< Főoldal | Blog | Raktározás Budapesten, venni vagy bérelni, ez itt a kérdés?

A 2008-as évet megelőző időszak az ingatlanpiac korábban nem látott mértékű felfutását és felvirágzását hozta. Különösen igaz ez a logisztikai célú beruházásokra. Számtalan logisztika park mellett a nagy szolgáltatók is fejlesztették raktári kapacitásukat a felfutó gazdaság által teremtett piaci lehetőségek (és persze időnként némi ingatlan spekuláció) reményében. Ezek a remények azonban 2008-at követően gyorsan és látványosan szertefoszlottak. Jelenleg a piacon nem csak az elmúlt 10 évben megépült raktárakat kínálják bérletbe vagy eladásra, hanem az időközben megszűnt, összébb zsugorodott vállalkozások ingatlanjai is bekerültek a kínálatba. A budapesti raktározással kapcsolatos hirdetésekben nagyon vegyes képet láthatunk. A korszerű, valóban raktározási célból készült épületek mellett különböző (ipari) célból épült csarnokokat is találhatunk, amelyek színvonala, kialakítása bizony hagy maga után kívánnivalót.

Mit tegyen ebben a helyzetben az a vállalkozó, aki úgy dönt, hogy raktározási megoldásra van szüksége Budapesten vagy környékén?

Természetesen döntenie kell. De mint a címben is jeleztük, a döntés előtt meg kell találni a helyes kérdést, ami túlmutat a „raktárat vegyek vagy béreljek” problémán. Szerencsésebb feltenni azt a kérdést, hogy:

Hol tart most a vállalkozásom, hová akarok eljutni és eközben milyen szolgáltatásokra van szükségem, mit várnak el tőlem a megrendelőim?

Ha mindezeket a szempontokat sikerül átgondolni, és egy stratégiai keretbe beilleszteni, akkor megértjük azt, hogy valójában nem 2, hanem 3 lehetséges út áll előttünk raktár-logisztikai problémáink megoldásában.

Szakembereink leültek a cég illetékesével és közösen felmérték, hogy mi okozhatja a problémát. A folyamatban két kritikus pontot sikerült beazonosítani:

1. Saját tulajdonú raktár Budapesten, amelyet a vállalkozás saját kezelésben üzemeltet.

Itt egy tágabb értelmezésben nem választjuk el a raktárvásárlást a saját beruházásban történő megvalósítástól, mert bizonyos lényegi elemek azonosak. Mindkét esetben jelentős tőkét kell elvonni a cég eszközeiből nagyon rövid időn belül. Ez a tőke képletesen is és gyakorlatilag is „bebetonozásra kerül”. A megvásárolt vagy megépített raktárépület egy fajta kapacitást és működést biztosít, de nem ad lehetőséget a rugalmasságra. Ezért elődlegesen azoknak javasolható, akik hosszútávon, egyenletesen és kiszámítható módon képesek működni. A saját tulajdonban működő raktárral természetesen együtt jár a folyamatos fenntartási feladatok megoldása, a raktár-logisztikai eszközök beszerzése és üzemben tartása, a humánerőforrás biztosítása és valamilyen logisztikai ügyviteli rendszer működtetése.

2. Bérelt ingatlan az igen bőséges budapesti és Budapest környéki raktárkínálatból.

Bár a bérleti szerződések számtalan formában tartalmazhatnak korlátozásokat, mégis azt mondhatjuk, hogy a saját tulajdonban lévő ingatlannal szemben a bérelt raktár használata jóval rugalmasabb és pénzügyileg kevésbé megterhelő. Egy jól megválasztott telephely és persze egy jó szolgáltató esetén a bérelt terület mérete és természetesen havi költsége jobban tud igazodni a vállalkozás aktuális árukészletéhez. És emellett az sem utolsó szempont, hogy a krónikusan forráshiányos vállalkozásoknak nem kell egyszeri nagy befektetést kigazdálkodniuk, és ha a piac változik, akkor arra gyorsan és kevés fájdalommal tudnak reagálni. Viszont ők sem kerülhetik meg a raktár-logisztikai feladatok ellátásának megszervezését, az eszközök és az emberi erőforrás biztosítását. A bérelt raktári területtel szemben ez viszont kevésbé rugalmas terület, mert például egy erős szezonalitással működő cégnél komoly kihívást okozhat a megbízható munkaerő leépítése és ismételt felvétele, vagy a raktárban használt eszközök számának folyamatos változtatása.

3. Kiszervezett logisztika

Ha kilépünk a kérdésben rejlő keretből, és nem az ingatlan megszerzésének módszerére koncentrálunk, hanem a problémára, amit meg akarunk oldani, akkor megnyílik előttünk egy harmadik lehetőség. Megkeressük azt a raktár-logisztikai szolgáltatót, aki mindazt nyújtani tudja, amire szükségünk van. Optimális esetben ugyanis egy ilyen szolgáltató (Budapest mellett, Biatorbágyon például az iLogistic Kft., de vannak mások is) képes egy rugalmasan változó mértékű és havi költségű raktári csomagot biztosítani. Ennek a módszernek az a többletelőnye a másik két úttal összehasonlítva, hogy nem csak a rendelkezésre álló raktárterület mérete és költsége válik könnyebben kezelhetővé, hanem a teljes infrastruktúra is. Beleértve az emberi erőforrást, a raktár-logisztikai berendezéseket, sőt magát a raktározási rendszer megtervezését és ügyviteli rendszerének biztosítását. Budapesti raktár helyett budapesti raktárlogisztikai szolgáltatót választó cégek számtalan ajánlat közül válogathatnak, akár kapacitás, akár egyedi árukezelési sajátosságok tekintetében.

Az iLogistic Kft. például az ún. precíziós raktár-logisztikai szolgáltatások szakértője Budapesten és környékén

 

Olyan ügyfelekkel, akiknek a termékei egyediek, esetleg nagy értékűek, vagy éppen bonyolult, sok élőmunkát igényel a kezelésük. (Sok cikkszámból összeállított szállítmányok, sok fix vagy változó címre kiszállítva, átcsomagolva, felcímkézve stb.)

 

< Főoldal | Blog | Raktározás készletgaranciával

Mennyit érnek a raktározási készleteink?

Aki árukészleteket kezel, az folyamatosan szembesül azzal a kérdéssel, hogyan tudhatja biztonságban az értékeit? Az a jó megoldás, ha saját raktárában „ül” a készletein vagy „elengedheti” értékes áruit egy külső szolgáltató kezelésébe? Mindkét út járható, de mint minden más vállalkozási folyamatot, ezt is lehet jól vagy kevésbé jól csinálni. Raktár-logisztika tanácsadási beszélgetéseken a tulajdonosok, cégvezetők többsége bevallja, hogy a készleteik egy része bizony időnként eltűnik, megsérül, „leesik a kamionról”. Ezek a veszteségek nehezen kezelhetők, mert ritkán sikerül egyértelműen azonosítani a hiány vagy a sérülés okát. Az ebből fakadó károk megtérítése sem mindig egyszerű feladat, hiszen egy-egy értékesebb műszaki cikk, alkatrész stb. ára akár többszöröse lehet a kárt okozó raktáros bérének. Ezekben az esetekben a kár megtéríttetése gyakorlatilag esélytelen vállalkozás. Ennél járhatóbb út a készletgarancia kezelése valamilyen biztosítási szerződéssel. Ez egy jóval járhatóbb út és feltétlenül javasolni tudjuk mindenkinek, hogy a valós kockázatok és a várható kár arányában gondoskodjon ilyen irányú védelemről. Ez természetesen egy fix havi költséget jelent, nagyobb készletérték esetén vaskos számlákkal lehet kalkulálni. És persze vannak ugye azok a bizonyos apróbetűs részek is… A harmadik fontos terület az árubiztonsági rendszabályok kialakítása. Raktározás készletgaranciával: ez egyrészt megfelelő technikai, vagyonvédelmi rendszerek telepítésről és üzemeltetéséről szól, másrészt szigorú készletkezelési és adminisztrációs folyamatokról. A technikai vagyonvédelmi rendszerek beszerzése és fenntartása ismét költség, és ha nem a magunk vagy a biztosítótársaság megnyugtatására akarunk valami alibi megoldást „összedobni”, akkor a milliós nagyságrendekben lehet gondolkozni.

Raktár-logisztika készletgaranciával

A szigorú árukezelési rend folyamatos fenntartásához pedig jó minőségű emberanyag és elszánt, céltudatos vezetők szükségesek. A készletgarancia kérdésének a legegyszerűbb kezelési módja lehet a külső szolgáltató által végzett árukezelési tevékenység. Itt 2 fontos szempontot érdemes megvizsgálni.

  1. Egyrészt egy felkészült, raktár-logisztikára szakosodott cégnél rendelkezésre állnak mind a szükséges technikai eszközök, mind a jól képzett és megbízható emberállomány.
  2. Valamint ezek a cégek olyan bejáratott és szigorúan ellenőrzött folyamatokkal végzik a tevékenységüket, ami eleve minimálisra csökkenti a veszteségek kockázatát.

Amikor külső szolgáltatóval tárgyalnak, érdemes megkérdezni, hogy milyen statisztikákkal dolgoznak, és ezt célszerű összevetni a meglévő vagy korábbi ügyfelei véleményével. Ebből már ki lehet alakítani egy képet arról, hogy a rájuk bízandó értékeink jó kezekbe kerülnek-e. Míg a saját magunk által kezelt készletekben keletkező károk megtérítése a fentiekben leírtak miatt gyakran nehéz vagy lehetetlen, megbízható külső szolgáltató esetében ez nem lehet probléma. Egyrészt mert egy professzionális szolgáltató eleve törekszik arra, hogy minimális hibával dolgozzon.

Általánosan visszatérő tapasztalat, hogy az olcsón dolgozó vállalkozók ügyfelei gyakrabban elégedetlenek és váltanak, mind a magasabb árakon, de az ügyfél elégedettségéért valóban mindent elkövető cégek. Külső szolgáltató esetében (tisztességesen megkötött szerződés alapján) teljesen mindegy, hogy a kár hogyan keletkezett, a szolgáltató anyagilag felelős az általa kezelt áruért. Itt is érdemes alaposan tájékozódni és írásban is rögzíteni, hogy a szolgáltató valójában mit ígér szóban és mit kíván teljesíteni a valóságban.

Az iLogistic Kft. 100%-os készletgaranciát vállal az általa kezelt termékekre. Tiszta, a szükséges technikai eszközökkel felszerelt raktárunkban egyedileg vagy összességében is nagy értékű áruját egyaránt biztonságban tudhatja. Szigorúan adminisztrált és ellenőrzött folyamatainkra, az állandó összetételű szakember gárdánkra támaszkodva tudunk számonkérhető ígéreteket tenni partnereinknek.

< Főoldal | Blog | Logisztika leegyszerűsítve: hogyan kezeljük kereskedelmi árukészletünket?

A hagyományos termelő vállalkozások háttérbe szorulása jelentősen megnövelte az érdeklődést a kereskedelmi cégek alapítása iránt. Az egyszemélyes kényszervállalkozástól az egy szegmensre specializálódott KKV vállalatokon át egészen a multinacionális kereskedő cégekig egy sokszereplős, sokféle igényt támasztó piac jött létre. Ezzel párhuzamosan komoly változásokat tapasztalhatunk a kereskedelmi vállalkozások működésében is. A klasszikus kereskedői tevékenységet jelentő készletező-elosztó funkciók mellett egyre több kereskedő cég esetében megjelenik a közvetítő-elosztó funkció is. Ez utóbbi különösen az internetes kereskedelemben működő cégekre jellemző, ahol a fizikailag hazai vagy külföldi raktárakban található árukészletekből értékesít a vállalkozó. De bőven találunk példát arra is, hogy termelő vállalatok hoznak létre több ország közvetlen végfelhasználói kiszolgálására regionális vagy akár európai méretekben működő központi termékraktározási bázisokat

Az előzmények:

Partnerünk kommunikáció technológiai eszközök exportálásával foglalkozó kereskedő cég. Az általa forgalmazott termékkör jellemzője, hogy szállítmányonként 2000-4000 db termék akár 40-50 cikkszámból is állhat, és ezen belül minden terméknek egyedi azonosító kódja is van.

A probléma:

Kapcsolatunk akkor kezdődött, amikor a partnerünk a külföldi megrendelőjének nem tudott az elvárt időben szállítani, ezért veszélybe került az üzletük. Ügyfelünk előtt ekkor két választási lehetőség volt. Marad annál az alvállalkozónál, aki nem tudja garantálni az időben történő kiszállításhoz szükséges erőforrásokat. Ez a megoldás alacsony költségvetésű volt. Vagy létrehoz egy saját csapatot a feladat ellátására. Azaz, alkalmaz egy 5-6 fős létszámot, megvásárolja a szükséges anyagmozgató eszközöket, informatikai eszközöket, vonalkód leolvasóval, szoftverrel stb-vel együtt. Ha csak a közvetlenül a feladat ellátáshoz szükséges beruházásokat számoljuk, akkor ez kb. 5 millió Ft-ot jelent, ami mellé csatlakozik a 6 fős csapat bértömege. Ügyfelünk egy gyors számítással átlátta, hogy ha meg akarja tartani a vevőjét, akkor egyik út sem valós alternatíva számára.

A megoldásunk:

 

Szakembereink leültek a cég illetékesével és közösen felmérték, hogy mi okozhatja a problémát. A folyamatban két kritikus pontot sikerült beazonosítani

Kereskedő cégek számára a logisztika két fő területen jelenik meg

  1. Egyrészt mint költségtényező, amely a költség oldalon markánsan megjelenő szelet az összes vállalati költségen belül
  2. Másrészt olyan versenyképességi tényező, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni.

Hasonló minőségű és árkategóriájú termékek közül a piac hajlamos azt az ajánlatot választani, amelyik folyamatosan, megbízhatóan és gyorsan képes a keresett terméket a végfelhasználóhoz eljuttatni. Ezért minden kereskedő cégnek meg kell hoznia a döntését arról, hogy a piac által elvárt magas szintű logisztikai szolgáltatást saját maga hozza létre és biztosítja, vagy megvásárolja azt egy erre szakosodott logisztikai szolgáltatótól. Általános érvényű szabályok nincsenek erre vonatkozóan, ezért érdemes a döntésbe bevonni olyan szakembereket, akik logisztikai vagy speciálisan raktárlogisztikai tanácsadással foglalkoznak. A kereskedő cég mérete, működésének sajátosságai határozzák meg, hogy mik lehetnek jó választási lehetőségek.

Mikor érdemes saját raktár-logisztikai megoldásban gondolkodni?

Elsődlegesen akkor, ha a cég mérete lehetővé teszi a szükséges szakemberek alkalmazását, a beruházások finanszírozását és egy olyan csapat létrehozását a szervezeten belül, akik kifejezetten csak a logisztikai rendszer fejlesztéséért és működtetéséért felelősek. KKV méretű kereskedő cégek esetében akkor érdemes például saját megoldást választani, ha a logisztika közvetlenül kapcsolódik valamilyen egyéb vállalati szolgáltatáshoz vagy tevékenységhez. Több vállalkozás is él azzal a lehetőséggel, hogy saját gépjárműparkkal végzi az áruterítést, de a gépkocsivezetők egyben értékesítői feladatokat is ellátnak. Induló vagy egészen kis vállalkozások esetén azt szokták javasolni, hogy tartsák meg a logisztikát saját kézben, mert a külső szolgáltató költsége várhatóan magasabb lesz. Ez részben igaz, de csak addig a pontig, amíg nem kerül sor beruházásra. (Raktárépület, szállítóeszközök, munkaerő-alkalmazás stb.) Ezen a ponton ugyanis már mérlegelni kell(ene), hogy a befektetés kockázata (nem sikerül kihasználni a létrehozott logisztikai rendszert, vagy éppen megszűnik a vállalkozás) hogyan aránylik a külső szolgáltató fajlagosan esetleg magasabb költségéhez.

Mikor nem érdemes saját raktározási, logisztikai megoldást választani?

Kereskedelmi raktározás: Általában nem javasolt saját kezelésben tartani az árukezelést, ha a tevékenységben nagy a szezonalitás, mert nehéz optimálisan működő rendszert létrehozni. Szintén nem javasolandó olyan kereskedő cégek számára, akiknek az üzleti folyamatai, piaci pozíciója még nem kellően megalapozott. Ebben az esetben különösen igaz a fentebb már jelzett gondolat. Amíg a fő tevékenység nem stabilizálódott, nem alakult a ki a megfelelő beszállítói és keresleti háttér, nem tanácsos egy költséges kiszolgáló tevékenységbe fektetni a cég erőforrásait. És szintén nem érdemes az energiánkat a logisztikai tevékenységre fordítani, ha azt mint szolgáltatást a piacon a vevőink által elvárt és egyébként költséghatékony módon megvásárolhatjuk. Az iLogistic Kft. külön szolgáltatáscsomaggal rendelkezik a kereskedő cégek számára.

Évtizedes szakmai tapasztalataink alapján a professzionális raktárlogisztikai szolgáltatásokon túlmenően segítünk megoldani a készlet adminisztrációt, a disztribúciós feladatokat, de akár olyan élőmunka igényes feladatokat is mint például egy Kínából beérkező konténer tételes átvétele, címkézése. Lépjen kapcsolatba velünk, még ma!

< Főoldal | Blog | Ismerj meg minket: 3. iLogistic esettanulmány

Folytatjuk cikksorozatunkat, amelyben egy értékesítő kollégánk osztja meg veletek kihívásokkal teli és érdekes ügyféltanulmányainkat. Ezekből az eseteket nagyon jó visszaolvasni, és látni, hogy effektív munkával mennyi mindent el lehet érni közösen. Ebben a cikkben egy nemzetközi pénzintézetben segítettünk a logisztikai ügyeikkel kapcsolatban.

Az előzmények:

Partnerünk nagy magyarországi fiókhálózattal rendelkező nemzetközi pénzintézet. Működésének jellemzője, hogy napi szinten sok különböző típusú nyomtatványt kezel nagy mennyiségben. Ezek részben szigorú elszámolású, egyedi nyomtatványok, részben marketing anyagok, szabályzatok stb. Emellett a napi működéshez szüksége van irodaszerekre, reprezentációs anyagokra, egyéb „rezsi” anyagokra is.

A probléma:

Kapcsolatunk akkor kezdődött, amikor a partnerünk egy hatékonyság fejlesztési projekt során felmérte a fiókhálózat ellátásával kapcsolatos belső elégedettségi szintet. A megállapítás az volt, hogy mind a központ mind a fiókok számára ezeknek az anyagoknak a kezelése átláthatatlan, a fiókok kiszolgálása sok hibával terhelt és minden jobbító szándékú erőfeszítés ellenére a készletgazdálkodás újra és újra hiányokkal, többletekkel találkozik a készletellenőrzések során.

A megoldásunk:

 

Szakembereink a pénzintézet illetékes vezetőjével alaposan elemezték a helyzetet. Ennek során a következő főbb megállapításokat tették. A pénzintézet számára a logisztika teljesen idegen terület, a fiókhálózaton átfolyó hatalmas nyomtatvány és egyéb anyag fizikai kezeléséhez saját raktárral, logisztikai állománnyal nem rendelkeznek és a fő tevékenységhez nem is illeszkedik egy ilyen tevékenység saját kezelésben történő megoldása. A fiókokban nincs külön arra személyzet, hogy a szükséges anyagok beszerzésével, áruátvétellel, készletgazdálkodással foglalkozzon. Ezért a kiszámíthatatlan időpontokban érkező nyomtatvány, irodaszer, ásványvíz stb. beszállítók folyamatosan terhelik a fiók más feladattal megbízott munkatársait. Ugyanilyen időigényes, a fő tevékenység szempontjából veszteséges tevékenységnek bizonyult az ömlesztve beszállított nyomtatványok szortírozása, szabvány tartalmú dossziékba rendezése. Ráadásul mindezen feladatok menedzselése a központban sok magas értékű munkatárs energiáját kötötte le, akik részben a beszállítókkal foglalkoztak, részben a fiókok igényeit gyűjtötték be és próbálták egy logikus rendszerben kiszolgálni, részben a teljes árumennyiség készletgazdálkodásával, ellenőrzésével foglalkoztak. Bonyolította a helyzetet, hogy a beszállítók egy része közvetlenül a fiókokba vitte az áruját, míg más részük a vállalati központban pakolt le.

A közös munka eredményeként született meg az a döntés, hogy partnerünk áttér a központi anyag beszerzésre és elosztásra, míg ebben technikailag az iLogistic szakértelmét és infrastruktúráját veszi igénybe. A döntés meghozatala után a megállapodásban rögzített anyagokat a beszállítók az iLogstic raktárában adják át. Ezt a tételes ellenőrzés után készletre vesszük, amit a partnerünk illetékes vezetője és munkatársai azonnal látnak. Elektronikusan fogadjuk a központból érkező kiszállítási utasításokat. Ezeknek megfelelően fiókra lebontva összekészítjük az igényelt cikkeket, munkatársai összeválogatják és összeállítják az egyes dossziék anyagait, majd azonos időpontban heti túrajárattal eljuttatja a fiókokba. Szükség esetén kisebb mennyiségeket akár futárral is le lehet kérni. A fiókokban feleslegessé váló anyagokat visszagyűjtjük és partnerünk utasítása szerint kezeljük. Mivel mi teljes körű készletnyilvántartási és gazdálkodási szolgáltatást nyújtunk, ezért partnerünk központjában jóval kisebb élőmunka ráfordítással lehet a folyamatot irányítani. Az iLogistic adatszolgáltatást biztosít a partner SAP rendszere számára és egy multinacionális nagyvállalat által elvárt riportolási rendszert is működtet.

Eredményeink

A változásokat követően partnerünk képes volt jelentősen csökkenteni az anyagellátás idő és erőforrás igényét. A fiókban dolgozó munkatársak felszabadultak a korábbi árukezelési feladatok alól. A belső dolgozói elégedettséget növelte, hogy ezen készletek kezelése egyszerűbbé és átláthatóbbá vált. Míg partnerünk jóval kedvezőbb költség szinten tudja fenntartani és működtetni a hálózatát.

< Főoldal | Blog | Ismerj meg minket: 4. iLogistic esettanulmány

A tankönyvellátás a magyar közoktatási rendszer örökzöld és „rendszerfüggetlen” témája. A szakemberek elsősorban a tankönyvek tartalmáról folytatnak késhegyig menő vitákat. A valódi érintettek számára inkább az a kérdés, hogy a bármilyen színvonalú tankönyv egyáltalán kézbe vehető lesz-e az iskolakezdésig? A rendszeren belül ugyanis a tankönyvterjesztés minősége az, amivel minden szülő és iskola minden évben újra és újra szembesül.

A probléma:

Az iLogistic Kft. is megbízást kapott egy részterület kiszolgálásának a támogatásában. A megbízónk július végén keresett meg minket a problémájával. A megállapodást követően pontosan felmértük az igényeket és készítettünk egy menetrendet a hibamentes lebonyolításra. Kevesebb mint 2 hetünk volt arra, hogy felkészüljünk a rendszerünkön átzúduló könyvmennyiség kezelésére. Az első nyomdai beszállítást augusztus 4-én kaptuk, majd ezt követően 3 különböző nyomdából több részletben összesen 84 000 példányt vettünk át. Ez a mennyiség 19 különböző tankönyvből és munkafüzetből állt. Ezután kezdődött a feladat nehezebbik része, ugyanis a megrendelőnktől további 2 hetet kaptunk arra, hogy a teljes mennyiséget eljuttassuk 880 szállítási címre.

A megoldás:

Tankönyvterjesztési logisztika: jellegét tekintve a munka igazán „testreszabott” volt, hiszen az iLogistic Kft. a nyomtatványlogisztikai tevékenységre szakosodott cégként elismert szakértője ennek a területnek. A rendszerünket éppen arra építettük fel, hogy nagyon precízen, hibamentesen tudjunk megfelelni az ilyen típusú elvárásoknak. Hiszen ebben az esetben például nem hagyhattunk cserben iskolakezdő gyermekeket és tanárokat figyelmetlenül összeállított vagy hiányos tankönyvcsomagokkal.

Sikerünk titka részben annak az erős raktár-logisztikai készletadminisztrációs rendszernek köszönhető, amely biztos alapot teremt a napi operációk során. A Coma 5.0 raktári szoftverünkre olyan szigorúan betartandó árukezelési folyamatok épülnek rá, amelyek minimálisra csökkentik az emberi tévedésből eredő hibák lehetőségét. Ráadásul munkatársaink több mint 10 éve folyamatosan végeznek nagy odafigyelést és sok kézi munkát igénylő komissiózási és csomagolási tevékenységet, ezért nem volt szokatlan számukra, hogy fokozott odafigyeléssel kellett az időnyomás alatt dolgozniuk. Szakmailag a pontos teljesítés mellett a kihívás a rövid határidőben rejlett, hiszen emellett a lökésszerű, kampány jellegű feladat elvégzése mellett természetesen az állandó ügyfeleink kiszolgálásában sem lehetett semmilyen szolgáltatási színvonal csökkenés, sem minőségben sem határidőkben.

Eredmények

Összefoglalásként örömmel elmondhatjuk, hogy az iLogistic Kft. is hozzájárulhatott az idei tankönyvterjesztés zökkenőmentes raktár-logisztikai megvalósításában.

2014. augusztus 4-től augusztus 22-ig átvettünk, szétválogattunk 19 címből összesen 84 000 kötet könyvet. Ezeket szétválogattuk, összecsomagoltuk, és kísérő okmányokkal, listákkal felszerelve 22-én az utolsó csomagot is átadtuk a 880-adik szállítási címen. Megbízónk és a gyermekek egyaránt elégedettek voltak, hiszen egyetlen címről sem kaptunk semmilyen reklamációt, az összes igényt sikerült hiánytalanul kielégíteni. Úgy tűnik tehát, hogy az érintettek megfelelő szakmai és emberi hozzáállása esetén, akár még szűk határidőkkel is, lehet tankönyvterjesztést végezni.

 

< Főoldal | Blog | Ismerj meg minket: 2. iLogistic esettanulmány

Te szereted a kihívásokat? Mi az iLogistic-nél meghallgatjuk ügyfelünk helyzetét és a pozitív oldalról közelítjük meg. Számunkra mindig van egy megoldás és addig nem állunk le, amíg meg nem találjuk. Értékesítő kollégánk most az egyik ilyen ügyfelünk történetét írja le.

Előzmények:

Partnerünk elektronikai cikkek gyártásával foglalkozó nemzetközi vállalatok magyarországi képviselője. Az általa forgalmazott termékkör jellemzője, hogy 2-3000 db cikkszámot kell kezelni 1-50 db-os tételekben, magas értékben. Partnerünk mindössze 2 fős létszámmal látta el az értékesítés, szaktanácsadás, marketing feladatok mellett a teljes logisztikát is, saját kezelésben lévő bérelt raktáron keresztül. Az árukezeléssel kapcsolatos feladatok ellátása az egyéb költségek mellett átlagosan az egyik munkatárs napi 4-5 óráját vette igénybe.

A probléma:

Kapcsolatunk akkor kezdődött, amikor partnerünk a bérelt raktár tulajdonosának egyoldalú és jelentős áremelését visszautasította. Ezt követően a szolgáltató 4 munkanapot biztosított a bérelt raktár teljes kiürítésére és átadására.

A megoldásunk:

Kollgégáink az iLogsticnél felkeresték a bajba jutott vállalkozót. Felmérték a cég működési folyamatait, átnézték a termék forgalmi statisztikákat és természetesen a kiürítendő raktár területet is. Ekkor derült ki, hogy a probléma jóval kiterjedtebb egy egyszerű bérraktár váltásnál. A tulajdonos ekkor szembesült először azzal, hogy a 2 fős cége az idejének jelentős részét nem a vevőkkel, hanem árukezeléssel, készlet adminisztrációval tölti.

A folyamat feltárás során bukott ki az a probléma is, hogy a partnerünk néhány héttel korábban frissített készletnyilvántartó programja nem valós árakat tartalmaz, egy belső hiba miatt véletlenszerűen „átírja” a cikk adatbázisban rögzített árakat. Mivel az ajánlatadás és a számlázás is ebből az adatbázisból vette az árakat, megrendelésenként akár százezres alul- vagy túlárazás is történhetett. Mivel a szoftvertgyártó cég érdemben nem reagált a problémára, ezért egy többszörösen ellenőrzött nyomtatott árlistából ellenőrizték az ajánlatokat és a számlákat. Önmagában ez a tevékenység kb. napi 1 óra többlet időigényt okozott. Ezeknek a tényeknek a feltárását követően a elkészítettük javaslatukat, amely a raktárkészlet átvételén túl a teljes logisztikai folyamat kiszervezését is tartalmazta. Partnerünk elfogadta az ajánlatunkat. Ezt követően az szakembereink ismét a helyszínre mentek. Felleltározás után a készletet biztonságosan összecsomagolták és gondoskodtak az elszállításáról az iLogistic telephelyére.

A megállapodás alapján az iLogistic a saját informatikai rendszerében létrehozta a partner cikk és ügyfél adatbázisát. Ebben kezeljük a beérkező, a készleten lévő és a kiszállítandó árukat. És ebben a rendszerben történik az árak kezelése is. Partnerünk 24 órás online betekintést kapott a rendszerünkbe, bármikor ellenőrizheti készleteit vagy a folyamatban lévő megrendelések kiszolgálásának helyzetét, módosíthatja a beszerzési és eladási árakat. Az iLogistic elektronikusan kiszolgálja partnerünk számlázási és vállalatirányítási rendszerét készlet adatokkal. A lehívott áruk kiszállítását mi szervezzük és bonyolítjuk le. Ügyfelünk elvárása szerint minden egyes kiszállított cikk vonalkódját be kell olvasni és az ebből készült listát a szállítólevélen meg kell jeleníteni, illetve el kell tárolni. Mivel az iLogistic sokféle méretű és összetételű árut kezel, ezért ezeknek a nagyon változatos méretű elektronikai cikkeknek a biztonságos és költséghatékony csomagolása nem jelent gondot.

Eredményeink

A változásokat követően partnerünk napi 4-5 órányi leterheltséget okozó logisztikai feladatai nullára csökkentek. Így sokkal több ideje van új ügyfelek megszerzésére illetve a meglévők jobb színvonalú kiszolgálására. További időmegtakarítást hozott az, hogy a készletnyilvántartás átkerült a rendszerünkbe, amivel megszűnt az árak kiszámíthatatlan felülíródása is. A korábbi fix raktárbérleti díj helyett a ténylegesen igénybevett polcok után fizet átlagosan 20%-kal kevesebbet. Mivel a nálunk csak a ténylegesen igénybe vett szolgáltatások után kell fizetnie, ezért a korábbi magas fix költségei tervezhetőbbek és optimálisabbak lettek.

A projekt eredményeként partnerünk megszabadult az alaptevékenységétől eltérő feladat ellátásától és éves szinten kb. 1.8 millió Ft-tal tudta csökkenteni korábbi költségeit.

 

< Főoldal | Blog | Ismerj meg minket: 1. iLogistic esettanulmány

Te szereted a kihívásokat? Mi az iLogistic-nél meghallgatjuk ügyfelünk helyzetét és a pozitív oldalról közelítjük meg. Számunkra mindig van egy megoldás és addig nem állunk le, amíg meg nem találjuk. Értékesítő kollégánk most az egyik ilyen ügyfelünk történetét írja le.

Az előzmények:

Partnerünk kommunikáció technológiai eszközök exportálásával foglalkozó kereskedő cég. Az általa forgalmazott termékkör jellemzője, hogy szállítmányonként 2000-4000 db termék akár 40-50 cikkszámból is állhat, és ezen belül minden terméknek egyedi azonosító kódja is van.

A probléma:

Kapcsolatunk akkor kezdődött, amikor a partnerünk a külföldi megrendelőjének nem tudott az elvárt időben szállítani, ezért veszélybe került az üzletük. Ügyfelünk előtt ekkor két választási lehetőség volt. Marad annál az alvállalkozónál, aki nem tudja garantálni az időben történő kiszállításhoz szükséges erőforrásokat. Ez a megoldás alacsony költségvetésű volt. Vagy létrehoz egy saját csapatot a feladat ellátására. Azaz, alkalmaz egy 5-6 fős létszámot, megvásárolja a szükséges anyagmozgató eszközöket, informatikai eszközöket, vonalkód leolvasóval, szoftverrel stb-vel együtt. Ha csak a közvetlenül a feladat ellátáshoz szükséges beruházásokat számoljuk, akkor ez kb. 5 millió Ft-ot jelent, ami mellé csatlakozik a 6 fős csapat bértömege. Ügyfelünk egy gyors számítással átlátta, hogy ha meg akarja tartani a vevőjét, akkor egyik út sem valós alternatíva számára.

A megoldásunk:

Szakembereink leültek a cég illetékesével és közösen felmérték, hogy mi okozhatja a problémát. A folyamatban két kritikus pontot sikerült beazonosítani

  1. Az exportálandó eszközök beszerzése és kiszállítása között nagyon rövid idő áll rendelkezésre, 24-48 órán belül indítani kell a teherautót.
  2. Az illetékes hatóságok előírásai miatt minden értékesített eszköz vonalkódját (2000-4000 darabot szállítmányonként) le kell olvasni és nyomtatott listában meg kell adni a szállítási dokumentációban.

Az adatok elemzéséből kiderült, hogy a nehezen kiszámítható megrendelések, valamint a lökésszerű nagy munkaterhelés nem teszi lehetővé, hogy partnerünk a feladat ellátására saját infrastruktúrát és létszámot hozzon létre, mert ezt az eladási árba nem lehet beépíteni. A havi átlagosan 3 kiszállítás teljesítéséhez összesen 6 munkanap áll rendelkezésre, a hónap többi részében viszont nincs feladata a munkatársaknak.

Cégünk képes volt megfelelő költség szintű ajánlatot tenni, így elindult az együttműködés. Partnerünk jelzése után az iLogistic elvégzi a beérkező áru átvételét. Ezt követően 24-48 órán belül valamennyi termék dobozát felnyitva majd visszazárva elvégzi a vonalkódok beolvastatását és a kiszállítási utasításnak megfelelő módon elkészíti a szállítólevelekhez tartozó vonalkód listákat. Partnerünk utasítása szerinti komissiózást és csomagolást követően a termékek átadásra kerülnek a partner által biztosított nemzetközi szállítmányozónak.

Eredményeink

A változásokat követően partnerünk képes volt kielégíteni külföldi partnerének nagyon feszes szállítási elvárásait. Így sikerült megőriznie egy fontos üzleti partnert és természetesen az ezzel járó árbevételt és profitot. Ha nem számolunk a szükséges beruházási költségekkel, csak a tevékenység elvégzéséhez szorosan kapcsolódó kiadásokkal, ügyfelünk akkor is éves szinten 11 millió Ft-ot spórol azon, hogy saját kezelés helyett az iLogisticra bízta problémája megoldását.

< Főoldal | Blog | 3 fő indok, amiért érdemes egy logisztikai cég szakértelmét igénybe venni

A KKV szektorban működő vállalkozások számára a „multi” lehet megrendelő, lehet versenytárs, de bizonyos területeken akár követendő példa is. A multinacionális cégek többsége a vállalati kultúrájába folyamatosan beépített egy olyan ellenőrzési rendszert, ami részletesen és az egész működésre kiterjedően elemzi a költségeket. A hazai vállalatok gyakorlatában ez a módszer kevésbé része a tevékenységnek, főleg a vizsgált területek számát és az elemzések mélységét tekintve. Egy tudatosan felépített, hosszú távon versenyképességre törekvő vállalkozásnak rendszeresen felül kell vizsgálnia egyik oldalon a piaci igények változását, másik oldalon a vállalati teljesítmény hatékonyságát is.

Ebben a körben a logisztika – különösen a raktárlogisztika és a készletgazdálkodás –, sok esetben kimarad az átvilágításból, aminek több oka is lehet.

Kisebb vállalkozás esetében nem mindig áll rendelkezésre a csapatban olyan logisztikai szakember, aki ezt a feladatot magas színvonalon képes lenne ellátni. Másik oldalról a vállalkozás logisztikai környezetét olyan adottságként kezelik, amin nem lehet változtatni, ezért nem is vizsgálják azt. Talán a szállítmányozás az egyetlen olyan terület, ahol viszonylag egyszerűen követhetők a költségek, ezért itt időről-időre felmerülhet például új szállítmányozó cég bevonása, vagy a meglévő cseréje. Azt, hogy a logisztika mennyire „mostohagyerek” a közgondolkodásban, jól példázza az a felmérés, amely szerint a magyar KKV szektor vállalkozásainak 50%-a egyáltalán nem, vagy egyes elemeiben nem tudott számot adni az ebben a körben felmerülő költségeiről. Ami nyilvánvalóvá teszi, hogy ilyen körülmények között sem pontosan tervezni, sem hatékonyan ellenőrizni nem lehet ezt a területet. És hogy mekkora „tétje” van ennek dolognak? Nos, például egy kereskedelemmel foglalkozó cég esetében a logisztikai költségek elérhetik, de akár meg is haladhatják a 20%-ot az összes vállalati költségen belül. Ez viszont már olyan nagyságrend, amit érdemes lehet stratégiai kérdésként kezelni és rendszeresen felülvizsgálni.

 

Logisztikai tanácsadás, raktárlogisztika területen a költségek, a hatékonysági mutatók elemzése összetett feladat, az értékelés sokrétű: mert több vállalati területről származó információkat kell egymás mellé helyezve értékelni, hogy valós képet kaphassunk. Egy ilyen feladatra érdemes külső logisztikai tanácsadó segítségét igénybe venni. Ennek 3 fő oka van.

  1. A külső logisztikai tanácsadó rendelkezik a megfelelő szakértelemmel.
  2. Külső megfigyelőként nem kötik meg a gondolkodását a kialakult rutinok és megszokások.
  3. Rendelkezik egyfajta tapasztalattal hasonló vállalkozások problémáinak sikeres megoldásában.

Mikor és hogyan érdemes a külső logisztikai tanácsadást igénybe venni?

Nos, ideális esetben már a vállalkozás elindításánál, esetleg egy beruházási döntéskor, még mielőtt képletesen és fizikailag egyaránt „bebetonozásra kerül” egy raktárlogisztikai, szállítmányozási rendszer. Ilyenkor ugyanis még több alternatív lehetőséget is „fájdalommentesen” tudunk mérlegelni, és a vállalkozás terveihez és erőforrásaihoz igazított stratégiai tervet lehet készíteni és végrehajtani.

Megtervezhetjük, hogy a raktárlogisztikai és szállítmányozási feladatokat saját infrastruktúrával oldjuk meg, esetleg külső cégeket bízunk meg, vagy a tevékenységünk jellegéhez igazodóan valamilyen vegyes (saját+külső) működési rendet valósítunk meg. Egy másik lehetőség az, hogy a külső tanácsadó bevonásával létrehozunk egy ellenőrző (monitoring) rendszert, ami bizonyos adatok rendszeres gyűjtését és kiértékelését jelenti. Ezt lehet a tanácsadóval évente egyszer áttekinteni és fejleszteni. Illetve a monitoring rendszerből kapott jelzés esetén a tanácsadó bevonásával azonnali intézkedéseket kidolgozni.

A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy a logisztikai tanácsadást azok a cégek veszik igénybe, akik már azonosították a problémát (túl vannak a „fájdalomküszöbön”) és elszánták magukat annak kezelésére. Az iLogistic logisztika tanácsadás szolgáltatásával segítünk a hozzánk forduló vállalkozás vezetőknek abban, hogy felmérjék a meglévő rendszer erős és gyenge pontjait, megértsék a partnereik valós szolgáltatási igényeit és erre megtalálják az optimális raktárlogisztikai és szállítmányozási megoldást. online áruházak

Szakembereink leültek a cég illetékesével és közösen felmérték, hogy mi okozhatja a problémát. A folyamatban két kritikus pontot sikerült beazonosítani

Az adatok elemzéséből kiderült, hogy a nehezen kiszámítható megrendelések, valamint a lökésszerű nagy munkaterhelés nem teszi lehetővé, hogy partnerünk a feladat ellátására saját infrastruktúrát és létszámot hozzon létre, mert ezt az eladási árba nem lehet beépíteni. A havi átlagosan 3 kiszállítás teljesítéséhez összesen 6 munkanap áll rendelkezésre, a hónap többi részében viszont nincs feladata a munkatársaknak.

Cégünk képes volt megfelelő költség szintű ajánlatot tenni, így elindult az együttműködés. Partnerünk jelzése után az iLogistic elvégzi a beérkező áru átvételét. Ezt követően 24-48 órán belül valamennyi termék dobozát felnyitva majd visszazárva elvégzi a vonalkódok beolvastatását és a kiszállítási utasításnak megfelelő módon elkészíti a szállítólevelekhez tartozó vonalkód listákat. Partnerünk utasítása szerinti komissiózást és csomagolást követően a termékek átadásra kerülnek a partner által biztosított nemzetközi szállítmányozónak.

Eredményeink

A változásokat követően partnerünk képes volt kielégíteni külföldi partnerének nagyon feszes szállítási elvárásait. Így sikerült megőriznie egy fontos üzleti partnert és természetesen az ezzel járó árbevételt és profitot. Ha nem számolunk a szükséges beruházási költségekkel, csak a tevékenység elvégzéséhez szorosan kapcsolódó kiadásokkal, ügyfelünk akkor is éves szinten 11 millió Ft-ot spórol azon, hogy saját kezelés helyett az iLogisticra bízta problémája megoldását.