Nem beszélhetnénk ma úgy az e-kereskedelemről, hogy ne említenénk meg a világ leghíresebb webshopját: az Amazont. Az Amazon az a webshop, ahol vásárlóként több százezer termék közül válogathatsz, és jó áron, gyors kiszállítással, kedvező kiszállítási árakkal juthatsz hozzájuk. Az Amazon logisztika szempontjából is az élen jár. Több, mint 75 fullfillment központjuk van csak Észak-Amerikában és 97.000 teljes állású Amazon alkalmazott gondoskodik arról, hogy a csomagok mindig időben jussanak el a vásárlóhoz. Kísérleteztek már drón kiszállítással, illetve szállítanak csomagokat a kocsid csomagtartójába is.

Az Amazon mindig az élen jár az e-kereskedelmi újítások területén, de hogyan jutottak el idáig, és mit kell tudni az Amazon alapítójáról, Jeff Bezos-ról? Ebben a cikkben megismerhetitek az Amazon és Jeff Bezos történetét, illetve tippeket olvashattok arról, hogy hogyan optimalizáljátok webshopotokat az Amazon példájára.

photo-1556382363-8967ad2b37f0

Az Amazon Sztori

1994 volt, Jeff Bezos egy Wall Street-i befektetésekkel foglalkozó cégnél dolgozott. Ebben az időszakban hatalmas technológiai forradalom ment végbe: az internethasználat évente 2,3%-kal emelkedett a világon. Ekkor döntötte el Bezos, hogy kilép a munkájából és online céget alapít. Akárcsak minden webshopot alapítani tervező üzletember, Bezos is írt egy listát a 20 termékről, amit érdemes lehetne online árulni. A könyvekre esett a választása, mivel olcsó volt legyártani őket, illetve általánosságban nagy volt a kereslet rájuk. Azóta már tudjuk, hogy ez még csak a kezdet volt.

MW-HD113_Amazon_ZH_20190131200130

Az Amazon eredeti neve Cadabra Inc. volt. Mielőtt cégét Amazonnak keresztelte volna, Bezos más nevekkel is próbálkozott: webshopját először „relentless.com-ra” akarta keresztelni, ami „könyörtelent” jelent magyarul. Szerencsére barátai lebeszélték erről a névről, de a relentless.com domain név még mindig az ő tulajdonában áll. Érdekesség, hogy ha meglátogatod ezt az oldalt automatikusan az Amazonra leszel átirányítva.

Az Amazon nevet végül a szótárt nézegetve választotta. Azért tetszett meg neki a név, mert az Amazon egzotikus és különleges, és a világ legnagyobb folyója. Remélte, hogy a vállalkozása is ilyen lesz, tehát már itt megfogalmazódott benne a látkép, hogy az Amazon a világ egyik legnagyobb vállalata lesz. 2000-ben a logóba egy nyilacska is bekerült az A és a Z betű közé, ami azt szimbolizálja, hogy a vásárlói az Amazonon A-tól Z-ig minden terméket megtalálnak.

Az elmúlt években az Amazon a világ egyik legnagyobb vállalkozásává nőtte ki magát. 97.000 embert foglalkoztatnak és évente már több, mint 61 milliárd dollár bevételük van. Fontos mérföldkő volt az Amazon életében 2005, amikor Bezos bejelentette az Amazon Prime hűségprogramot. Mindössze 79$/év áron, a tagok ingyenes, és gyors szállításban részesülnek. Mára már több, mint 100 millió tagot számlál az Amazon Prime és ez a cég egyik fő bevételi forrása. Az Amazon nevéhez köthető még a Kindle, ami egy elektronikus olvasófelület, illetve az Amazon Echo is.

Az Amazon atyja, a világ leggazdagabb embere: Jeff Bezos

Jeff Bezos 55 évesen a maga 110.7$ milliárd vagyonával jelenleg a világ leggazdagabb embere. Jeff már gyerekkorában is érdekeltséget mutatott a technológia és a tudomány felé. Gimnáziumi éveit kitűnő tanulóként végezte, valamint két egyetemi diplomával is rendelkezik. 1994-ben egy neves Wall Street-i cég elnöke volt, ekkor hagyta ott az állását, hogy megalapítsa az Amazont. Bezos egy kidolgozott üzleti tervvel indította el az Amazont, és bár azóta változott a modell, de eredeti terve mellett mindvégig kitartott.  Az évek során mindig élen járt a technológiai innovációk területén, továbbá vagyonának jelentős részét fekteti kutatási és fejlesztési területekre. Az Amazon mellett űrkutatással is foglalkozik, és a médiában is vannak érdekeltségei.

6629275_c179a0dc20_z

Jeff Bezos híres a vezetői stílusáról és kiváló stratégiáiról. Első helyre mindig a vásárlót teszi, célja az, hogy vásárlói mindig hozzá térjenek vissza a kiváló vásárlói élmény miatt.

Továbbá Bezos mindig hosszútávú stratégiákban gondolkozik, és nem a gyors meggazdagodást keresi. Bezos üzleti tervei mindig 5-7 évre szólnak, így nem fél innovatív dolgokat kipróbálni, amitől versenytársai ódzkodnak.

Végül pedig Bezos két tulajdonságot tart nagyon fontosnak üzletében: „Legyél makacs, de rugalmas”. Jeff mindig látja maga előtt az elképzelt céljait, és ezekből sosem enged. Azonban elismeri, hogy az oda vezető út göröngyös, és nem mindig alakulnak úgy a dolgok, ahogyan előre eltervezte.

Webshopépítési tippek az Amazontól

A következőkben összegyűjtöttük neked a szerintünk leghasznosabb öt tippet az Amazontól, amit te is alkalmazhatsz majd a saját webshopod növelésére.

  1. Építs bizalmat

Nagyon sokan félnek az online vásárlástól, ugyanis köztudott, hogy sokszor nem azt kapod, amit a képen látsz. A leggyakoribb okok, amiért az emberek nem vásárolnak a Te webshopodban:

  • Magas szállítási költség
  • Lassú kiszállítás
  • Hosszú vásárlási folyamat
  • Bonyolult vagy nem létező visszaküldési lehetőség.

Az Amazon azzal vívta ki piacvezetői helyét, hogy mindezeket a pontokat optimalizálta. Az Amazon Prime-mal rendelkező ügyfeleiknek ingyenes szállítást és kétnapos kiszállítást biztosítanak. Továbbá, egy egyszerű kattintással vásárolhatsz a webshopjukból, illetve visszaküldési folyamatuk is rendkívül egyszerű. Próbálj azon dolgozni, hogy ezek közül legalább kettőt biztosíts vásárlóid számára.

  1. Ajánlj termékeket vásárlóidnak

Az Amazon hírnevet szerzett a különleges és személyre szabott vásárlói élményével is. Ha az Amazonon vásárolsz és egy terméket nézegetsz, akkor több termékajánlást is kapsz az oldalon. Ezek lehetnek hasonló termékek, ahhoz, amiket már megtekintettél, vagy termékek, amiket elmentettél a kívánságlistádba. Ez az erőteljes marketing stratégia lehetővé teszi, hogy látogatóid olyan termékeket lássanak, amikre maguktól nem figyeltek volna fel. Lehetőséged van a megvásárolandó termékkel más, hasonló termékeket is eladni. Például, ha egy vásárlód egy szoknyát nézeget az oldaladon, ajánld neki a hozzá passzoló toppot, és táskát, és duplázd, vagy akár háromszorozd meg a vásárlás összegét.

  1. Kívánságlista

A vásárlóid 90%-a információt gyűjt egy termékről, mielőtt megvásárolná azt. Az Amazon egyik legpraktikusabb funkciója a kívánságlista, amiben az érdeklődők el tudják menteni azokat a termékeket, amiket meg akarnak vásárolni a jövőben. Így sohasem feledkeznek meg egy termékről, ami elnyerte a tetszésüket, könnyedén visszatalálnak hozzá. Nem beszélve arról, hogy elég, ha elküldik a kívánságlistájukat a családnak, barátoknak, amikor szülinapi ajándékozásról van szó.

  1. Vásárlói visszajelzések

Még mindig vannak olyanok, akik félnek az online vásárlástól, és ennek a problémának a kiküszöbölésére lehet jó megoldás a vásárlói visszajelzések bevezetése. Az emberek 88%-a ugyanannyira megbízik egy online véleményben, mint egy baráti, családi észrevételben.

  1. Jutalmazd meg hűséges vásárlóidat

Az Amazon egyik legzseniálisabb húzása az Amazon Prime bevezetése volt. Csupán 13 dollárért havonta, az Amazon hűséges vásárlói gyorsabb és ingyenes kiszállításhoz férnek hozzá, illetve szabadon stream-elhetik az Amazon filmjeit, zenéit, illetve sorozatait.

Hogy hogyan éri meg ez az Amazonnak? Az Amazon Prime ügyfelei kétszer annyit költenek az oldalon, mint azok, akik nem tagjai a hűségprogramnak. Továbbá, az ilyen programok segítenek ápolni a kapcsolatot a vásárlóiddal, és megjutalmazhatod őket, azért mert téged választanak újra és újra. Ha nincs is kapacitásod egy nagyszabású program bevezetésére, jutalmazd meg hű vevőidet egy kuponkóddal, vagy írj nekik hasznos cikkeket, amiből tanulhatnak teljesen ingyen.

Ha te is jobb vásárlói élményt szeretnél nyújtani vevőidnek az Amazon példájához hasonlóan, és le szeretnéd csökkenteni a szállítási költségeidet vagy gyorsítani szeretnél a kiszállításodon, akkor lépj kapcsolatba velünk ITT.

További érdekes tartalmakért kövess minket közösségi médián.

 

 

 

Források:

https://www.fundable.com/learn/startup-stories/amazon

https://hu.wikipedia.org/wiki/Amazon.com

https://hu.wikipedia.org/wiki/Jeff_Bezos

http://www.leadershipgeeks.com/jeff-bezos-leadership-style/

https://www.volusion.com/blog/7-things-ecommerce-sellers-can-learn-from-amazon/