< Főoldal | Blog | A top 4 leghasznosabb webanalitikai Google applikáció webshop tulajdonosoknak

Ahhoz, hogy egy online vállalkozás zökkenőmentesen működjön, elengedhetetlen a webanalitikai applikációk használata. Ezeknek a segítségével minden aktivitást le tudsz mérni a honlapodon, valamint előrejelzéseket, riportokat készíthetsz, hogy átlásd honlapod teljeskörű működését. Ebben a cikkben a Google leghasznosabb szolgáltatásait fogjuk neked bemutatni, amikben az a legjobb, hogy egy Google fiókkal teljesen ingyen hozzájuk is tudsz férni.

lead_google_tools

Íme a négy, szerintünk leghasznosabb webanalitikai szolgáltatás a Google-től:

  1. Google Analytics
  2. Google Search Console
  3. Google Keyword Planner
  4. Google Trends
  1. GOOGLE ANALYTICS

A Google Analytics a legalapvetőbb applikáció, ami minden webshop tulajdonosnak ajánlott. Ahhoz, hogy optimalizálni tudd a honlapodat és a marketing tevékenységeidet, tudnod kell, hogy melyik tevékenység hány látogatót hozott korábban a honlapodra. Vajon megéri több százezer forintot fektetni Facebook hirdetésekbe, vagy inkább a keresőoptimalizálásra kellene koncentrálnod? A Google Analytics megmutatja neked, hogy honnan jönnek a látogatók a honlapodra, hogy éppen aktuálisan hány felhasználó van a honlapodon, illetve, hogy hány tranzakció történik egy nap.

Kinek ajánljuk?

Mindenkinek, aki weblappal rendelkezik és le szeretné mérni a honlapja teljesítményét vagy az ahhoz kapcsolodó marketing tevékenységeket.

A legfontosabb funkciók:

Ügyfélszerzés, Viselkedés, Konverziók mérése

Ezek a mértékek megmutatják neked, hogy hány látogatód jött a honlapra egy adott időn belül, ők mennyi időt töltöttek a honlapodon, hány oldalt néztek meg, valamint, hogy milyen tevékenységeket vittek véghez a honlapodon. A következő szekcióban elmagyarázzuk, hogy melyik mérték mit jelent pontosan.

Source-and-medium-data-from-Google-Analytics (1)

  • Munkamenetek (Sessions) Munkamenetnek nevezzük, amikor egy felhasználó aktívan végez valamilyen tevékenységet a honlapodon. Tevékenység lehet: képernyő-megtekintés, események, kereskedelem. Ez a szám mindig nagyobb lesz, mint a felhasználók száma, mivel egy felhasználó többször is meg tudja látogatni a honlapodat egy adott időn belül.
  • Felhasználó (Users) Egy adott időtartományon belül hány ember látogatta meg a honlapodat.
  • Visszafordulási arány (Bounce rate) Azoknak az embereknek az aránya, akik csak egy oldalt látogatnak meg a honlapodon. Ha ez az arány magas, az egy erős jelzés lehet neked arra, hogy fejlesztened kell a landolási oldaladon.
  • Oldal/Munkamenet (Pages/Session) Egy munkamenet során megtekintett oldalak átlaga. Ennek a számnak a növelésével is tudod növelni a vásárlás esélyét, illetve a google is pozitívan értékeli, ha a látogatóid több aloldalt is megnéznek a honlapodon.
  • Munkamenetek átlagos hossza (Avg. Session Duration) Ennyi ideig van egy látogató átlagosan a honlapodon. Minél nagyobb ez a szám, annál nagyobb eséllyel vásárolnak látogatóid! Ha ez a számod magas, a google úgy értékeli, hogy, aki az oldaladra érkezett az megtalálta, amit keresett. Így a google hasznos információt tartalmazó oldalnak értékel és az organikus találatok között is jobb helyezést érhetsz el.
  • E-kereskedelmi konverziós arány (Conversion Rate) Azon munkamenetek százalékos aránya, amelyek vásárlással végződtek.
  • Tranzakciók Ennyien vásároltak a honlapodon egy adott időintervallumon belül.
  • Bevétel A vásárlásokból származó bevételed egy adott időintervallumon belül. Ez a szám beállításod alapján tartalmazhatja a szállítási díjakat és az adókat is.

Csatornák

Google-Analytics-Channel-Grouping

Ebben a szekcióban, a Google Analytics megmutatja neked, hogy mely marketing csatornákról pontosan hány látogatód érkezett. A következő szekcióban elmagyarázzuk, melyik csatorna mit is takar.

  • Direkt (Direct) Amikor egy felhasználó beírta a honlapod URL címét a böngészőjébe és közvetlenül úgy érkezett a honlapodra.
  • Fizetett hirdetések (Paid search)  Minden olyan látogató, aki egy fizetett hirdetésen keresztül kattintottak a honlapodra. Például: Google Ads hirdetésen vagy Facebook hirdetésen keresztül.
  • Referral Minden olyan látogató, akik egy másik honlapról jöttek a te oldaladra. Például, ha egy online magazinban belinkelik a te honlapodat és ez látogatókat generál a honlapodra, akkor az itt megjelenik. A időszakról időszakra más oldalon jelenteted meg magad úgy ennek a mérőszámnak a segítségével könnyen tudod rangsorolni, hogy a potenciális vásárlóid mely oldalakat olvassák leginkább.
  • Organic search (Organikus keresések) Minden olyan látogató, aki nem egy másik oldalról, vagy fizetett linkről jön. Azaz, azok a látogatók, akik népszerű keresőrendszerekben találják meg a honlapodat kulcsszavak segítségével. A 3 leginkább potenciális keresőrendszer, ahonnan a látogatóid érkezhetnek a Google, a Yahoo és a Bing.
  • Social (Közösségi média) Minden olyan látogató, akik közösségi médiáról érkeztek a honlapodra.

A Google Analytics ezeken a mérőszámokon kívül, még sok más értékes információt ad a vásárlóidról. Meg tudja mutatni, hogy melyik országból vagy városból jönnek a legtöbben, milyen eszközt használnak a vásárlásra (mobil, desktop), illetve, hogy milyen nyelven beszélnek. A vásárlóid nemét és életkorát is meg tudhatod a Google Analytics segítségével.

  1. GOOGLE SEARCH CONSOLE

A Google Search Console a Google saját eszköze a keresési eredményeid javításához. Segítségével átfogó képet kaphatsz arról, hogy hogyan rangsorolja a Google a webhelyedet a versenytársaidhoz képest, és ezek alapján javíthatsz az eredményeiden.

Kinek ajánljuk?

Weblappal rendelkezőknek, akik szeretnék átlátni, hogy mennyire található meg könnyen a honlapjuk a Google-ben. Olyanoknak, akik ismerkednek a keresőoptimalizálással, de még csak kezdő szinten vannak.

A legfontosabb funkciók

Google-Search-Console

Teljesítmény (Performance)

Ezen a tabon láthatod, hogy honlapod bizonyos keresőszavakra hányadik helyen áll a Google-ban (Average Position), valamint láthatod, hogy hányan kattintottak a honlapodra egy-egy keresés folyamán (Total Clicks). Ezt a számot úgy tudod például növelni, hogy a honlapod meta leírását figyelemfelkeltően, információgazdagon fogalmazod meg. Természetesen minél több klikket kap a honlapod a keresések arányában, annál előrébb kerülsz a rangsorban is, szóval érdemes erre nagy figyelmet fordítani.

Azt is láthatod itt, hogy hány megjelenítést (Impression) kap egy-egy oldalad a Google-ban. Más szóval, hányszor bukkan fel a te weboldalad a keresésekben. Továbbá ezen az oldalon megkaphatod a CTR (Click-Through-Rate) számát is honlapodnak. Ez azt az arányt mutatja meg neked, hogy azokból az emberekből akiknek megjelent a honlapod a keresőjükben, hányan kattintottak rá a honlapodra. Minél magasabb ez a szám, annál jobb a honlapod meta leírása. Nagyon fontos, hogy ezen a számon folyamatosan próbálj javítani.

Index

Ezen a tab-on a Google azt mutatja meg, hogy melyik oldalaid vannak ellátva Google indexel, és melyek nincsenek, valamint, hogy milyen esetleges hibák léptek fel azoknál az oldalaknál, amiket nem sikerült indexelni.

  1. GOOGLE KEYWORD PLANNER

A Google Keyword Planner a Google Ads része, és segít neked abban, hogy megtaláld a megfelelő kulcsszavakat vállalkozásod számára.

Kinek ajánljuk?

Webshoptulajdonosoknak, online marketing specialistáknak. Olyanoknak, akik Google Ads hirdetéseket adnak fel és segítség kell nekik kulcsszavak ötleteléséhez.

A legfontosabb funkciók

google keyword planner

Új kulcsszavak ajánlása

Ha vannak már számodra fontos kulcsszavak, a tervező segít neked hasonló kategóriájú kulcsszavakat találni, valamint újakat javasol neked. Ez akkor lehet kifejezetten hasznos, ha szeretnéd bővíteni az oldalad elérési lehetőségeit, hogy az oldaladat akár egy újabb, meg nem szólított vevői kör is el tudja érni.

Kulcsszavak keresőforgalma

A Google azt is megmutatja, hogy bizonyos kulcsszavakra hányan keresnek rá egy bizonyos időtartamon belül. Így gyorsan áttekintheted, hogy érdemes-e egy adott kulcsszóval foglalkoznod, vagy sem. A nagy keresőforgalmú kulcsszavaknál sok klikket és megjelentést lehet szerezni, viszont itt nagy a verseny a többi honlappal. Az alacsony keresőforgalmú szavaknál viszont nehéz lesz klikkeket szerezni, hiszen alapból kevesen keresnek ezekre a szavakra. Így, mint a legtöbb marketing területen itt sincsen bombabiztos recept a sikerre, viszont ez a funkció sokat segíthet összehasonlítani a kulcsszavakat ár-érték arány szempontjából.

Ajánlatbecslések

Itt azt az információt kaphatod meg, hogy átlagosan mennyibe kerül egy kattintás megfizetése, ha egy adott kulcsszóra elindítanál egy Google hirdetést. Ezáltal megbecsülheted a havi költségkeretedet és átfogó képet kaphatsz arról, hogy egy-egy hirdetés mennyibe kerülne neked.

  1. GOOGLE TRENDS

Kinek ajánljuk?

Olyanoknak, akik egy webshop indításán gondolkodnak, és ellenőrizni szeretnék, hogy van-e igény a termékükre a piacon. Marketingeseknek akik tisztában szeretnének lenni a legújabb trendekkel.

A legfőbb funkciók

A Google Trends hasonló alkalmazás a Google Keyword Planner-hez, azonban itt nagyobb összefüggéseket lehet meghatározni a fogyasztók viselkedésében és kereséseikben. A Google Trends-ben is rákereshetsz kulcsszavakra, és ezáltal láthatod, hogy egy-egy kifejezésre hányan kerestek rá egy adott időtartamban, de a Google Trends a számszerű kimutatások mellett grafikonokat is mutat arról, hogy mikor kerestek többen az adott kulcsszóra, és mikor volt esetleges felugrás a keresésekben. Így érdekes összefüggéseket lehet felfedezni: például, hogy egy-egy termékkategória különösen népszerű lett az elmúlt időszakban, vagy hogy milyen témák érdeklik az embereket mostanában.

google trends

Példa: Ezen a grafikonon látszik, hogy az Instagram megjelenése óta folyamatosan nő a keresések száma az Instagramra. Ezzel szemben a Snapchatre sokkal kevesebben keresnek. Ezekből az információkból magabiztosan vonhatjuk le azt a következtetést, hogy észszerű döntés Instagram fiókot csinálni a vállalkozásunknak.

Google Keyword Planner vs. Google Trends

A Google Keyword Planner decemberi adatai alapján mindenképp megérné karácsonyfa webshopot indítani, azonban a Google Trends grafikonjainak a segítségével egyből látnánk, hogy vélhetően elég erőteljesen szezonális a piaca a karácsonyfáknak.

Untitled

 

Összefoglalva, ez a négy alkalmazás elegendő egy frissen alakított webshop tulajdonosának ahhoz, hogy analizáljon és új stratégiákat formáljon a fentebb bemutatott 4 webanalitikai platformon elérhető információk alapján. Vállalkozásod elindulásakor nem feltétlenül szükséges már az elején drága szoftverekbe pénzt fektetni, mert a Google ingyenes szoftverei elegendő információt tudnak neked nyújtani.

Azonban, ha magasabb szinten szeretnél adatot elemezni, akkor vannak nagyobb kapacitású szoftverek, amikkel akár a versenytársaid legapróbb rezdüléseit is azonnal láthatod. Érdemes lesz követni minket a közösségi médián, hiszen következő cikkünkben ilyen szoftverekről fogunk írni.

Ha bővebb információt szeretnél kapni cégünkről, és, hogy hogyan tudunk már mától segíteni neked, keress minket itt.

Ha szeretnél értesülni legújabb cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre, vagy kövess minket a közösségi médián.

Facebook 

Instagram

< Főoldal | Blog | Így duplázd meg webshopod bevételét a közösségi média segítségével

Te mennyi időt töltesz egy nap a közösségi médián? Manapság könnyedén meg tudod nézni a telefonod beépített mérőrendszerével, hogy naponta hány percet, vagy órát töltesz a Facebookon, az Instagramon, vagy a YouTube-on. Az iKnow research felmérése szerint 2018-ban, a 6-19 évesek Magyarországon naponta több, mint 5.8 órát töltöttek online. Ennek az időnek pedig közel 80%-át a közösségi médián. Ezek a számok egyre csak nőnek évről évre, így szinte már elvárás egy vállalkozás részére, hogy megtalálható legyen a közösségi médián. Lássuk, hogy hogyan is tudsz profitot termelni webshopod számára a közösségi média segítségével.

media2

  1. Válassz egy platformot és koncentrálj arra!

A leggyakoribb hiba, amit a kezdő social medián hirdető webshopok elkövetnek, hogy minden platformon jelen akarnak lenni: Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube, TikTok, Pinterest, LinkedIn… Ez azonban rengeteg időt és energiát vesz igénybe. Érdemes kiválasztani a vállalkozásod számára legkifizetődőbb platformot.

 

Jó ötlet a Facebook-kal kezdeni: itt található meg a legtöbb ember, és szinte elvárt, hogy egy vállalkozásnak legyen Facebook oldala.

 

Az Instagram azoknak a vállalkozásoknak lehet tökéletes a kezdésre, akik életmóddal kapcsolatos termékeket árulnak, például ruhákat, fitnesz termékeket vagy kiegészítőket. Itt fel tudsz építeni egy vizuális képet a márkádnak, és be tudod mutatni a termékeidet influencerek segítségével is. Ezen a platformon like-olnak és kommentelnek a legtöbbet az emberek.

 

A LinkedIn is egyre népszerűbb Magyarországon és a B2B vállalkozások számára kitűnő választás lehet. Itt direkt üzenetben is el tudod érni a potenciális üzlettársakat, ügyfeleket.

 

A Snapchatet a fiatalabb korcsoport használja, ezért jó választás lehet az olyan termékek esetében, akiknek a fiatalok a fő célcsoportjuk. Például a számítógépes és konzolos játékokat forgalmazó webshopoknak tökéletes csatorna lehet a Snapchat. Ráadásul ellentétben az előző közöséggi média platformokkal itt a versenytársak száma is csekély lesz. A lehetőségeid mérlegelése után, válassz egy vagy két platformot és koncentrálj azokra teljes erővel.

media

  1. Posztolj – építs közösséget

Sok trükkről olvashatsz azzal kapcsolatban, hogy hogyan növeld a követőid számát, vagy hogyan érj el magas kedvelési számokat. Azonban a legbiztosabb stratégia, hogy minél többször minőségi tartalmat szolgáltatsz a követőidnek. Gondold át, mivel tudsz te értéket nyújtani a potenciális vásárlóidnak: szórakoztatod őket? Vagy értékes információkat osztasz meg velük? Vagy tanítod őket valamire? Ha az emberek látják, hogy posztjaid értékesek, követni fognak, és like-olni fogják a tartalmaidat. Ez pedig egy idő után az eladási számaidon is meg fog látszani. Azonban mindig figyelj arra, hogy a gyakori posztolás soha ne menjen a képeid vagy szövegeid minőségére.

 

  1. Fizetett hirdetések

A fizetett hirdetések gyors és olcsó módot kínálnak arra, hogy akár pár nap alatt több ezer embert elérj a közösségi médián. A legjobb platform erre a Facebook. A Facebook-nak jól kiépített rendszere van arra, hogy kiválaszd a számodra megfelelő célcsoportot. Óramű pontossággal tudod beállítani a célcsoportod paramétereit: hány évesek legyenek, hol lakjanak, mit dolgozzanak, mi legyen a nemük. Ezáltal a hirdetéseidet csak olyan emberek fogják látni, akiket ténylegesen érdekel. Így nem vesztegeted a pénzedet olyan emberekre, akik nem vásárolnának tőled.

Dióhéjban itt van az 5 fő lépése egy Facebook hirdetés elindításának:

  1. Határozd meg a célcsoportodat
  2. Állíts be a költségvetést
  3. Írj szöveget a hirdetéshez
  4. Állíts be képeket
  5. Indítsd el a hirdetést és figyeld az eredményeket.

 

  1. Gyűjts véleményeket

Minden jó üzletember tudja, hogy az egyik legjobb marketing stratégia az ajánlás. Ha el tudod érni, hogy az emberek ajánlják a termékeidet vagy szolgáltatásaidat barátaiknak, vagy családjaiknak, akkor nyert ügyed van. Ezt a legkönnyebben úgy tudod megtenni, hogy online véleményeket gyűjtesz a közösségi média felületeiden. Bíztasd vásárlóidat arra, hogy hagyjanak véleményt a Facebook-odon vagy a honlapodon, vagy akár olyan oldalakon, mint a Trustpilot. Egy jó megoldás erre, ha minden vásárlás vagy sikeres projekt után e-mailben kéred őket arra, hogy értékeljék a kapott terméket, szolgáltatást. Ha az új emberek azt látják, hogy üzleted 5 csillagos értékelést kapott, sokkal bátrabbak lesznek akár már első látogatáskor is vásárolni tőled.

 

Ha bővebb információt szeretnél kapni cégünkről, és, hogy hogyan tudunk már mától segíteni neked, keress minket itt. 

Ha szeretnél értesülni legújabb cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre, vagy kövess minket a közösségi médián.

 

Előző cikkeinket itt találod.

< Főoldal | Blog | 5 indok, amiért érdemes kiszervezned a logisztikai folyamataidat

“A logisztika anyagok, információk, személyek, energia rendszereken belüli és közötti áramlásának tervezése, szervezése, irányítása, ellenőrzése…” Már most unalmas, ugye? A logisztika egy olyan dolog, amivel nem szívesen foglalkozik az ember. Főleg amikor annyi más izgalmasabb és azonnali profitot hozó tevékenységet is végezhetne, mint például az eladás, vagy a marketing. De mégis, ha nincsenek jól megszervezve a logisztikai folyamataid, sok pénzt és energiát elveszíthetsz már a webshopod indulásától kezdve.

Szerencsére van más megoldás: sok webshop választja manapság azt az utat, hogy kapcsolatba lép egy logisztikára specializálódott harmadik féllel, aki átveszi a logisztikai folyamatait, mint például a termékek raktározása, a megrendelések összekészítése, a számlázás, a visszáru kezelés és a termékek kiszállítása. Ha érdekel az ötlet, akkor olvasd tovább ezt a cikket arról, hogy ez a lehetőség milyen előnyöket jelenthet neked.

1. Nincsenek fix költségeid.

A logisztikai folyamatok kialakítása egy hosszabb folyamat és költségekkel is jár. Először is kell egy hely, ahol tárolod a beérkező termékeidet. Ez egy kisebb webshop esetén lehet egy szoba a lakásban, de egy nagyobb webshop esetén egy raktár bérlése az ésszerű. Kellenek emberek, akik összekészítik a megrendeléseidet és becsomagolják őket. Ezt persze te is csinálhatod az elején, de el fogsz érkezni arra a pontra, amikor már nem tudod elintézni ezeket házon belül. Olyan emberek is kellenek, akik a számlázást, a visszáru kezelést és a vásárlók támogatását intézik. Ezeket is el lehet intézni házon belül, de ha minden logisztikai folyamatot te kezelsz, hamar kicsúszhat az irányítás a kezeid közül, nem beszélve arról, hogy a profitot hozó folyamatokra, mint a sales és a marketing már nem marad időd. Ezeknek a kiküszöbölésére érdemes partnerkapcsolatba lépned egy logisztikai céggel, aki erre szakosodott: van raktára, precíz munkaereje és tapasztalata. Ezeket te kibérelheted tőlük havi szinten és csak azért kell fizetned, amit ténylegesen felhasználtál. Csak annyi termék raktározásáért, csomagolásáért, számlázásáért kell fizetned, amennyit az adott hónapban eladtál, így az eddigi fix költségeid most rugalmas költségekké alakulnak át, ami segíthet az üzleted növelésében és tervezhetőségében.

 

5 indok, amiért érdemes kiszervezned a logisztikádat

2. Kedvezményes szállítási költségek

A logisztikai cégek sok ügyfelüknek intézik a termékeik kiszállítását a vásárlókhoz, ezáltal mennyiségi kedvezményeket kapnak a csomagküldő szolgáltatóknál. Míg te x összeget fizetnél egy-egy terméked kiszállításáért, a logisztikai cégek, gyakran ennek az összegnek csak a 70-80%-át fizetik. Ezáltal te is spórolhatsz a szállítási költségeiden, ami a vásárlóidnak is pozitív dolog lehet!

3. Nem kell pénzt fektetned az innovációba

Egy sikeres üzletben, mindig figyelni kell a legújabb innovációkat és, hogy hogyan tudjuk optimalizálni a folyamatainkat. Gyorsabb logisztikával, gyorsabb kiszállítást tudunk biztosítani a vásárlóinknak ezáltal ők is elégedettebbek lesznek. Meg tudjuk előzni az olyan hibákat, mint az elveszett csomagok és a téves termék kiküldése. Mindemellett kisvállalkozóként kihívást jelenthet a logisztikai folyamatok fejlesztésébe időt és energiát fektetni. Ha egy logisztikára specializálódott cégre hagyod ezt, akkor nyugodt lehetsz, hogy ők a számodra legjobb módon oldják meg neked ezeket a problémákat nap mint nap. Például az iLogistic Kft, azon felül, hogy raktárterületet, képzett személyzetet és logisztikai tudást biztosít neked, egy professzionális készletgazdálkodási szoftvert is ad, ami segít a készleteid pontos követésében és beszerzések tervezésében.

4. Több időd lesz

Az idő pénz, szól a mondás. És mennyire igaz! Mint mindenkinek, neked is véges számú órád van, amit egy nap az üzleted növelésébe fektethetsz. Ezt az időt töltheted operációs feladatokkal is (mint a termékek becsomagolása és kiküldése), de ezek nem fogják növelni a profitodat. Vagy töltheted marketinggel és a termékpalettád tökéletesítésével, amikkel akár hónapok alatt megkétszerezheted, vagy megháromszorozhatod a bevételeidet. Egy jó közösségi média kampány, vagy egy népszerű új termék sokszor új lendületet adhat a forgalmadnak.

 

5 indok, amiért érdemes kiszervezned a logisztikádat

5. Kevesebb stressz

Egy vállalkozó életében rengeteg stresszforrás létezik, ha pedig ezek száma eggyel kevesebbre csökkenhet, akkor miért ne használnád ki? Ha egy tapasztalt cégre bízod a logisztikád szervezését, a felmerülő problémáidat gyorsabban megoldhatod és a munkafolyamataid biztosan zökkenőmentesen fognak zajlani. Nem kell azon aggódnod, hogy mikor érkeznek meg a termékeid a vásárlókhoz és, hogy mennyi időd fog elmenni a számlázásra. Ezeket mi mind megoldjuk helyetted. Az már rajtad áll, hogy a felszabadult idődet mire fordítod. Akár egy családi kirándulásra, tanulásra, az üzleted növelésére; mi mindig itt leszünk, hogy támogassunk.

Ha bővebb információt szeretnél kapni cégünkről, és, hogy hogyan tudunk már mától segíteni neked, keress minket itt.

Ha szeretnél értesülni legújabb cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre, vagy kövess minket a közösségi médián.

 

Facebook Instagram

< Főoldal | Blog | Útmutató: hogyan válasszunk megfelelő céget a logisztika kiszervezéséhez

Egy korábbi cikkünkben már írtunk arról, hogy a logisztika általában, de ezen belül elsődlegesen a szállítmányozás és a raktárlogisztika egyaránt jelentős helyet foglalhat el a vállalati siker, de a vállalati költségek területén is. Ha megfelelő időt és energiát szántunk arra, hogy tudatosan megtervezzük cégünk logisztikai struktúráját, és arra a megállapításra jutottunk, hogy bizonyos folyamatokat külső szolgáltatók gondjaira bízunk, akkor talán érdemes azt is alaposan mérlegelni, hogy mik legyenek az alvállalkozók kiválasztásának szempontjai. Annak ellenére, hogy a gazdasági visszaesés a logisztikai vállalatokat is megtizedelte, a magyar piacon sok különböző méretű, profilú és felkészültségű szolgáltatót találhatunk. A döntés – különösen a hosszútávon is visszaigazolódó jó döntés – nem könnyű.

Igyekszünk néhány olyan szempontot bemutatni, ami ebben a folyamatban segítségükre lehet.

Minőségi raktári szolgáltatás: Hazai viszonyok között talán érhető, hogy első helyen a leggyakrabban felmerülő kérdéssel kezdünk. Mennyiért adják a polc/raktár négyzetméterét? Azaz mennyibe kerül a szolgáltatás? A kérdés jogos, de sorrendjét tekintve nem a megfelelő helyen áll. Mivel szállítmányozási és egyéb logisztikai szolgáltatók nagyon különböző profillal vannak jelen a piacon, ezért első lépésben azt kell tisztáznunk, hogy kik a számunkra érdekes jelöltek, mit tartalmaz az ő szolgáltatásuk, milyen színvonalon biztosítják azt, hol vannak a korlátok a működésükben? Általános tapasztalatként megfogalmazható, hogy minél alacsonyabb az ár a logisztikai partner árajánlatában, annál kevesebb szolgáltatást biztosít, vagy jelentősen korlátozza azok tartalmát. (Csak bontatlan egységrakományokat kezel, fix szállítási időpontok vannak, általában nem rugalmasak egyedi/eseti problémák megoldásában stb.) De kanyarodjunk vissza a történet elejére, és induljunk el onnan, ahonnan a sikeres vállalkozások többsége elindul…

Az első fontos feladat

Annak felmérése és meghatározása, hogy a cégünk által kiszolgálni kívánt partnerek mit várnak el tőlünk? Hogyan tudunk számukra a szállítmányozással és a logisztikával értéket teremteni? Teljesen más szolgáltatást kell nyújtanunk egy döntően magánszemélyeket megcélzó webáruház üzemeltetőjeként, mint egy viszonteladói hálózat kiszolgálójaként, vagy éppen egy autóipari cég lean alapokon felépülő, kanban módszerrel dolgozó logisztikai partnereként.

 

 

  1. Az első esetben jó választás lehet egy megbízható csomagszállító cég, mellette egy nagyon pontosan, sok élőmunkával dolgozó raktárlogisztikai cég, akik a termékek összeválogatását és csomagolását végzik. De a jelenlegi trendek szerint van 1-3 munkanapunk, hogy munkaidőn belül, meglehetősen laza időkorlátok között teljesítsünk.
  2. A második eset már jóval bonyolultabb, mert a termékkel kapcsolatos sajátosságokat is figyelembe kell venni. De alapvetően olyan szállítmányozót keresünk, aki terítőjárat rendszerben képes kiszolgálni az ügyfeleinket. Itt már arra is figyelnünk kell, hogy például 2 potenciális jelölt közül melyik képes időkapus beszállítást elvégezni (nem elvállalni!) a nagy kereskedelmi láncoknak. Raktárlogisztikai oldalon a speciális árukezelési igényeken túl azt kell átgondolnunk, hogy a legegyszerűbb tárolási/kiadási szolgáltatásra lesz szükségünk (bontatlan raklapok mozognak), vagy ennél jóval bonyolultabb komissiózást fog igényelni a feladat. Mindkét esetre lesznek jó jelöltek, de az árakban az összetettebb szolgáltatás esetén eltérés várható. Fokozott óvatosságot javaslunk az „egy (alacsony) árban mindent megoldunk” ajánlatokkal kapcsolatban.
  3. A harmadik esetben olyan partnereket kell választanunk, akik pontosan azt csinálják, amivel megbízzuk őket, akár szállítmányozó, akár raktár logisztikai területen dolgozik, mert nagy valószínűséggel egy just-in-time rendszerű termelést fogunk kiszolgálni, ahol nem sok hibát követhetünk el (és az is nagyon sokba kerül).

Végül egy utolsó megjegyzés. A megrendelőnk szempontjából a külső szállítmányozó, a külső raktárlogisztikai alvállalkozónk – az együttműködés jellegétől függően –, minden esetben a cégünk arca. Lehet olcsóbb a kilométer, lehet olcsóbb a polchely, de ha üzletet veszítünk az alvállalkozónk fellépése, hozzáállása miatt, akkor igen hamar drága lehet az olcsóból. Következő cikkünkben áttekintjük a termékekhez és a vállalati működéshez kapcsolódó szempontokat.

 

< Főoldal | Blog | Logisztika webáruházaknak: Minden, amit tudnod kell

Egy webáruház üzemeltetése megfelelő szakmai előkészítés esetében is rengeteg bizonytalansági tényezőt és kockázatot hordoz magában. Ez különösen érvényes induló webshopok esetén, ahol a legtöbb vállalkozó olyan döntéseket kénytelen meghozni, amelyek jelentősen lekötik a tőkéjét, idejét és egyéb erőforrásait. Ezek közül a logisztika (termékek tárolása, csomagolása, bejövő megrendelések kiszolgálása, készletkezelés, stb.) minden webáruház kritikus üzleti folyamatát képezi.

De mit is jelent a logisztika egy webáruház életében?

Infrastruktúra létrehozása webáruházaknak: Először is kell egy raktár. Ez lehet bérelt, de lehet saját beruházásban készülő épület is. Kellenek polcok a tároláshoz és anyagmozgató gépek a rakodáshoz. Ezek szintén lehetnek béreltek vagy saját tulajdonban lévők. Szükség van egy készletkezelő programra, mert a piros kockás füzet nem mindig működik jól.

 

Raktári folyamatok működtetése: Szükség van raktárosra, anyagmozgatóra, raktári adminisztrátorra. (Eleinte persze lehet ezeket a munkákat szétosztani vagy egyedül megoldani, de addig a vevővel nem foglalkozik senki.) Szükség van egy szállításszervezőre, aki a kimenő áru mozgását leszervezi. Szükség van pontos és megbízható készletinformációkra, havi és éves leltározásra, ami mind idő- és élőmunka igényes feladat. A beérkező árukat szét kell szedni és be kell vételezni cikkek szerint (élőmunka, idő). A kimenő árukat össze kell válogatni, esetenként felcímkézni, használati útmutatót mellérakni, egyedileg biztonságosan becsomagolni (élőmunka, idő). Nem biztos, hogy minden elsőre sikerülni fog, amiből vevői elégedetlenség származhat, ami az interneten nagyon gyorsan és kíméletlenül terjed.. A létrehozott infrastruktúra, az alkalmazott emberek költsége rugalmatlan! Akkor is terheli a vállalkozást, amikor a forgalom és az árbevétel alacsony. Ez pedig minden induló vállalkozásra jellemző a legnehezebb kezdeti időszakban, és a szezonalitás miatt a későbbiekben is. Emiatt a logisztikából fakadó költségeket nehéz tervezni és beépíteni az eladási árba. Egy jó üzletember, akinek nagyon jó ötlete és érzéke van a webáruház működtetéséhez, nem feltétlenül logisztikai szakértő is egyben. Ezért valószínűleg drágábban fogja üzemeltetni a rendszert, mintha szakemberek kezébe adná.

Miért érdemes az iLogistic-nak kiszervezni webáruháza raktározási feladatait?

 

online áruházak

Pontos, megbízható készletkimutatásokat kap számtalan kényelmi szolgáltatással, amelyek révén elkerülheti (vagy felfedezheti és leépítheti) az elfekvő készleteket, optimalizálhatja a beszerzési megrendeléseket. Tervezheti és ütemezheti az áru be-, és kiszerzését.. Adjuk a berendezett raktárterületet, a képzett személyzetet, a logisztikai tudást. Önnek mindig csak annyit kell fizetnie, amennyi helyet vagy élőmunkát ténylegesen igénybe vesz. Összeszedjük, felcímkézzük és igény szerint csomagoljuk a megrendeléseket. Adunk egy professzionális készletgazdálkodási szoftvert, ami segít a készletek pontos követésében, beszerzési előrejelzések és elfekvő készlet jelentések elkészítésében. A logisztikai költségek pontosan tervezhetővé és kalkulálhatóvá válnak. Hiba nélkül, gyorsan és hatékonyan szolgáljuk ki a megrendelőit. Ez építi a vállalkozás esélyeit a piacon. Képesek vagyunk megteremteni a szükséges szintű kapcsolatot az iLogistic logisztikai szoftvere, valamint az Ön által használt webáruház szoftver és vállalatirányítási szoftver között az adatcsere egyszerűsítése és biztonságosabbá tétele érdekében.

Miben tudunk többet nyújtani a webáruházak raktározásában, mint mások?

  • Termékadatbázis létrehozás: Az Ön vállalati folyamataihoz igazodva automatikusan, félautomatikusan vagy kézi adatrögzítéssel létrehozzuk és karbantartjuk az Ön által használt termékadatbázist, az Ön által kért tartalommal.
  • Beszerzési megrendelés koordinálás: Pontos készletkimutatásunk alapján mindig követni tudja az elfekvő készletek alakulását, a fogyások időbeliségét, illetve az egyes cikkelemek időbeli sorsát. Igény szerint rendszeres javaslatot készítünk a fogyások alapján az utánrendelések feladására, készletfeltöltésre.
  • Áruátvétel: A raktárunkba érkező árut pontos mennyiségi és minőségi ellenőrzés alapján átvesszük, bevételezzük és elhelyezzük. Ha különleges átvételi igénye van (termékenkénti vonalkód beolvasás stb.), akkor azt megoldjuk.
  • Árumegőrzés: Pormentes, tiszta raktárunkban tároljuk a készleteit a kiszállításig. 100%-os készlet garanciát vállalunk és természetesen rendelkezünk megfelelő biztosítással is nem várt események bekövetkeztére.
  • Megrendelés menedzsment: Akár Öntől, akár az Ön ügyfelétől érkezik a megrendelés, azt képesek vagyunk napi 24 órában fogadni. Rendszerünkben követni tudja a beérkezett megrendelések pillanatnyi állapotát.
  • Kapcsolódó szolgáltatások: Kívánsága szerint képesek vagyunk megoldani a legkülönbözőbb árukezelési igényeket. A megrendelői igény alapján a kért cikkeket összeválogatjuk, felcímkézzük, összeállítjuk, átcsomagoljuk, rendezzük, vonalkód beolvasással listázzuk stb.
  • Csomagolás: A termékek jellegének és a megrendelő igényének megfelelően szakembereink mindig a leghatékonyabb csomagolási eljárás kiválasztásával biztosítják, hogy az Ön áruja épségben, biztonságosan célba érjen.
  • Ellenőrzés: Több szintű ellenőrzési rendszerünknek köszönhetően vállaljuk, hogy mindig a kért cikkeket, a kért mennyiségben, a kért helyre továbbítjuk. Számunkra csak a 100%-os teljesítés az elfogadható.
  • Dokumentáció kezelés: A megrendelés mellé természetesen szállítólevelet csatolunk, igény esetén számlát nyomtatunk, sőt az utánvét kezelését is vállaljuk. Egyedi kérésre más, az Ön által átadott dokumentumot is a csomag mellé csatolunk. (Magyar nyelvű használati utasítások, leírások, hatóság által előírt dokumentumok stb.)
  • Kiszállítás: Egyedi megállapodásunk alapján gondoskodunk a megrendelt áruk kiszállításáról vagy átadjuk az Ön által megbízott szállítmányozónak.
  • Informatikai támogatás: Tevékenységünket egy professzionális logisztikai szoftver támogatásával végezzük. Szakembereink Önökkel együttműködve készek megteremteni a feladat ellátásához szükséges kapcsolatot a rendszereink között. (Cikktörzs mozgatása, készletek követése, megrendelés átvétele, számlázás, riportok stb.)
  • Személyes kapcsolat: Call-centerünkben dolgozó, ügyfélhez kötődő belső munkatársunk e-mailben és telefonon egyaránt elérhető és segítségére van kérései teljesítésében.
  • Szoftveres támogatás: Szoftverünket az elmúlt 10 év során folyamatosan fejlesztettük ügyfeleink igényei és a napi munka tapasztalatai alapján. A szoftver a normál készletnyilvántartási funkciók mellett a folyamatainkat is meghatározza, ennek során több ponton ellenőrzi is. Ügyfeleink számára különböző szintű belépést tudunk biztosítani az egyszerű listalekérdezéstől a közvetlen adatbázis-hozzáférésen át akár a megrendelés-bevitelig.

online áruházak

Az iLOgistic a raktári logisztikán belül a munkaigényes, nagy pontosságot kívánó feladatok megoldására szakosodott vállalat. Webáruházlogisztikai szolgáltatásainkat 10 éves széleskörű logisztikai tapasztalatunkra építettük fel. Az iLogistic célja, hogy a webáruház tulajdonosok az árukezelés, szállítás szervezése helyett az üzletre tudjanak koncentrálni. Ha felkeltette az érdeklődését ez a kis információs anyag, akkor keressen minket e-mailben vagy telefonon az alábbi elérhetőségek egyikén. Segítünk felmérni az Ön valós problémáit, és azután igyekszünk megtalálni a legjobb megoldásokat.

Honlap:

www.ilogistic.hu

| E-mail:

[email protected]

| Mobil:

+36 30 356 9246

< Főoldal | Blog | Raktározás Budapesten, venni vagy bérelni, ez itt a kérdés?

A 2008-as évet megelőző időszak az ingatlanpiac korábban nem látott mértékű felfutását és felvirágzását hozta. Különösen igaz ez a logisztikai célú beruházásokra. Számtalan logisztika park mellett a nagy szolgáltatók is fejlesztették raktári kapacitásukat a felfutó gazdaság által teremtett piaci lehetőségek (és persze időnként némi ingatlan spekuláció) reményében. Ezek a remények azonban 2008-at követően gyorsan és látványosan szertefoszlottak. Jelenleg a piacon nem csak az elmúlt 10 évben megépült raktárakat kínálják bérletbe vagy eladásra, hanem az időközben megszűnt, összébb zsugorodott vállalkozások ingatlanjai is bekerültek a kínálatba. A budapesti raktározással kapcsolatos hirdetésekben nagyon vegyes képet láthatunk. A korszerű, valóban raktározási célból készült épületek mellett különböző (ipari) célból épült csarnokokat is találhatunk, amelyek színvonala, kialakítása bizony hagy maga után kívánnivalót.

Mit tegyen ebben a helyzetben az a vállalkozó, aki úgy dönt, hogy raktározási megoldásra van szüksége Budapesten vagy környékén?

Természetesen döntenie kell. De mint a címben is jeleztük, a döntés előtt meg kell találni a helyes kérdést, ami túlmutat a „raktárat vegyek vagy béreljek” problémán. Szerencsésebb feltenni azt a kérdést, hogy:

Hol tart most a vállalkozásom, hová akarok eljutni és eközben milyen szolgáltatásokra van szükségem, mit várnak el tőlem a megrendelőim?

Ha mindezeket a szempontokat sikerül átgondolni, és egy stratégiai keretbe beilleszteni, akkor megértjük azt, hogy valójában nem 2, hanem 3 lehetséges út áll előttünk raktár-logisztikai problémáink megoldásában.

Szakembereink leültek a cég illetékesével és közösen felmérték, hogy mi okozhatja a problémát. A folyamatban két kritikus pontot sikerült beazonosítani:

1. Saját tulajdonú raktár Budapesten, amelyet a vállalkozás saját kezelésben üzemeltet.

Itt egy tágabb értelmezésben nem választjuk el a raktárvásárlást a saját beruházásban történő megvalósítástól, mert bizonyos lényegi elemek azonosak. Mindkét esetben jelentős tőkét kell elvonni a cég eszközeiből nagyon rövid időn belül. Ez a tőke képletesen is és gyakorlatilag is „bebetonozásra kerül”. A megvásárolt vagy megépített raktárépület egy fajta kapacitást és működést biztosít, de nem ad lehetőséget a rugalmasságra. Ezért elődlegesen azoknak javasolható, akik hosszútávon, egyenletesen és kiszámítható módon képesek működni. A saját tulajdonban működő raktárral természetesen együtt jár a folyamatos fenntartási feladatok megoldása, a raktár-logisztikai eszközök beszerzése és üzemben tartása, a humánerőforrás biztosítása és valamilyen logisztikai ügyviteli rendszer működtetése.

2. Bérelt ingatlan az igen bőséges budapesti és Budapest környéki raktárkínálatból.

Bár a bérleti szerződések számtalan formában tartalmazhatnak korlátozásokat, mégis azt mondhatjuk, hogy a saját tulajdonban lévő ingatlannal szemben a bérelt raktár használata jóval rugalmasabb és pénzügyileg kevésbé megterhelő. Egy jól megválasztott telephely és persze egy jó szolgáltató esetén a bérelt terület mérete és természetesen havi költsége jobban tud igazodni a vállalkozás aktuális árukészletéhez. És emellett az sem utolsó szempont, hogy a krónikusan forráshiányos vállalkozásoknak nem kell egyszeri nagy befektetést kigazdálkodniuk, és ha a piac változik, akkor arra gyorsan és kevés fájdalommal tudnak reagálni. Viszont ők sem kerülhetik meg a raktár-logisztikai feladatok ellátásának megszervezését, az eszközök és az emberi erőforrás biztosítását. A bérelt raktári területtel szemben ez viszont kevésbé rugalmas terület, mert például egy erős szezonalitással működő cégnél komoly kihívást okozhat a megbízható munkaerő leépítése és ismételt felvétele, vagy a raktárban használt eszközök számának folyamatos változtatása.

3. Kiszervezett logisztika

Ha kilépünk a kérdésben rejlő keretből, és nem az ingatlan megszerzésének módszerére koncentrálunk, hanem a problémára, amit meg akarunk oldani, akkor megnyílik előttünk egy harmadik lehetőség. Megkeressük azt a raktár-logisztikai szolgáltatót, aki mindazt nyújtani tudja, amire szükségünk van. Optimális esetben ugyanis egy ilyen szolgáltató (Budapest mellett, Biatorbágyon például az iLogistic Kft., de vannak mások is) képes egy rugalmasan változó mértékű és havi költségű raktári csomagot biztosítani. Ennek a módszernek az a többletelőnye a másik két úttal összehasonlítva, hogy nem csak a rendelkezésre álló raktárterület mérete és költsége válik könnyebben kezelhetővé, hanem a teljes infrastruktúra is. Beleértve az emberi erőforrást, a raktár-logisztikai berendezéseket, sőt magát a raktározási rendszer megtervezését és ügyviteli rendszerének biztosítását. Budapesti raktár helyett budapesti raktárlogisztikai szolgáltatót választó cégek számtalan ajánlat közül válogathatnak, akár kapacitás, akár egyedi árukezelési sajátosságok tekintetében.

Az iLogistic Kft. például az ún. precíziós raktár-logisztikai szolgáltatások szakértője Budapesten és környékén

 

Olyan ügyfelekkel, akiknek a termékei egyediek, esetleg nagy értékűek, vagy éppen bonyolult, sok élőmunkát igényel a kezelésük. (Sok cikkszámból összeállított szállítmányok, sok fix vagy változó címre kiszállítva, átcsomagolva, felcímkézve stb.)

 

< Főoldal | Blog | Raktározás készletgaranciával

Mennyit érnek a raktározási készleteink?

Aki árukészleteket kezel, az folyamatosan szembesül azzal a kérdéssel, hogyan tudhatja biztonságban az értékeit? Az a jó megoldás, ha saját raktárában „ül” a készletein vagy „elengedheti” értékes áruit egy külső szolgáltató kezelésébe? Mindkét út járható, de mint minden más vállalkozási folyamatot, ezt is lehet jól vagy kevésbé jól csinálni. Raktár-logisztika tanácsadási beszélgetéseken a tulajdonosok, cégvezetők többsége bevallja, hogy a készleteik egy része bizony időnként eltűnik, megsérül, „leesik a kamionról”. Ezek a veszteségek nehezen kezelhetők, mert ritkán sikerül egyértelműen azonosítani a hiány vagy a sérülés okát. Az ebből fakadó károk megtérítése sem mindig egyszerű feladat, hiszen egy-egy értékesebb műszaki cikk, alkatrész stb. ára akár többszöröse lehet a kárt okozó raktáros bérének. Ezekben az esetekben a kár megtéríttetése gyakorlatilag esélytelen vállalkozás. Ennél járhatóbb út a készletgarancia kezelése valamilyen biztosítási szerződéssel. Ez egy jóval járhatóbb út és feltétlenül javasolni tudjuk mindenkinek, hogy a valós kockázatok és a várható kár arányában gondoskodjon ilyen irányú védelemről. Ez természetesen egy fix havi költséget jelent, nagyobb készletérték esetén vaskos számlákkal lehet kalkulálni. És persze vannak ugye azok a bizonyos apróbetűs részek is… A harmadik fontos terület az árubiztonsági rendszabályok kialakítása. Raktározás készletgaranciával: ez egyrészt megfelelő technikai, vagyonvédelmi rendszerek telepítésről és üzemeltetéséről szól, másrészt szigorú készletkezelési és adminisztrációs folyamatokról. A technikai vagyonvédelmi rendszerek beszerzése és fenntartása ismét költség, és ha nem a magunk vagy a biztosítótársaság megnyugtatására akarunk valami alibi megoldást „összedobni”, akkor a milliós nagyságrendekben lehet gondolkozni.

Raktár-logisztika készletgaranciával

A szigorú árukezelési rend folyamatos fenntartásához pedig jó minőségű emberanyag és elszánt, céltudatos vezetők szükségesek. A készletgarancia kérdésének a legegyszerűbb kezelési módja lehet a külső szolgáltató által végzett árukezelési tevékenység. Itt 2 fontos szempontot érdemes megvizsgálni.

  1. Egyrészt egy felkészült, raktár-logisztikára szakosodott cégnél rendelkezésre állnak mind a szükséges technikai eszközök, mind a jól képzett és megbízható emberállomány.
  2. Valamint ezek a cégek olyan bejáratott és szigorúan ellenőrzött folyamatokkal végzik a tevékenységüket, ami eleve minimálisra csökkenti a veszteségek kockázatát.

Amikor külső szolgáltatóval tárgyalnak, érdemes megkérdezni, hogy milyen statisztikákkal dolgoznak, és ezt célszerű összevetni a meglévő vagy korábbi ügyfelei véleményével. Ebből már ki lehet alakítani egy képet arról, hogy a rájuk bízandó értékeink jó kezekbe kerülnek-e. Míg a saját magunk által kezelt készletekben keletkező károk megtérítése a fentiekben leírtak miatt gyakran nehéz vagy lehetetlen, megbízható külső szolgáltató esetében ez nem lehet probléma. Egyrészt mert egy professzionális szolgáltató eleve törekszik arra, hogy minimális hibával dolgozzon.

Általánosan visszatérő tapasztalat, hogy az olcsón dolgozó vállalkozók ügyfelei gyakrabban elégedetlenek és váltanak, mind a magasabb árakon, de az ügyfél elégedettségéért valóban mindent elkövető cégek. Külső szolgáltató esetében (tisztességesen megkötött szerződés alapján) teljesen mindegy, hogy a kár hogyan keletkezett, a szolgáltató anyagilag felelős az általa kezelt áruért. Itt is érdemes alaposan tájékozódni és írásban is rögzíteni, hogy a szolgáltató valójában mit ígér szóban és mit kíván teljesíteni a valóságban.

Az iLogistic Kft. 100%-os készletgaranciát vállal az általa kezelt termékekre. Tiszta, a szükséges technikai eszközökkel felszerelt raktárunkban egyedileg vagy összességében is nagy értékű áruját egyaránt biztonságban tudhatja. Szigorúan adminisztrált és ellenőrzött folyamatainkra, az állandó összetételű szakember gárdánkra támaszkodva tudunk számonkérhető ígéreteket tenni partnereinknek.

< Főoldal | Blog | Logisztika leegyszerűsítve: hogyan kezeljük kereskedelmi árukészletünket?

A hagyományos termelő vállalkozások háttérbe szorulása jelentősen megnövelte az érdeklődést a kereskedelmi cégek alapítása iránt. Az egyszemélyes kényszervállalkozástól az egy szegmensre specializálódott KKV vállalatokon át egészen a multinacionális kereskedő cégekig egy sokszereplős, sokféle igényt támasztó piac jött létre. Ezzel párhuzamosan komoly változásokat tapasztalhatunk a kereskedelmi vállalkozások működésében is. A klasszikus kereskedői tevékenységet jelentő készletező-elosztó funkciók mellett egyre több kereskedő cég esetében megjelenik a közvetítő-elosztó funkció is. Ez utóbbi különösen az internetes kereskedelemben működő cégekre jellemző, ahol a fizikailag hazai vagy külföldi raktárakban található árukészletekből értékesít a vállalkozó. De bőven találunk példát arra is, hogy termelő vállalatok hoznak létre több ország közvetlen végfelhasználói kiszolgálására regionális vagy akár európai méretekben működő központi termékraktározási bázisokat

Az előzmények:

Partnerünk kommunikáció technológiai eszközök exportálásával foglalkozó kereskedő cég. Az általa forgalmazott termékkör jellemzője, hogy szállítmányonként 2000-4000 db termék akár 40-50 cikkszámból is állhat, és ezen belül minden terméknek egyedi azonosító kódja is van.

A probléma:

Kapcsolatunk akkor kezdődött, amikor a partnerünk a külföldi megrendelőjének nem tudott az elvárt időben szállítani, ezért veszélybe került az üzletük. Ügyfelünk előtt ekkor két választási lehetőség volt. Marad annál az alvállalkozónál, aki nem tudja garantálni az időben történő kiszállításhoz szükséges erőforrásokat. Ez a megoldás alacsony költségvetésű volt. Vagy létrehoz egy saját csapatot a feladat ellátására. Azaz, alkalmaz egy 5-6 fős létszámot, megvásárolja a szükséges anyagmozgató eszközöket, informatikai eszközöket, vonalkód leolvasóval, szoftverrel stb-vel együtt. Ha csak a közvetlenül a feladat ellátáshoz szükséges beruházásokat számoljuk, akkor ez kb. 5 millió Ft-ot jelent, ami mellé csatlakozik a 6 fős csapat bértömege. Ügyfelünk egy gyors számítással átlátta, hogy ha meg akarja tartani a vevőjét, akkor egyik út sem valós alternatíva számára.

A megoldásunk:

 

Szakembereink leültek a cég illetékesével és közösen felmérték, hogy mi okozhatja a problémát. A folyamatban két kritikus pontot sikerült beazonosítani

Kereskedő cégek számára a logisztika két fő területen jelenik meg

  1. Egyrészt mint költségtényező, amely a költség oldalon markánsan megjelenő szelet az összes vállalati költségen belül
  2. Másrészt olyan versenyképességi tényező, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni.

Hasonló minőségű és árkategóriájú termékek közül a piac hajlamos azt az ajánlatot választani, amelyik folyamatosan, megbízhatóan és gyorsan képes a keresett terméket a végfelhasználóhoz eljuttatni. Ezért minden kereskedő cégnek meg kell hoznia a döntését arról, hogy a piac által elvárt magas szintű logisztikai szolgáltatást saját maga hozza létre és biztosítja, vagy megvásárolja azt egy erre szakosodott logisztikai szolgáltatótól. Általános érvényű szabályok nincsenek erre vonatkozóan, ezért érdemes a döntésbe bevonni olyan szakembereket, akik logisztikai vagy speciálisan raktárlogisztikai tanácsadással foglalkoznak. A kereskedő cég mérete, működésének sajátosságai határozzák meg, hogy mik lehetnek jó választási lehetőségek.

Mikor érdemes saját raktár-logisztikai megoldásban gondolkodni?

Elsődlegesen akkor, ha a cég mérete lehetővé teszi a szükséges szakemberek alkalmazását, a beruházások finanszírozását és egy olyan csapat létrehozását a szervezeten belül, akik kifejezetten csak a logisztikai rendszer fejlesztéséért és működtetéséért felelősek. KKV méretű kereskedő cégek esetében akkor érdemes például saját megoldást választani, ha a logisztika közvetlenül kapcsolódik valamilyen egyéb vállalati szolgáltatáshoz vagy tevékenységhez. Több vállalkozás is él azzal a lehetőséggel, hogy saját gépjárműparkkal végzi az áruterítést, de a gépkocsivezetők egyben értékesítői feladatokat is ellátnak. Induló vagy egészen kis vállalkozások esetén azt szokták javasolni, hogy tartsák meg a logisztikát saját kézben, mert a külső szolgáltató költsége várhatóan magasabb lesz. Ez részben igaz, de csak addig a pontig, amíg nem kerül sor beruházásra. (Raktárépület, szállítóeszközök, munkaerő-alkalmazás stb.) Ezen a ponton ugyanis már mérlegelni kell(ene), hogy a befektetés kockázata (nem sikerül kihasználni a létrehozott logisztikai rendszert, vagy éppen megszűnik a vállalkozás) hogyan aránylik a külső szolgáltató fajlagosan esetleg magasabb költségéhez.

Mikor nem érdemes saját raktározási, logisztikai megoldást választani?

Kereskedelmi raktározás: Általában nem javasolt saját kezelésben tartani az árukezelést, ha a tevékenységben nagy a szezonalitás, mert nehéz optimálisan működő rendszert létrehozni. Szintén nem javasolandó olyan kereskedő cégek számára, akiknek az üzleti folyamatai, piaci pozíciója még nem kellően megalapozott. Ebben az esetben különösen igaz a fentebb már jelzett gondolat. Amíg a fő tevékenység nem stabilizálódott, nem alakult a ki a megfelelő beszállítói és keresleti háttér, nem tanácsos egy költséges kiszolgáló tevékenységbe fektetni a cég erőforrásait. És szintén nem érdemes az energiánkat a logisztikai tevékenységre fordítani, ha azt mint szolgáltatást a piacon a vevőink által elvárt és egyébként költséghatékony módon megvásárolhatjuk. Az iLogistic Kft. külön szolgáltatáscsomaggal rendelkezik a kereskedő cégek számára.

Évtizedes szakmai tapasztalataink alapján a professzionális raktárlogisztikai szolgáltatásokon túlmenően segítünk megoldani a készlet adminisztrációt, a disztribúciós feladatokat, de akár olyan élőmunka igényes feladatokat is mint például egy Kínából beérkező konténer tételes átvétele, címkézése. Lépjen kapcsolatba velünk, még ma!

< Főoldal | Blog | Ismerj meg minket: 3. iLogistic esettanulmány

Folytatjuk cikksorozatunkat, amelyben egy értékesítő kollégánk osztja meg veletek kihívásokkal teli és érdekes ügyféltanulmányainkat. Ezekből az eseteket nagyon jó visszaolvasni, és látni, hogy effektív munkával mennyi mindent el lehet érni közösen. Ebben a cikkben egy nemzetközi pénzintézetben segítettünk a logisztikai ügyeikkel kapcsolatban.

Az előzmények:

Partnerünk nagy magyarországi fiókhálózattal rendelkező nemzetközi pénzintézet. Működésének jellemzője, hogy napi szinten sok különböző típusú nyomtatványt kezel nagy mennyiségben. Ezek részben szigorú elszámolású, egyedi nyomtatványok, részben marketing anyagok, szabályzatok stb. Emellett a napi működéshez szüksége van irodaszerekre, reprezentációs anyagokra, egyéb „rezsi” anyagokra is.

A probléma:

Kapcsolatunk akkor kezdődött, amikor a partnerünk egy hatékonyság fejlesztési projekt során felmérte a fiókhálózat ellátásával kapcsolatos belső elégedettségi szintet. A megállapítás az volt, hogy mind a központ mind a fiókok számára ezeknek az anyagoknak a kezelése átláthatatlan, a fiókok kiszolgálása sok hibával terhelt és minden jobbító szándékú erőfeszítés ellenére a készletgazdálkodás újra és újra hiányokkal, többletekkel találkozik a készletellenőrzések során.

A megoldásunk:

 

Szakembereink a pénzintézet illetékes vezetőjével alaposan elemezték a helyzetet. Ennek során a következő főbb megállapításokat tették. A pénzintézet számára a logisztika teljesen idegen terület, a fiókhálózaton átfolyó hatalmas nyomtatvány és egyéb anyag fizikai kezeléséhez saját raktárral, logisztikai állománnyal nem rendelkeznek és a fő tevékenységhez nem is illeszkedik egy ilyen tevékenység saját kezelésben történő megoldása. A fiókokban nincs külön arra személyzet, hogy a szükséges anyagok beszerzésével, áruátvétellel, készletgazdálkodással foglalkozzon. Ezért a kiszámíthatatlan időpontokban érkező nyomtatvány, irodaszer, ásványvíz stb. beszállítók folyamatosan terhelik a fiók más feladattal megbízott munkatársait. Ugyanilyen időigényes, a fő tevékenység szempontjából veszteséges tevékenységnek bizonyult az ömlesztve beszállított nyomtatványok szortírozása, szabvány tartalmú dossziékba rendezése. Ráadásul mindezen feladatok menedzselése a központban sok magas értékű munkatárs energiáját kötötte le, akik részben a beszállítókkal foglalkoztak, részben a fiókok igényeit gyűjtötték be és próbálták egy logikus rendszerben kiszolgálni, részben a teljes árumennyiség készletgazdálkodásával, ellenőrzésével foglalkoztak. Bonyolította a helyzetet, hogy a beszállítók egy része közvetlenül a fiókokba vitte az áruját, míg más részük a vállalati központban pakolt le.

A közös munka eredményeként született meg az a döntés, hogy partnerünk áttér a központi anyag beszerzésre és elosztásra, míg ebben technikailag az iLogistic szakértelmét és infrastruktúráját veszi igénybe. A döntés meghozatala után a megállapodásban rögzített anyagokat a beszállítók az iLogstic raktárában adják át. Ezt a tételes ellenőrzés után készletre vesszük, amit a partnerünk illetékes vezetője és munkatársai azonnal látnak. Elektronikusan fogadjuk a központból érkező kiszállítási utasításokat. Ezeknek megfelelően fiókra lebontva összekészítjük az igényelt cikkeket, munkatársai összeválogatják és összeállítják az egyes dossziék anyagait, majd azonos időpontban heti túrajárattal eljuttatja a fiókokba. Szükség esetén kisebb mennyiségeket akár futárral is le lehet kérni. A fiókokban feleslegessé váló anyagokat visszagyűjtjük és partnerünk utasítása szerint kezeljük. Mivel mi teljes körű készletnyilvántartási és gazdálkodási szolgáltatást nyújtunk, ezért partnerünk központjában jóval kisebb élőmunka ráfordítással lehet a folyamatot irányítani. Az iLogistic adatszolgáltatást biztosít a partner SAP rendszere számára és egy multinacionális nagyvállalat által elvárt riportolási rendszert is működtet.

Eredményeink

A változásokat követően partnerünk képes volt jelentősen csökkenteni az anyagellátás idő és erőforrás igényét. A fiókban dolgozó munkatársak felszabadultak a korábbi árukezelési feladatok alól. A belső dolgozói elégedettséget növelte, hogy ezen készletek kezelése egyszerűbbé és átláthatóbbá vált. Míg partnerünk jóval kedvezőbb költség szinten tudja fenntartani és működtetni a hálózatát.

< Főoldal | Blog | Ismerj meg minket: 4. iLogistic esettanulmány

A tankönyvellátás a magyar közoktatási rendszer örökzöld és „rendszerfüggetlen” témája. A szakemberek elsősorban a tankönyvek tartalmáról folytatnak késhegyig menő vitákat. A valódi érintettek számára inkább az a kérdés, hogy a bármilyen színvonalú tankönyv egyáltalán kézbe vehető lesz-e az iskolakezdésig? A rendszeren belül ugyanis a tankönyvterjesztés minősége az, amivel minden szülő és iskola minden évben újra és újra szembesül.

A probléma:

Az iLogistic Kft. is megbízást kapott egy részterület kiszolgálásának a támogatásában. A megbízónk július végén keresett meg minket a problémájával. A megállapodást követően pontosan felmértük az igényeket és készítettünk egy menetrendet a hibamentes lebonyolításra. Kevesebb mint 2 hetünk volt arra, hogy felkészüljünk a rendszerünkön átzúduló könyvmennyiség kezelésére. Az első nyomdai beszállítást augusztus 4-én kaptuk, majd ezt követően 3 különböző nyomdából több részletben összesen 84 000 példányt vettünk át. Ez a mennyiség 19 különböző tankönyvből és munkafüzetből állt. Ezután kezdődött a feladat nehezebbik része, ugyanis a megrendelőnktől további 2 hetet kaptunk arra, hogy a teljes mennyiséget eljuttassuk 880 szállítási címre.

A megoldás:

Tankönyvterjesztési logisztika: jellegét tekintve a munka igazán „testreszabott” volt, hiszen az iLogistic Kft. a nyomtatványlogisztikai tevékenységre szakosodott cégként elismert szakértője ennek a területnek. A rendszerünket éppen arra építettük fel, hogy nagyon precízen, hibamentesen tudjunk megfelelni az ilyen típusú elvárásoknak. Hiszen ebben az esetben például nem hagyhattunk cserben iskolakezdő gyermekeket és tanárokat figyelmetlenül összeállított vagy hiányos tankönyvcsomagokkal.

Sikerünk titka részben annak az erős raktár-logisztikai készletadminisztrációs rendszernek köszönhető, amely biztos alapot teremt a napi operációk során. A Coma 5.0 raktári szoftverünkre olyan szigorúan betartandó árukezelési folyamatok épülnek rá, amelyek minimálisra csökkentik az emberi tévedésből eredő hibák lehetőségét. Ráadásul munkatársaink több mint 10 éve folyamatosan végeznek nagy odafigyelést és sok kézi munkát igénylő komissiózási és csomagolási tevékenységet, ezért nem volt szokatlan számukra, hogy fokozott odafigyeléssel kellett az időnyomás alatt dolgozniuk. Szakmailag a pontos teljesítés mellett a kihívás a rövid határidőben rejlett, hiszen emellett a lökésszerű, kampány jellegű feladat elvégzése mellett természetesen az állandó ügyfeleink kiszolgálásában sem lehetett semmilyen szolgáltatási színvonal csökkenés, sem minőségben sem határidőkben.

Eredmények

Összefoglalásként örömmel elmondhatjuk, hogy az iLogistic Kft. is hozzájárulhatott az idei tankönyvterjesztés zökkenőmentes raktár-logisztikai megvalósításában.

2014. augusztus 4-től augusztus 22-ig átvettünk, szétválogattunk 19 címből összesen 84 000 kötet könyvet. Ezeket szétválogattuk, összecsomagoltuk, és kísérő okmányokkal, listákkal felszerelve 22-én az utolsó csomagot is átadtuk a 880-adik szállítási címen. Megbízónk és a gyermekek egyaránt elégedettek voltak, hiszen egyetlen címről sem kaptunk semmilyen reklamációt, az összes igényt sikerült hiánytalanul kielégíteni. Úgy tűnik tehát, hogy az érintettek megfelelő szakmai és emberi hozzáállása esetén, akár még szűk határidőkkel is, lehet tankönyvterjesztést végezni.