Webshoptulajdonosként biztosan szembejött már veled a fulfillment fogalma és olvastál már arról, hogy a fulfillment kiszervezése hogyan tudja skálázni, növelni és fejleszteni e-kereskedelmi vállalkozásodat. Azonban a fulfillment fogalmáról több definíció is kering az interneten, ugyanis - annak ellenére, hogy külföldön már a 2000-es évektől kezdve elterjedt a fogalom -, Magyarországon még relatív újnak számít. Cikkünkben igyekeztünk mindenre kitérni a fulfillmenttel kapcsolatban és lefedni az összes olyan témát, amit egy kezdő, haladó vagy profi webshoptulajdonosnak tudni érdemes a fulfillment kiszervezéséről.

Tartalom:

  1. A fulfillment definíciója
  2. Fulfillment cégek – A kiszervezett fulfillment folyamata
  3. A fulfillment lépései
  4. A fulfillment kiszervezésének eredete
  5. A legnagyobb hazai és külföldi fulfillment cégek
  6. A fulfillment költségei
  7. A fulfillment kiszervezésnének előnyei

fulfillment

1. A fullfilment definíciója

A fulfillment az a folyamat, amikor egy termék eljut az online vásárlás pillanatától, a kiszállításon át, a vásárló kezébe. A folyamathoz hozzátartozik a termék raktározása, leltározása, csomagolása, kiszállítása a vásárlónak, valamint a vásárló tájékoztatása az egész folyamat közben.

2. Fulfillment cégek – A kiszervezett fulfillment folyamata

A fulfillment szolgáltatók olyan cégek, akik átveszik az e-kereskedelmi vállalatoktól a teljes logisztikai folyamataikat: az értékesített termékek raktározását, csomagolását, kiszállítását, valamint számlázását is.

A fulfillment cégek rendelkeznek logisztikai központtal, ahol a szolgáltatásukat igénybe vevő webshopok készleteit tiszta és biztonságos környezetben tárolják és ahonnan a beérkező rendeléseket teljesítik.

A vásárló ugyanúgy végigmegy a vásárlási folyamaton a webáruházban, és kifizeti a terméket az általa preferált módon. Ekkor a webáruház jelzést küld a fulfillment központnak az új rendelésről. Ekkor a fulfillment cég munkatársai előkeresik az adott rendeléshez szükséges termékeket a raktárból, becsomagolják azokat, és a kereskedő nevében kézbesítik a csomagot a vásárlónak. A fulfillment cég emellett folyamatosan nyilvántartja a webshop készleteit és kezeli a megrendelések ellenértékeként beérkező utánvéteket.

Forrás: BigCommerce

3. A fulfillment lépései

  1. lépés: Az áru beérkezése

A termékek beérkeznek a beszállítótól, vagy a gyárból a raktárba. Ha saját raktárat üzemeltetsz, akkor neked kell intézned a bevételezést, a betárolást, a termékek felcímkézését, és a termékeid nyilvántartását. Amennyiben egy fulfillment céggel működsz együtt, úgy nem kell raktárat bérelned és teljes mértékben kiszervezheted ezt a lépést.

  1. Rendelések feldolgozása

Ehhez a lépéshez tartozik a termékek rendelésenkénti előkeresése a polcokról és átszállítása a csomagoló állomáshoz. Ennél a lépésnél nagyon fontos a gyorsaság, amit a magabiztos termék ismeret, vagy pedig a szoftveres támogatás segít elsősorban. Kiszervezett fulfillment esetén a hibázások aránya jelentősen csökken és majdhogynem nullára redukálódik.

  1. Rendelések becsomagolása

A termékek kikomissiózását követően a csomagoló állomáson elhelyezett rendelések egy gyors mennyiségi és minőségi ellenőrzésen esnek át, annak érdekében, hogy az esetleges hibák még a raktáron belül kiszűrésre kerüljenek. Ezt követően a rendelések a megfelelő csomagolási elvárások szerint becsomagolásra kerülnek. Ez a folyamat mind a saját fullfilment, mind pedig a kiszervezett fulfillment esetén így a leghatékonyabb. Természetesen, ha ez a lépés ki van szervezve egy fulfillment partnernek, akkor nem kell belemenni az apró részletekbe az adott webshopnak, nem kell külön csomagoló munkatársat foglalkoztatni, aki ellenőrzi a komissiózó munkáját, valamint nem kell csomagolóanyagokat vásárolnia, ugyanis azt rá tudja bízni a választott fulfillment cégre.

AdobeStock_53640891

  1. Termék kiszállítása

A rendelés mérete, súlya és más paraméterek alapján meg kell határozni a legjobb kiszállítási módszert. A kiszállítási folyamat a legtöbb webshopnál ki van szervezve futárcégeknek. A fulfillment cégek általában óriási volument képviselnek az egyes futárcégeknél, így kedvezményes szállítási árakat érnek el, amit közvetítenek ügyfeleik számára is.

  1. Visszáru kezelése

Manapság már elvárás a fogyasztók részéről, hogy a megrendelt terméket vissza lehessen küldeni elégedetlenség esetén. Pontos és jól meghatározott visszaküldési módszerre van szükség ahhoz, hogy a visszárukezelés hatékony legyen. A legtöbb fulfillment cég ezt a lépést is átveszi tőled.

  1. Leltározás

Amennyiben saját raktárat üzemeltetsz, úgy készleteidet időről időre érdemes leleltároznod, hogy az esetleges eltéréseket korrigálni tudd. Egy fulfillment cég bevonása esetén a korszerű komissiózási folyamatoknak hála, a készleteidnél nem merülhet fel eltérés. Ha pedig mégis felmerülne, úgy a fulfillment céget teljes leltári felelősség terheli, míg saját alkalmazottak esetén nehéz lenne behajtani az esetleges készlethiány ellenértékét.

4. A fulfillment kiszervezésének eredete

Először is fontos visszatekinteni az e-kereskedelem eredetére, ami megteremtette az igényt a fulfillment szolgáltatások megszületésére. Már az 1960-as évek elején elkezdődött az e-kereskedelem megalakulása, de igazán 1990-ben, a World Wide Web megszületésével érte el a teljes potenciálját. Innentől kezdve pedig már semmi sem állt az útjába az e-kereskedelem évről-évre való növekedésének.

Sok cég ki akarta venni a részét ebből a lehetőségből az online vásárlási opció bevezetésével. Ezzel a lépéssel azonban hirtelen jelentősen kibővült a vásárlói körük elsősorban földrajzi tekintetben. Így az addig főleg a környékbeli vásárlókat elérő boltok egy szempillantás alatt országos, vagy akár nemzetközi elérési lehetőséggel szembesültek. A cégek elérkeztek arra a pontra, amikor már nem tudták teljesíteni azt a nagy mennyiségű rendelést, amit a vásárlóik igényeltek, ezáltal pedig a márkájuk is sérült, vásárlóik elégedetlenek lettek. Egyes cégek nem bírták raktározni a nagy mennyiségben berendelt termékeiket, mert nem rendelkeztek erre alkalmas raktárral. Mások pedig minden energiáikat a rendelések raktározásába, szortírozásába, csomagolásába, kiküldésébe fektették, így a vállalatuk többi részét teljesen elhanyagolták. Ekkor jöttek képbe a fulfillment szolgáltatók, akik átvették a működést kiszolgáló feladatok a cégektől, hogy ők a további növekedésre és a jó minőségű szolgáltatásra tudjanak fókuszálni.

A 2000-es évek technológiai fejlődése lehetővé tette a fulfillment szolgáltatások további fejlődését. A fulfillment szolgáltatók szoftvereket vezettek be, amikkel könnyebben és gyorsabban tudták menedzselni és számon tartani ügyfeleik termékeit és rendeléseit ezáltal költségeket és munkaerőt spórolva. Az IBISWorld riportja szerint pedig 2019-ben már $194 billió volt az amerikai kiszervezett logisztikával foglalkozó cégek piaca.

5. A legnagyobb hazai és külföldi fulfillment cégek

Magyarország:

  1. iLogistic

Az iLogistic Kft. a Gardia Kft. utódjaként 2004 óta foglalkozik kiszervezett fulfillmenttel és az elmúlt 16 évben olyan multinacionális vállalatoknak biztosított logisztikai háttérkiszolgálást, mint a Raiffeisen Bank, a Tesco, vagy az iSTYLE.

Jelenleg több, mint 100 webáruháznak szolgáltat kiszervezett fulfillment megoldást. Munkatársai havonta 20.000 darabnál is több csomagot készítenek össze és küldenek ki a vásárlóknak. Így a cég jelentős mennyiségi kedvezményeket biztosít partnerei számára mind a kiszállítási díjak, mind pedig a munkaerő költsége területén. A 18:00-ig beérkező rendeléseket még aznap kiküldik, így ügyfélkörük vásárlói akár már a rendelés másnapján kézhez kaphatják rendeléseiket. Központi raktáruk Biatorbágyon az M1-es M0-ás és az M7-es autópálya között található.

  1. Webshippy

A Webshippy Magyarország Kft. 2016 óta foglalkozik kiszervezett fulfillmenttel és a fulfillment szolgáltatáson belül is kifejezetten a szoftveres háttér kialakítására fektettek nagy hangsúlyt. Dinamikusan növekvő piaci szereplőnek számít a fulfillment szolgáltatók között. Központi raktáruk Észak-Budapesten Dunakeszi irányában található.

  1. Complexpress

A Complexpress Kft. szintén régi motorosnak számít a fulfillment szolgáltatók piacán. 2006 óta tevékenykednek a logisztika iparágában, így nagy tapasztalattal és komoly ügyfélkörrel rendelkeznek. Emellett saját autó flottát üzemeltetnek, így a kiszállítások egy részét saját maguk tudják abszolválni. Központi raktáruk Észak-Budapesten, a Szentendrei úton található.

Mindezek után felmerülhet a kérdés, hogy hogyan válasszunk megfelelő céget a logisztika kiszervezéséhez, amire egyik korábbi cikkünk adhatja meg a választ a legfontosabb szempontok mérlegelésével. 

Külföld:

  1. ShipBob

A ShipBob nevű amerikai fulfillment cég 2 napon belüli kiszállítást ígér egész Amerika területén, azon belül Los Angeles, New York, San Francisco, Dallas és Chicago környékén pedig aznapi kiszállítást nyújtanak.

  1. Fulfillment by Amazon

Természetesen az Amazonnak is van fulfillment szolgáltatása és a keretein belül ügyfeleik értékesíthetik termékeiket az Amazon e-kereskedelmi platformján is. Az FBA-nek több, mint 140 raktára van világszerte, a visszárudat is kezeli, valamint 24/7 ügyfélszolgálattal rendelkezik.

  1. Shipmonk

A Shipmonk nevű amerikai fulfillment cég egy mindenre kiterjedt szoftverrel menedzseli ügyfelei termékeit. Szoftverük egy olyan modult is tartalmaz, amiben egy specialista vizsgálja meg és értékeli, hogy ügyfelük mennyire elégíti ki vásárlóikat a vásárlási folyamat során és ajánlatokat is tesz arra, hogy mivel tudják ügyfeleik fejleszteni a vásárlóiknak nyújtott online élményt.

6. Költségek

Biztos felmerült benned a kérdés, hogy mégis mennyibe kerülhet és milyen költségelemei vannak a kiszervezett fulfillmentnek. A legfontosabb tudnivaló, hogy a fulfillment cégeknek minden kiszállított rendelés után fizetsz, de csak akkor, ha van rendelésed. Így, ha éppen nincsen rendelésed, úgy csak a raktározásért kell fizetni. A raktározás pedig tényleges elfoglalt négyzet-méterenkénti elszámolásban történik, így az is jóval kedvezőbb, mintha saját irodát, vagy raktárat bérelnél.

További előny, hogy mivel a fulfillment cégek régóta együtt dolgoznak a futárcégekkel és óriási mennyiségeket képviselnek náluk, ezért sokkal kedvezőbb áron tudják biztosítani a csomagok kiszállítását. Ezáltal az induló és a kis forgalmú webshopoknak is kifejezetten megéri kiszervezni a logisztikai folyamataikat már működésük kezdetétől fogva.

Kérj személyre szabott ajánlatot tőlünk pillanatok alatt: https://ilogistic.hu/arkalkulator

Ismerd meg Andris példáját

Andris mobiltelefon tartozékokra specializálódott webáruházat üzemeltet. Forgalmának 100%-át webshopján keresztül éri el. Andrisnak webshopjában átlagosan napi 5 megrendelése van. Összesen 3 polcot és 0 raklapot foglal raktárunkban. Andris a raktározásért havonta összesen 0 Ft-ot fizet. Andris egy megrendelés számlázásáért, összekészítésért, csomagolásáért összesen 440 Ft-ot fizet.

7. A fulfillment kiszervezésének előnyei 

Nincsenek fix költségeid

Ha kiszervezed a logisztikádat, akkor nem kell fenntartanod saját raktárat, vagy részleget, ahol a termékeidet tárolod, nem kell munkaerőt foglalkoztatnod a termékek mozgatásához, csomagolásához, kiszállításához. Ezek magas költséggel járó feladatok, amiktől megszabadulhatsz, ha egy fulfillment céget választasz. Ilyenkor ugyanis csak akkor fizetsz, ha jön rendelés a webshopodba. Ha nincs bevételed, a raktározáson kívül nincs más költséged.

Kedvezményes szállítási költségek 

A fulfillment szolgáltatók partnerkapcsolatban vannak a legtöbb futárcéggel és mivel naponta több ezer terméket szállítanak ki, ezért jelentős mennyiségi kedvezményben részesülnek. Tehát kedvezményesebb szállítási árakat kaphatsz egy fulfillment cégen keresztül, mintha közvetlenül szerződnél egy futárcéggel egyedül.

Nem kell pénzt fektetned az innovációba

Neked nem kell azzal törődnöd, hogy hogyan optimalizáld a logisztikai folyamataidat és, hogy hogyan tedd hatékonyabbá a logisztikai folyamataidat. Egy fulfillment cég erre odafigyel helyetted. Nem neked kell beruházni nagyobb raktárrészre, új eszközökre, vagy új csomagkezelő szoftverre, ezek a költségek és energiabefektetések mind a fulfillment céget terhelik.

Több időd lesz

Az egyik legnyomósabb érv a logisztika kiszervezése mellett, hogy nagyon sok időt felszabadít. Ezt az időt pedig te olyan munkába fektetheted, amivel növelheted céged bevételét, mind például a marketing, márkaépítés vagy eladás.

Kevesebb stressz

Mindenkire ráfér a relaxálás és a stressz csökkentése az életében. Ha kiszervezed a fulfillment folyamataidat nem neked kell azon aggódnod, hogy rendeléseid időben odaérnek-e vásárlóidhoz, vagy, hogy mennyi időd fog elmenni a számlázásra.

Reméljük most már minden világos a fulfillment kiszervezésével kapcsolatban. Ha te is ki szeretnéd használni a fulfillment kiszervezésével járó előnyöket, akkor érdemes egy olyan partnert választanod, akik megbízhatóak, pontosak és nagy volument képviselnek a futárcégeknél. Ha szeretnéd, hogy átvegyük tőled termékeid raktározását, csomagolását és szállítását, mindezt kedvezményes áron, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot.

 

Források:

https://www.oberlo.com/ecommerce-wiki/fulfillment

https://en.wikipedia.org/wiki/Order_fulfillment

https://kosarertek.hu/uzemeltetes/bevezetes-a-fulfillmentbe-a-kiszervezett-logisztika/

https://riverplateinc.com/blog/a-brief-history-of-fulfillment-centers

https://www.symbia.com/blog/2019/2/10/third-party-logistics

https://financesonline.com/top-20-order-fulfillment-services/#5

https://www.ibisworld.com/united-states/market-research-reports/third-party-logistics-industry/