnod a különböző futárcégeknek, nem kell bizonyos mennyiségi korlátok miatt magasabb költségeket fizetned.

Milyen feladatoktól mentesülsz, ha fulfillment megoldást választasz? Nem kell:

  • raktárat bérelned
  • csomagolóanyag beszerzésről gondoskodnod
  • alkalmazottak felvételével, bérezésével, szabadságolásával foglalkoznod
  • futárcégekkel egyeztetned, hiszen tőlük a legkedvezőbb szállítási díjakat kaphatod
  • különböző raktárkezelő vagy készletkezelő programokat vásárolnod
  • időt és energiát fektetned a logisztikai folyamatokba

Fulfillment szolgáltatás választásával neked elegendő a céged növekedésére koncentrálni, a teljes logisztikát megoldják helyetted.

 

Érdemes végig gondolnod a szállítással kapcsolatos lehetőségeidet, hiszen a választási lehetőség csak abban az esetben nem állhat fenn, ha olyan termék értékesítésével foglalkozol vagy szeretnél foglalkozni, melyek esetében a fulfillment megoldás nem választható.

Kik azok, akinek nem jó megoldás a fulfillment? Mely termékek azok, amelyek logisztikája nehezebben vagy gazdaságtalanul oldhatóak meg fulfillmentben? Olyan cégek számára nem megoldás a logisztikájuk kiszervezése, akik egyedi gyártású termékeket forgalmaznak, akiknek például a termékére személyre szabott szövegezés kerül, hiszen nekik nem érdemes rendelésenként eljuttatni a termékeket a logisztikai központba.

 

Folytatjuk…

Forrás: sikermania.hu, netfort.hu, grentmedia.hu, shoprenter.hu, billingo.hu, europa.eu, adokamara.hu, ecommerce.hu, mufis.sk, vallakozasszlovakiaban.hu, kosarertek.hu, blog.edesk.com, expandeco.hu, unas.hu, everigo.hu, gls-group.eu, posta.hu, sprinter.hu, dpd.com, expresszone.hu