< Fulfillment | Blog | Költségcsökkentő megoldások webáruházaknak – Saját raktár vagy fulfillment, árak összehasonlítása
Költségcsökkentő megoldások webáruházaknak

Költségcsökkentő megoldások webáruházaknak

Saját raktár vagy fulfillment, árak összehasonlítása

Az utóbbi évek nehéz helyzeteket teremtettek a webáruház tulajdonosok számára. A covid miatti esetleges forgalom növekedés ellenére, a háborús helyzet, a KATA módosítások, a rezsi díjak emelkedése és az infláció komoly nehézségek elé állították/állítják a vállalkozásokat. Túlélni ezt a jelentős kiadástöbbletet és versenyben maradni arra késztet minden vállalkozót, hogy minél jobban csökkentsen minden lehetséges kiadásán. 

Mivel egyre többen indítanak webáruházat, így az árverseny is még fokozottabb szerepet kap. Az emelkedő kiadások miatt elkerülhetetlen, hogy valamennyit te is emelj áraidon, viszont nem érdemes mindent vevőidre hárítanod. Többek között azért sem, mert a hazai vásárlók eléggé ár érzékenyek. Érdemes elgondolkoznod, hogy jó megoldás-e az, ha minden felmerült plusz költségedet beleépíted termékeid árába vagy olyan megoldásokat keresel, melyek csökkenthetik kiadásaidat. Igyekeztünk összeszedni neked néhány tippet, melynek köszönhetően lehetőséged adódik kiadásaid csökkentésére

Fizikai bolttal is rendelkező webáruházak

Első körben nézzük azokat a vállalkozásokat, akik fizikai boltjuk mellé nyitottak webáruházat. Egyre többször tapasztaljuk, hogy költségcsökkentő megoldásként, aki teheti megszünteti az üzletét és teljes erőforrását az online értékesítésére fordítja. Ez a megoldás valóban óriási költségmegtakarítást jelent, hiszen nem kell számolnod az üzlet fenntartási költségeivel, az ottani alkalmazottak bérezésével sem. Viszont, nem minden termékkör olyan, amihez elegendő az online tér adta vásárlási lehetőség. Ebben az eseten is van költséghatékonyabb megoldás, ilyen lehet például egy showroom lehetősége is.

Mi az a showroom?

Egy bemutató tér, ahol egy adott márka termékei, egymáshoz kapcsolható márkák termékei vagy esetlegesen egymástól teljesen független termékek is kerülhetnek egy üzlet kirakatába. A legalapvetőbb különbség egy normál bolt és egy showroom között, hogy a bolt elsődleges célja a vásárlás , míg a showroom esetében a cél az adott termék/termékek bemutatása

Ebből kifolyólag a bemutatótermek többségében nincsen hivatalos vásárlási lehetőség, ami jóval költséghatékonyabb megoldássá teszi a normál boltoknál (nincs szükség pénztárgépre, ehhez kötődő jogszabályi megfeleltetésre sem). Értékesítés helyett átvételi pontként is funkcionálhat, így a webáruházban leadott rendelések átadására is kiváló. Ezzel válik tökéletes kiskapuvá, hiszen a mai technikának köszönhetően telefonról már, bármikor le tudunk adni egy rendelést, amit akár percekkel később ott helyben át is vehetünk.

Felismerve a showroomban rejlő lehetőségeket cégünk saját csomagpontos átvételi helyét ennek szellemében alakította ki, így minden ügyfelünknek lehetőséget biztosítunk az aznapi átvétel mellett, termékei kihelyezésére a kirakatokba.

iLogistic csomagpont kirakat

Raktározás webáruházaknak

Webáruház tulajdonosok számára az egyik legnagyobb költséget a raktározás, logisztika jelenti. Az emelkedő árak minden téren jelentkeznek, így természetesen a raktárak vásárlási és bérleti költségeiben is drasztikusan. Raktár kérdésben több lehetőség is adódik: saját raktár építése, raktár vásárlás, raktár bérlés, esetlegesen saját ingatlanon belüli kialakítás vagy fulfillment.

Saját raktár

Raktár vásárlás és építés cikkünk tekintetében nagyságrendileg egy kalap alá vehető, hiszen mind a kettő esetében jelentős tőkeberuházásra van szükség rövid időn belül. Ez az opció azok számára nyújthat megfelelő megoldást, akik az anyagiakon túl hosszútávon kiszámítható módon tudnak működni, így nem okoz számukra problémát a vállalkozásuk kötöttsége. Ezekben az esetekben csak a különböző pályázati lehetőségek, támogatott kölcsönök, illetve a raktár földrajzi helye, energiatakarékos kialakítás lehet a költségek csökkentésének megoldása.

Bérelt raktár

Ezekkel szemben a bérlési lehetőség egy jóval rugalmasabb megoldást tud nyújtani és pénzügyileg is kevésbé megterhelő. Itt a költségcsökkentés egyik lehetősége lehet a hosszabbtávú bérleti szerződés, (de ennek rengeteg hátulütője is lehet, érdemes minden felmerülhető hátrányt végig gondolni, mielőtt hosszabbtávra elkötelezed magad) illetve olyan épület bérlése, mellyel akár nullára csökkenthetők a rezsiköltségek. Természetesen mérlegelni kell, hiszen az energiatakarékos kialakítás éppen ezért jóval magasabb bérleti költségekkel is járhat.

Raktár saját ingatlanon belül

Raktár kialakítása saját ingatlanban is sok esetben nyújthat megoldást, de kalkulálni kell a jövőbeni növekedés lehetőségeivel. Azaz ebben az esetben nagy a valószínűsége, hogy idővel új megoldásokat kell találnod, ha nem akarsz saját növekedésed gátja lenni.

A fent felsorolt lehetőségek esetén számolnod kell az alábbi költségekkel:

  • raktár költségei (egyszeri vásárlás, építtetés kiadásai vagy havi bérleti költség)
  • raktározáshoz szükséges eszközök (pl.: béka, targonca, polcok, tároló elemek, melyek egyszeri nagyobb költségek, illetve az esetleges javítások is plusz kiadást jelenthetnek)
  • raktárkezelő/készletkezelő program
  • rezsi költségek
  • munkaerő és a hozzájuk kapcsolódó költségek (esetleges plusz költség a helyettesítés betegség, szabadságok és extra munkaerő szezon idejére)
  • takarítás és a hozzá szükséges eszközök
  • csomagolóanyagok (nagy mennyiség vásárlása esetén kedvezőbb ár, viszont nagyobb tőkebefektetés és helyigényesebb tárolás)
  • szállítási díjak
  • szezon lekezelésének extra költségei
Fulfillment raktár

Rezsi költségek nullázása fulfillmenttel

Egyre népszerűbb és hatékony költségcsökkentő megoldás webáruházak számára a fulfillment, azaz kiszervezett webáruház logisztika. Mindamellett, hogy pénzt takaríthatsz meg vele, rengeteg idődet szabadítja fel, amit az értékesítésed fokozására tudsz fordítani. Milyen kiadások azok, melyek kiszervezett logisztikával megszűnnek:

  • Nincs raktár bérlési vagy vásárlási költség, hiszen ebben az esetben csak tárolást kell fizetned. Ez miben különbözik? Tárolás esetében ez a költség rugalmasan igazodik az aktuális készletedhez, azaz csak annyi helyet kell fizetned, amennyit az adott hónapban a termékeid elfoglalnak. Nincsenek felesleges terek, polcok közötti folyosók, sem közös helységek, amikért saját raktári megoldás esetén ugyan úgy fizetned kell.
  • Raktározáshoz szükséges eszközök
  • Raktárkezelő/készletkezelő rendszer
  • Rezsi költség
  • Nincs munkaerő költség és semmi ezzel járó feladat, hiszen a munkaerőt a cég biztosítja. (Ennek megfelelően ugyan azt a szolgáltatást tudod kapni szezonban és szezonon kívül is.)

Milyen költségek vannak fulfillment esetén?

  • Tárolási költség, mely készletedhez rugalmasan igazodik.
  • Szállítási díjak, melyek az adott cég mennyiségi kedvezményeinek köszönhetően jóval kedvezőbbek.
  • Csomagolóanyag költség, ami a mennyiségi kedvezmények miatt szintén jóval kedvezőbb.
  • Összekészítési/rendeléskezelési költség.

Fulfillment költségek (csomagolás, kiszállítás) összesítése esetén sok webáruháznál azt tapasztaljuk, hogy kedvezőbb díjat kapunk, mint az aktuális szállítási díjaik önmagukban. Azaz a jelenlegi szállítási díjaikért megkaphatják a rendeléseik összekészítését és a szállítást is.

Összeállítottunk egy táblázatot, melyben összehasonlításra kerültek a felmerülő költségek egy átlagos 50 nm-es raktár bérlése és fulfillment esetén.

Raktárbérlés költségei

A táblázatban található értékek az áfát nem tartalmazzák.
Alkalmazottaknál fizetendő nettó bér esetében egy átlagos raktári dolgozó bérét adtuk meg, amely 250.000 Ft, így a munkaadó teljes költsége 424.812 Ft/fő.

* Csomagolóanyagok esetében kedvezőbb árat kaphatunk nagyobb mennyiség vásárlása esetén, de akkor kalkulálnunk kell a nagyobb tárolóterülettel is.

** Ez az ár egy átlagos készletkezelő program havi költségét jelenti.

*** Ez egy átlagár, ezt befolyásolja a raktár elhelyezkedése és az épület jellege is. Raktár bérleti költsége esetén már a szezonban szükséges mérettel kalkulálunk, hiszen akkora raktárat kell bérelni, melyben minden eshetőség mellett elférünk a termékeinkkel.

****Kiszervezett logisztikával csak a ténylegesen termékeiddel elfoglalt terület méretét kell kifizetned. Jelen esetben a saját bérléssel 50 négyzetméterből 25 négyzetméter a termékek által elfoglalt terület, így az annak megfelelő díjat számoltunk. 100 nm bérlése esetén pedig nagyságrendileg 50 négyzetméter a hasznos terület.

***** A megadott összekészítési díjban egy átlag díjat határoztunk meg, de ez jóval kedvezőbb is lehet termékeidtől függően.

Összegezve a táblázatunk eredményét szezonon kívül az átlagos költség 1.494.812 Ft, szezonban pedig 5.089.436 Ft. Ezzel szemben kiszervezett logisztikával szezonon kívül 580.000 Ft, ami közel 1.000.000 Ft megtakarítást jelent, szezonban pedig 3.100.000 Ft, ami nagyságrendileg 2 millió forint megtakarítást jelent. Táblázatunk nem téri ki a saját raktár esetében számolandó egyéb plusz költségekre, mint raktári eszközök, csomagoláshoz szükséges eszközök, munkaerő pótlás (betegség, szabadság), amelyek szintén növelnék a havi kiadásokat.

Összességében az utóbbi évek nehézségei ellenére, akadnak még lehetőségek webáruház tulajdonosok számára, amivel faragni tudnak kiadásaikon. Tehát érdemes mérlegelni, mik azok a lehetőségek, amiket saját cégünkre vetítve megvalósíthatunk, elkerülve ezzel áraink drasztikus mértékű emelését. Amennyiben úgy látod, hogy termékeid esetében felmerülhet a logisztikád kiszervezése, kalkulálj nálunk egy árat és számold ki, mennyi költséget takarítanál meg havonta logisztikád kiszervezésével.