< Fulfillment | Blog | Bérelt, egyedi, vagy ingyenes: milyen webshopmotort válassz induló webáruházadhoz?

Az utóbbi hónapokban mi is sokat írtunk arról, hogy milyen mértékben lendült fel az e-kereskedelmi piac a vírus hatására. A GKI Digital riportja szerint, több, mint 50 ezer új vásárló jelent meg a magyar e-kereskedelmi piacon, így az online vásárlók száma már eléri a 3,35 millió főt. Éppen emiatt mi is tapasztaltuk, hogy sok vállalkozó indított most webáruházat, vagy indította el online értékesítését a fizikai bolt mellett. A webáruház indítás továbbá azért is vonzó a vállalkozók számára, mert lokáció független, skálázható és nagyban automatizálható bevételi forrást tud nyújtani.

Éppen ezért következő cikkünkben egy olyan témát fogunk körbejárni, ami nagyon sok webáruház indítás előtt álló vállalkozót érdekel: milyen webshopmotort válasszunk webáruházunkhoz? Sok megoldás található a piacon, és könnyen bele lehet zavarodni kezdőként a piacon lévő opciókba. Ezzel a cikkünkkel egy olyan iránymutatást szeretnénk adni, aminek a végén könnyedén eldöntheted, hogy számodra melyik lesz a legjobb megoldás.

A cikk végén továbbá, Kamarás Alexnek, webáruház tulajdonosnak és egyben webshop mentornak tettünk fel kérdéseket a webshopindítással, webshopmotorokkal kapcsolatban, és ő is elmondja személyes véleményét a külföldi és hazai webshopmotorokról.

Tartalom

  1. Webshopmotor fajták
  2. Előnyök és hátrányok
    1. Ingyenes/Nyílt-forráskódú webshopmotorok
    2. Egyedi fejlesztésű webshop
    3. Bérelhető webshopmotorok
  3. Interjú Kamarás Alex-szel, webshop tulajdonossal és mentorral

Webshopmotor fajták

3 különböző webshopmotor fajtát szoktunk megkülönböztetni: ingyenes/nyílt-forráskódú webshopmotorok, egyedi fejlesztésű webshopmotorok, illetve bérelhető webshopmotorok. Mindegyik fajtának megvannak az előnyei és hátrányai, és ezeket ismerve könnyedén eldöntheted, hogy neked melyik lesz a megfelelő.

  1. Ingyenes/nyílt-forráskódú webshopmotorok

A nyílt-forráskódú webshopmotorokat különböző cégek fejlesztették és a megírt kódot ingyenesen elérhetővé tették mindenki számára. Arra is adtak engedélyt, hogy a kódot bárki módosítsa, vagy továbbfejlessze. Ezáltal ezek a webshopmotorok teljesen személyre szabhatóak, de mégis tartalmazzák azokat a funkciókat, amiket egy webshopnak tartalmaznia kell. Ilyen webshopmotorok a Woocommerce, Magento, OpenCart, PrestaShop.

Kinek ajánljuk?

Azoknak a kezdő, haladó webshoposoknak, digitális affinitású vállalkozóknak, akik nem ijednek meg attól, ha egy esetlegesen felmerülő probléma esetén saját maguknak kell utánanézni a megoldásnak. Azoknak, akiknek vannak elképzeléseik webshopjuk designjáról és funkcióiról és nem szeretnék feladni az egyediséget. Továbbá, azoknak, akik egy megbízható, több millió ember által használt, folyamatosan fejlődő, INGYENES webshopmegoldást keresnek.

  1. Egyedi fejlesztésű webshop

Egyedi fejlesztésű webshop esetén első lépésként egy előzetesen meghatározott specifikációra lesz szükséged, aminek a pontos meghatározásához nem hátrány, ha már van a hátad mögött pár év tapasztalat az online kereskedelemhez kapcsolódóan. Második lépésként a specifikáció alapján ajánlatokat tudsz kérni a kifejezetten erre szakosodott fejlesztői csapatoktól. Harmadik lépésként meg kell állapodnod az elképzeléseidnek legjobban megfelelő ajánlatot adó csapattal és indulhat is a fejlesztés, aminek eredményeként egy teljesen egyedi megoldást fogsz kapni amilyen senki másnak nem lesz a piacon. A specifikáció alapján ugyanis teljes mértékben személyre szabhatod webshopodat, valamint a márkád személyiségéhez és arculatához igazíthatod.

Kinek ajánljuk?

Azoknak, akiknek már van tapasztalata webshop üzemeltetésével és online eladással és tudják mit szeretnének. Azoknak, akiknek megvan az anyagi erőforrása arra, hogy több százezer Forintot, vagy akár Milliókat költsenek webshopjukra. Továbbá azoknak, akik különleges funkciókra tartanak igényt, vagy épp webshopjuk különleges és egyedi designjával szeretnének kitűnni a többi piaci szereplő közül.

  1. Bérelhető webshopmotorok

A bérelhető webshopmotor megoldásoknál „bérleti díjat” kell fizetned a webshopmotor havi használatáért, amiért cserébe pedig teljeskörű szolgáltatást kapsz: a webshopod felállításától kezdve, az üzemeltetésen át, a marketing megoldásokig. A webshop, amit bérelsz már egy kulcsrakész megoldás, minden a működtetéshez szükséges funkciót tartalmaz, egyszerűen, kódolási és digitális tudás nélkül használható és alakítható. Ilyen megoldások külföldön például a Shopify és a Wix, Magyarországon pedig a Shoprenter és az UNAS webáruházmotorok.

Kinek ajánljuk?

A bérelhető webshopmotorok azoknak a kezdő webshoposoknak lehetnek megfelelőek, akik semmilyen tapasztalattal nem rendelkeznek digitális területen és ódzkodnak az új rendszerek használatától, valamint mindenképp szükségük van támogatásra a webshopkészítés során. Például, kisvállalkozók, vagy kézműves termékeket árusítók, kevés termékkel, akik könnyen, egyszerűen, stressz nélkül szeretnék létrehozni saját webshopjukat.

Előnyök és hátrányok

Ahhoz, hogy kiválaszd a számodra megfelelő webshopmotort, először azt kell eldöntened, hogy melyik megoldás illik legjobban igényeidhez és erőforrásaidhoz. Ehhez fogunk neked most segítséget nyújtani a különböző megoldások előnyeinek és hátrányainak a bemutatásával.

Ingyenes/Nyílt-forráskódú webshopmotor

Előnyök

  1. Ingyenes használat

A nyílt-forráskódú rendszerek előnye, hogy ingyenesen, legtöbbször egy kattintással telepítheted weboldaladra. A használatáért nem kell fizetni, egyedül akkor merülhetnek fel költségek, ha valamilyen extra funkciót egyedi fejlesztéssel, vagy egy fizetős plug-in integrálásával kell megoldanod. Azonban az ingyenes elérhető verzió is tartalmazza a legtöbb olyan funkciót, ami elengedhetetlen egy webshop létrehozásához: készletkezelés, termékek feltöltése, eladási statisztikák, számlázás integráció, fizetési és szállítási megoldások beállításai.

  1. Személyre szabható

A rendszerek biztosítanak egy alap sémát a webshopodnak, de azt te teljes mértékben személyre szabhatod a saját igényeid szerint. Minden megoldásra, amit megálmodsz, biztosan találsz egy plugin-t, ami segít életre kelteni az elképzelésedet.

  1. Ingyenes tudásanyag az interneten

Mivel több millióan használják ezeket a webshopmotorokat az egész világon, biztosan lesz valaki, aki előtted már belefutott abba a problémába, amibe te is. Szinte minden kérdésre, ami felmerülhet, egy Google keresést követően milliónyi választ találsz.

  1. Integrálható

Mivel nagyon sokan használják ezeket a webshopmotorokat, szinte bármilyen alkalmazással, megoldással integrálhatóak, legyen az fizetési megoldás, számlázási program vagy készletnyilvántartási rendszer.

Hátrányok

  1. Alap digitális tudás szükséges

Ahhoz, hogy a nyílt-forráskódú webshopok minden lehetőségét ki tudd használni, egy alapszintű digitális tudás szükséges. Ezekhez a megoldásokhoz ugyanis, neked kell gondoskodnod a webshopod tárhelyéről, illetve egyes webshopmotorok, csak egy tartalom menedzsment rendszer plugin-jaként használhatóak (például Woocommerce+Wordpress páros).

  1. Biztonsági kérdések

A nyílt forráskódú webshopmotorok kódja mindenkinek elérhető, ez pedig amennyire előny, annyira hátrány is, ugyanis a kódhoz nem kívánatos személyek, például hackerek is hozzáférhetnek. Előfordulhatnak olyan támadások, amiknek a célja adatok lopása, spamek küldése vagy a weboldalon keresztül a szerverhez vagy más weboldalakhoz való hozzáférés. A WordFence statisztikája szerint percenként 90978 támadás történik a WordPress oldalak ellen, függetlenül attól, hogy kis vagy nagy vállalatok oldalairól van szó. Ez nem azt jelenti azonban, hogy nem lehet ezt a problémát kiküszöbölni, azonban a nyílt forráskódú webshopmotorok használatakor fontos odafigyelni az oldalunk frissen tartására és a megfelelő biztonsági programok telepítésére.

Egyedi fejlesztésű webshop

Előnyök

  1. Személyre szabható

Az egyedi fejlesztésű webshopok legnagyobb előnye, hogy minden elképzelésedet megvalósíthatod a programozó csapat segítségével.

  1. Egyedi

Biztosan nem lesz ugyanilyen weboldala senkinek a piacon, így jelentős előnyre tehetsz szert, megkülönböztetheted magadat versenytársaidtól egyedi designod és megoldásaid segítségével.

  1. SEO

Egyedi fejlesztésű webshopod technikai felépítését te határozod meg, ezt pedig úgy alakíthatod ki, hogy a lehető legmegfelelőbb legyen a keresőmotorok számára. Továbbá, könnyedén létrehozhatsz új landing oldalakat is hirdetéseidhez.

  1. Biztonság

Az egyedi fejlesztésű weboldal esetén a kód is egyedi lesz, így sokkal nehezebben hozzáférhető hackerek számára. Továbbá, nem kell mások által fejlesztett plugin-okat telepíteni, amivel szintén adatlopás vagy hackertámadás kockázatának tehetjük ki magunkat. Továbbá, egy egyedi fejlesztésű webshop a vásárlók felé is biztonságot sugároz, akik így kényelmesen vásárolhatnak és adhatják meg adataikat oldalunkon.

Hátrányok

  1. Rendkívül költséges

Ha csak nincsen jelentősebb mértékű programozói tapasztalatod, úgy egy fejlesztő csapatot kell megbíznod a webshopod lefejlesztésével, akiknek a díja az igényeidtől függően több százezer forinttól a sok Milliós összegekig terjedhet.

  1. További fejlesztések költsége

Kész lett a webshopod és nagyon elégedett vagy vele, azonban szembejött egy új funkció, amit szeretnél te is bevezetni? Sajnos a további fejlesztési igények és frissítések, újabb költségeket jelentenek.

  1. Időigényes

A specifikáció megírása elengedhetetlen annak érdekében, hogy rendesen meg legyen tervezve a webshop felépítése, designja és funkciói. Érdemes lehet User Experience szakértőkkel, Customer Experience szakértőkkel és természetesen programozókkal együtt dolgoznod már a specifikáció meghatározásán is. Mivel pedig teljesen egyedi fejlesztésről beszélünk, ezért a specifikáció megírása mellett általában a fejlesztés is jelentős időigénnyel rendelkezik.

Bérelhető webshopmotorok

Előnyök

  1. Gyorsaság

Legnagyobb előnyük, hogy tényleg percek alatt regisztrálhatsz és létrehozhatsz egy webshopot, amit azonnal elkezdhetsz használni és feltölteni rá termékeidet. Ha azonnal belevágnál egy webshop létrehozásába, akkor ez az egyik leggyorsabb megoldás.

  1. Egyszerűen felépíthető

A bérelhető webshopmotorok azoknak lettek kitalálva, akiknek semmilyen tapasztalatuk nincs a weboldalkészítésben, designban vagy programozásban. Teljesen kezdők a webshop üzemeltetésbe és így nagy előnyt jelenthet számukra, hogy a bérelhető webshop motort nyújtó cégek folyamatos támogatást nyújtanak a webshop telepítésében, felépítésében és használatában.

  1. Extra funkciók

A webshopot készen kapod, így már olyan funkciók is megtalálhatóak benne, mint a bővítmények, integrációk, sablonok és tárhelyszolgáltató. Neked nagyon kevés külön dologgal kell bajlódnod.

  1. Kockázatkerülés

A bérelhető webshopmotor választásakor vállalsz a legkevesebb kockázatot webshopod elindításakor, ugyanis ilyenkor minimális erőforrást fektetsz bele webshopod elkészítésébe, valamint ugyanilyen kis erőfeszítéssel akármikor megszüntetheted, lezárhatod webshopodat.

Hátrányok

  1. Havi fizetés

Mivel a bérelhető webshopmotorok havi fizetéses rendszerben működnek, hosszú távon elég költségessé válhat ez a megoldás. Az alapcsomagok általában havi 4000 Ft-os díj környékén indulnak, azonban, ha profibb, nagyobb tárhelyes, több funkcióval bíró csomagra van szükséged, akkor a bérleti díj már több tízezer Forint is lehet havonta, ezt a díjat pedig akkor is fizetned kell, amikor nincsenek eladásaid.

  1. Nehezen személyre szabható

Mivel a leggyakrabban előforduló igények alapján lettek kialakítva, ezért nem sok személyre szabást engednek. Továbbá abba is belefuthatsz, hogy egy, vagy akár több versenytársad is, a tiedhez nagyon hasonló webshoppal rnedelkezik, mert ő is azzal a bérelhető webshop motorral dolgozik, amivel te. Így pedig nehezebb lesz kitűnnöd a piacon.

  1. SEO

A bérelhető webshopmotorok esetében nem tudod módosítani a technikai felépítést, tehát keresőoptimalizálás szempontjából nem lesz akkora szabadságod, mint egy saját fejlesztésű webáruház esetén. A The Pitch elemzése alapján, azonban még így is jelentős organikus forgalmat lehet elérni bérelhető webshopoknál is, így, ha megfelelően építed fel oldallinkjeidet és odafigyelsz a keresőbarát tartalmak gyártására, bérelhető webáruházad is jó eredményeket tud elérni SEO szempontból.

A felsorolt előnyök és hátrányok reméljük segítenek eldönteni, hogy számodra melyik webáruháztípus a legjobb döntés.

A következőkben elolvashatjátok interjúnkat Kamarás Alex-szel, akit webshopindításról, és különböző webshopmotorokról kérdeztünk. Alexnek több sikeres webshopja is van, tapasztalatait pedig egy ingyenes tréningben szedte össze nektek.

Interjú Kamarás Alex-szel, webshoptulajdonossal és mentorral

Mesélj egy kicsit magadról: mivel foglalkozol, van-e saját webáruházad, ha igen milyen témában?

Kamarás Alex vagyok, webáruház tulajdonos. 16 évesen, amíg a korombeliek élvezték a nyári szünetet addig én diákmunkát végeztem egy poros autóalkatrészes raktárban. Viszonylag korán megtapasztaltam, hogy milyen a „felnőtt élet”: napi 8-9 óra céltalan robotolás, munkaruha, szabályok, és amit a legjobban utáltam – reggeli ingázás a fásult, életunt emberekkel. Ekkor kezdtem el pénzügyi könyveket olvasni, ahol leírták, hogy a vállalkozás a legrövidebb út egy anyagilag független, szabad élethez. Több éves tanulás, rossz üzleti modellek és kudarcok után találtam rá az e-kereskedelemre. Egyetem és munka mellett mindössze 200 ezer forinttal a zsebemben indítottam el az első webáruházam, ami rövid időn belül a főállású munkabérem többszörösét termelte. A célom, hogy a gyakorlati tapasztalataimat megosztva, annyi embert szabadítsak ki az alkalmazotti mókuskerékből amennyit csak tudok. Az oktatás mellett továbbra is több saját webáruházat üzemeltetek pl.: szépségápolás témában.

Kiknek ajánlanád saját webáruház létrehozását és miért?

Azoknak, akik szeretnének egy lokáció független, skálázható és nagyban automatizálható jövedelem forrást. Azoknak, akik szeretnének a saját főnökük lenni.

Azoknak, akiknek van egy jó termékük, de még nem értékesítik saját webáruházban.

Az e-kereskedelem évről évre növekszik. Egyre többen, egyre többet vásárolnak online.

Hogyan kezdjen bele egy kezdő a saját webshop indításába? Mi legyen a leges-legelső lépés?

Erre nehéz általánosságban válaszolni. Ha az illetőnek van egy viszonylag magas havi jövedelme, jól tud delegálni, már van is valamilyen termék ötlete, de kevés az ideje, akkor bízza meg a megfelelő embereket/szabadúszókat és indítsa el a webáruházát. Ez esetben az első lépés a megfelelő szakemberek megtalálása. Ha az illető kellően tanulékony és nem szeretné kiszolgáltatni magát a szabadúszóknak, akkor azt javaslom, hogy fektessen be egy minőségi webáruház indítással foglalkozó tréningbe. Egy megfelelő tréninggel több év találgatását tudja megspórolni.

Mi az a termék, amit 2020-ban érdemes lehet árusítani?

Problémamegoldó termékek. Például sok ember szeretne fehér mosolyt, mert a sok kávé, cigi, tea stb. miatt elszíneződtek a fogak. Ez egy probléma, amire egy otthoni fogfehérítő szett ideális megoldás lehet. A karácsonyi időszakban kifejezetten jól szokott menni ez a termék.

Ki tudnál emelni 1 előnyt és 1 hátrányt:

-a bérelt webshopmotorokról

ELŐNY: Minimális webshop készítési tudást igényel.

HÁTRÁNY: Viszonylag költséges, ha minőségi bérelt webshop-ot szeretnél.

-az egyedi fejlesztésű webshopokról

ELŐNY: Nincsenek korlátok. Amit megálmodtál azt meg lehet valósítani.

HÁTRÁNY: Ha nem Te fejleszted le a webshop-ot saját magadnak, akkor elég nehéz lesz szerkeszteni. Pl.: kitalálod, hogy karácsonyra szeretnél egy külön kampányt és át akarod alakítani egy kicsit az oldalt. Ez esetben újra meg kell bízni a programozót.

-az ingyenes/open source webshopmotorokról?

ELŐNY: Költséghatékony.

HÁTRÁNY: Ha több ezer terméked van és havi több tízezer látogatód, akkor oda kell figyelni a megfelelő tárhely szolgáltató kiválasztására. A havi 1 500 forintos tárhely nem biztos, hogy el fogja bírni.

Én egyébként open source webshop-ot használok: WordPress és WooCommerce kombinációt.

Melyik webshopmotor design-ját tartod a legjobbnak?

Én és a tanítványaim a WordPress-WooCommerce kombinációval dolgozunk. Ezt tartom a legjobbnak, mert teljesen személyre lehet szabni a megjelenést.

Melyik webshopmotor kezelhetőségét tartod a legjobbnak (melyiket a legegyszerűbb kezelni, átlátni egy kezdő webshoposnak)?

Az elején mindegyik webshop motor ijesztő lehet egy kezdő számára, mert rengeteg a különböző beállítási lehetőség, de ha 1-et már nagyjából kiismer az ember, akkor a többit is nagyjából át fogja látni. A legtöbb webshop motor nagyon hasonlóan van felépítve.

WordPress-WooCommerce témában sok magyar tartalom található a neten, így gyorsan ki lehet ismerni.

A Shoprenterhez hasonló bérelhető webáruházak pedig direkt úgy lettek kialakítva, hogy minél egyszerűbb legyen egy átlag felhasználónak elindítani a webáruházat.

Melyik webshopmotor a legjobban perszonalizálható, személyre szabható?

Kódolás nélkül szerintem a WordPress-WooCommerce-Elementor kombináció a legjobban személyre szabható.

Te melyik webshopmotort ajánlanád egy új webshoptulajdonosnak és miért?

Ha az anyagi részét nézzük, akkor a WordPress-WooCommerce kombinációt, mert nem igényel túl nagy befektetést.

Ha valaki egyáltalán nem szeretne bíbelődni a technikai dolgokkal, kiegészítő modulok telepítésével, tárhellyel, hanem gyorsan szeretne elkezdeni árulni a neten, akkor a Shoprenter egy jó megoldás lehet. De ezzel együtt talán itt lesz a leginkább megkötve az ember keze, ha valami egyedi igény merül majd fel. Továbbá hosszú távon drágább, mint a WordPress-WooCommerce kombináció.

Mi az a funkció, ami nem hiányozhat egy webshopból 2020-ban? (perszonalizált check-out, fejlett keresési megoldások, marketing eszközök (pop-ups, free shipping bar stb.)

Egy jó termék és egy jó ajánlat. Legyen egyszerű a vásárlási folyamat. A perszonalizált check-out, fejlett keresési megoldások, marketing eszközök(pop-ups, free shipping bar stb.) ezek csak hab a tortán.

Hogyan oldod meg saját webáruházad logisztikáját és mit javasolsz egy kezdő webshoposnak ezzel kapcsolatban?

Van olyan webáruházam, amit házon belül oldok meg. Tehát meg van erre a megfelelő ember. Ezzel párhuzamosan van olyan webáruházam, ahol havi 1000+ rendelést az iLogistic.hu-val küldünk ki. Tehát logisztikai cég segítését veszem igénybe.

Amikor indultam, akkor elkövettem azt a hibát, hogy minden rendelést saját magam csomagoltam, mert “amit Én csinálok az tudom, hogy jó”. Csomagolóanyagot rendeltem, nyomtattam a futár címkéket és becsomagoltam a termékeket. Volt olyan nap, amikor reggel 8-tól délután 2-ig csomagoltam a rendeléseket. A kezdőknek azt javaslom, hogy ne kövessék el az Én hibámat és minél hamarabb bízzák a logisztikát valaki másra. Csábítónak tűnhet megspórolni egy logisztikai cég költségét, de nekünk webshop tulajdonosoknak a vállalkozásunkON kellene dolgozni nem a vállalkozásunkBAN.

Ha valaki alacsony profittal dolgozik és nem fér bele a logisztika kiszervezése, akkor ott újra gondolnám az egész vállalkozást.

Mi a legjobb marketing tipped egy kezdő webáruháztulajdonosnak? Milyen csatornába, marketing stratégiába fektesse be a pénzét?

Ha valaki nagyon alacsony profittal dolgozik, mert rá van kényszerítve az árversenyre, akkor jól tudnak működni a különböző árösszehasonlító oldalak pl.: argep, arukereso.

Ha egészséges profit van a terméken és nem nagyon látták az emberek még Magyarországon a terméket, akkor a Facebook hirdetések nagyon jól tudnak működni.

Mennyi idő egy webshop üzemeltetése, ha már elindult?

A kezdeti időszak az intenzív. Akkor bele kell rakni a munkát. Ha már beindult, akkor havi 2-6 órát is lehet vele foglalkozni és havi 120 órát is. Attól függ, hogy mennyire agresszívan szeretnénk növekedni.

Hány ember kell ehhez?

Attól függ, hogy mekkora webáruházról beszélünk.

Az egyik webáruházamnál, ami kevesebb mint 30 nap alatt 6 millió forint feletti bevételt csinált, ott velem együtt 4-en voltunk, de senki sem főállásban dolgozott a projekten. Havi pár millió forintos bevételt egyedül+logisztikai cég segítségével lehet tartani. Havi pár milliós árbevétel felett pedig nem igazán van értelme egyedül csinálni mindent, mert pl.: a látogatók kérdéseinek megválaszolására és a tartalomgyártásra meg lehet bízni valakit, így az ember tud fókuszálni a családjára, barátaira vagy egy következő webshop elindítására.

Lehet csinálni teljes állás mellett?

Ez nem is kérdés, ha valamit, akkor egy webshopot lehet csak igazán.

Reméljük sokatoknak segítettünk cikkünkkel abban, hogy a megfelelő webshopmotort válasszátok ki igényeiteknek megfelelően és jó döntésetek eredményeként sok problémától és felesleges költségtől kíméltétek meg magatokat. Mi az iLogistic-nál segítünk egyszerűbbé tenni a logisztikai folyamataidat és átvesszük tőled rendeléseid csomagolásával és kiszállításával járó feladatokat. Ha érdekel a fulfillment tevékenységed kiszervezése, szállítási költségeid csökkentése, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot itt.