Egyre több esetben merül fel a kérdés különböző fórumokon, hogy milyen lehetőségei vannak egy webshop tulajdonosnak, ha be szeretné „zárni” webáruházát pár napra. Mindezt olyan formában, hogy SEO szempontból ne járjon komolyabb következményekkel. Az oldal működésének leállítására több okból is szükség lehet. Ilyen például szerver, egyéb karbantartási munkálatok vagy weboldal költöztetés. Ezért a google szakemberei ajánlást tettek a leállással kapcsolatos lehetőségekről.
Fulfillment szolgáltatóként többször kérdezték már tőlünk, hogy a logisztika kiszervezésének folyamatában van-e szükség bármilyen jellegű leállásra? A webáruházuk megrendelői ezen időszakban tapasztalhatnak-e bármiféle csúszást? Leállásra ebben az esetben nincsen szükség. A logisztikájukat hozzánk kiszervező cégek többségénél már a termékeik raktárunkba érkezésének napján kiszolgálásra kerülnek a megrendelések. Nagyobb készlettel rendelkező webáruházak esetén is ez a folyamat gyorsan, 1-3 nap alatt le szokott zajlani.
Webáruházak szándékos leállításával kapcsolatban néhány lehetséges megoldást szeretnénk megemlíteni nektek, melyek nem járnak SEO szempontból következményekkel.
Kosár funkció blokkolása
Ez a legegyszerűbb megoldás a kosár funkció blokkolása. Hiszen ebben az esetben a felhasználók számára meggátoljuk a rendelés leadását a webshopban. A funkció blokkolásakor nem csak a látogatókra, hanem a googlebotokra is gondolnunk kell, számukra is blokkolnunk kell az adott oldalt. Google szempontból a kosár oldal egyszerűen blokkolható a robot.txt segítségével, de noindexre is helyezhető, így a googlebot nem láthatja annak tartalmát. A felhasználók felé való blokkolásnak is több megoldása lehet, például a kosár oldalra vezető linket inaktívvá tehetjük vagy a kosár oldalra irányítás helyett beállíthatunk egy tájékoztató oldalt, ahol leírjuk, hogy most nincs lehetőség rendelés leadására.
Vevők szempontjából nagyon fontos a pontos tájékoztatás, hogy minden esetben biztosan értesüljenek róla, hogy jelen időszakban az oldaladon nem lehetséges a rendelés. Az információs oldalon szerepelnie kell a rendelési lehetőség tiltásának és a pontos időpontnak, amikortól újból lehetséges lesz a rendelések leadása.
Teljes oldal leállítása
Teljes oldal leállítása esetén az oldal betöltése helyett meg kell jelenítened egy „az oldal ideiglenesen nem elérhető” figyelmeztető szöveget vagy egy felugró ablakot (popup) a látogatók megfelelő tájékoztatásara, mely tartalmazza a leállás pontos időszakát is. Amennyiben ezt a megoldást választod, akkor a szervernek egy 503-as HTTP üzenetet kell továbbítania a google felé, amellyel jelzi, hogy a szolgáltatás elérhetetlen. Erre miért van szükség? Mert az 503-as válaszkód arra szolgál, hogy a google ne indexelje az idegilenesen az oldalon feltüntetett tartalmakat. Abban az esetben, ha a kódolást nem végzed el, akkor a google úgy indexelheti az ideiglenesen feltüntetett tartalmadat, mint a webáruházad új tartalmát.
Fontos! Az egy hétnél tovább tartó leállítás negatív hatással lehet az oldalad rangsorolására! A googlebot nagyságrendileg egy hétig rendszeresen visszatér az oldaladra, hogy ellenőrizze az indexelhetőséget, majd ezt követően értékeli állandónak az elérhetetlenséget. Amennyiben tudod a helyreállítás pontos időpontját, akkor retry after headert használva jelezheted a visszatérés pontos dátumát a google robotjai számára.
Teljes oldal lekapcsolása
Teljes oldal lekapcsolása abban az esetben fordulhat elő, ha a szerver teljes leállítására van szükség (pl. szerver költözés). Ekkor egy ideiglenes szervert kell beállítani, ami szolgáltatja az 503-as válaszkódot minden URL esetében, illetve magát a megfelelő információs oldalt. Teljes lekapcsolás esetén gondoskodni kell arról is, hogy a DNS az új, ideiglenes szerverre mutasson.
+ Amennyiben google business oldalt is használsz, akkor ott is érdemes beállítanod, hogy oldalad jelenleg zárva tart.