< Fulfillment | Blog | Átlépnéd a határokat webshopoddal? Irány Szlovákia! 1. rész

Az e-kereskedelem az egyik legjobban jövedelmező vállalkozási ötlet volt már 2021-ben is. Az egész világon folyamatosan nő a webáruházak száma. A mai világban már elképzelhetetlen, hogy ne létezzünk az interneten, ha valamit el akarunk adni. A korona vírus hatására ez a folyamat még fokozatosabban nő. A föld lakosságának több mint a negyede, közel 2,5 milliárd ember vásárolt már valamit az interneten. Magyarországon 5,4 millió ember, ami a felnőtt internetezők 91%-a, mindez összegben több mint 625 milliárd forintot jelent. Ezek a számok nem is annyira meglepőek, hiszen már azok az emberek is interneten keresztül vásárolnak, akik ezt korábban soha nem tették. Gondoljunk csak az élelmiszerekre, hiszen a lezárások miatt már egyre többen az élelmiszert is online rendelték meg maguknak. Az emberek mindennapjainak részévé vált a kényelmes, bárhonnan végezhető online vásárlás. Ebből adódóan elkerülhetetlenné válik, hogy kereskedőként ne legyél jelen az interneten, ne használd ki az online világ adta lehetőségeket, és ezzel a határok nélküli kereskedelmet.

Az élelmiszerek mindenki számára létszükséget jelentenek, de mégis a legnépszerűbb webáruházak a hagyományos, mindent áruló és az elektronikai cikkeket forgalmazó webshopok. Mindennek ellenére a hazai piacon is szinte, minden nagyobb élelmiszerlánc is biztosít online rendelési és házhozszállítási lehetőséget folyamatosan növekvő forgalommal. Google statisztikák alapján a top 5 legkeresettebb termékkör a hazai és nemzetközi piacon is az elektronika, autó és motor, játék, ruházat, lakberendezés.

Az online kereskedelem növekedése folyamatosan emelkedő rendelésszámokat jelent a webáruházaknak, így elkerülhetetlenné válik, hogy minden lehetséges módon gyorsítsák a teljesítések folyamatát. Rendelések leadásának, számlázásnak, csomagolásnak és kiszállításnak is fokozatosan fejlődnie kell, hogy minél kevesebb időbe és energiába teljen egy-egy megrendelő kiszolgálása. Ezeknek a folyamatoknak a gyorsítására, automatizálására szerencsére egyre több lehetőség adódik. Gondolj például a fizetések gyorsítására szolgáló online lehetőségekre, az összekapcsolt számlázó programokra vagy a fulfillment megoldásra, melynek köszönhetően a raktározás, rendeléskezelés és csomagfeladás problémáját teljes mértékben megoldják helyetted.

A fokozatosan növekvő rendelésszámoknak köszönhetően belföldi rendelésből származó számok meghaladják a 43 milliót, míg külföldről való rendelésnél pedig a 17 milliót. Ez a növekedés természetesen hazánk környező országaira is fokozottan igaz, ezért kezdtünk el foglalkozni a külföldre való értékesítés gondolatával. Továbbiakban szeretnénk bemutatni nektek a külföldre való internetes értékesítés lehetőségeit és azt, hogy miért érdemes elgondolkodnod a külföld felé való nyitáson.

Biztos Te magad is elgondolkoztál már rajta, hogy mennyire érné meg esetlegesen külföldre is értékesíteni termékeidet, milyen lehetőségeid vannak és ezeknek mik az anyagi vonzatai. Külföldre való értékesítés esetén számos kérdés felmerül, mint adózás, számlázás, szállítás és persze maga az idegen nyelv kérdése, hogy milyen lehetőségek és feltételek mellett van lehetőség külföldi piacra való értékesítésre. Az alábbi cikkünkben igyekszünk összefoglalni a különböző lehetőségeket, feltételeket és azt, hogy minimális idő befektetése mellett milyen lehetőségeid vannak a külföldön való terjeszkedésre.

 

Magyarországi cég webshopos értékesítése külföldre

 

Külföldre való online értékesítés esetén első körben nézzük magát a webshop kérdését. Magyarországi webáruházzal rendelkező cég esetén az első, ami eszünkbe kell, hogy jusson, hogy azon ország lakói, akik felé szeretnénk értékesíteni, milyen formában fogják tudni értelmezni a webáruházunkat. Az internet és a különböző programok fejlődésével ma már szinte minden nyelvű weboldalt egy kattintással lefordíthatunk a saját nyelvünkre a böngészőnkbe épített fordító program segítségével. Persze külföldre való nyitásunk alkalmával ez a lehetőség nem lehet végleges megoldás. A webáruházunknak alkalmasnak kell lennie arra, hogy megfelelő fordítással a célországunk lakói tökéletesen megértsék a rajta lévő tartalmakat. Próbálunk a továbbiakban összefoglalni minden lehetőséget, mely felmerülhet webáruházak külföldre való nyitásával kapcsolatban.

Webáruház tekintetében három lehetőséged adódik a külföldre való értékesítéssel kapcsolatban:

  1. külföldi szállítási opció beépítése az eredeti oldalba
  2. választható nyelvek
  3. külön webáruház az adott ország nyelvével

 

Magyar webshop külföldi szállítási opcióval

Ez a leggyorsabb és legkézenfekvőbb megoldás. Ebben az esetben a weboldalad marad az eredeti verziójában, de a szállítási lehetőségek között kiemeled, hogy külföldi országokba is vállaljátok a csomagok feladását. Itt ajánlott, hogy a webáruházad főoldalán emeld ki, hogy melyik országokba szállítasz és esetlegesen az oda való szállításnak mi az ingyenes értékhatára. Ezzel is ösztönözve a külföldi/külföldre vásárlókat arra, hogy magasabb kosárértéket érjenek el. Ez a megoldás többségében a külföldön élő magyarok körében, vagy a szomszédos országokban lakó magyar nyelvet is beszélő vásárlók számára lehet jó megoldás. Semmi extra fejlesztési költséggel nem jár, hiszen csak egy plusz szállítási módot kell beépítened webáruházadba. Illetve egyeztetned a futárszolgálatoddal vagy fulfillment szolgáltatóddal az adott országba való szállítási feltételeket. (iLogistic fulillment szolgáltatóként vállalja külföldi országokba is a csomagfeladás teljes körű kezelését.)

 

Többnyelvű webáruházak, választható nyelv opcióval

Webáruházak több nyelven való megjelenítésének egyik opciója az oldalon belül feltüntetett nyelv választási lehetőség. Ennek eléréséhez az eredeti oldalon, általában a jobb felső sarokban lehet kiválasztani a kívánt nyelvet. A nyelv kiválasztása után legjobb esetben a teljes weboldalt kapjuk vissza, ahol minden tartalmat a választott nyelven látunk. Ennek ellenére sajnos több alkalommal futhatunk bele olyan megoldásokba, melyeknél különböző okok miatt az adott oldal fordítása részlegesen lett végrehajtva vagy hiányos.

  • kiválasztást követően nem történik semmi
  • kiválasztást követően egy feltöltés alatt ablak ugrik fel
  • az oldal tartalma csak részlegesen van lefordítva
  • nyelvválasztás követően egy külön, adott nyelvre lefordított összefoglaló oldalra jutunk

Mikor webshop többnyelvűségről beszélünk, akkor azt ajánljuk, hogy minden tartalmat fordíttassunk le egy hozzáértő szakemberrel. Fontos kiemelni, hogy a fordítást semmiféleképpen ne fordítóprogram segítségével végezd! Minden tartalom pedig nem csak azt jelenti, hogy a termékek neveit, leírásait kell lefordítani, hanem valóban minden tartalmat, mint például ÁSZF, adatvédelmi szabályzat, menüpontok, kategóriák, termékképekhez tartozó leírások és egyéb marketing tartalmak.

Rengeteg előnnyel jár egy webáruház többnyelvűsége, de nem elhanyagolható a hátránya sem, mert sok munkával és költséggel jár a megfelelő fordítás és az adott nyelvű SEO tartalmak megalkotása.  Webáruház motorokból az Opencart, a Magento, a Prestashop alapjaiban is tud több nyelvet kezelni, ehhez csak a megfelelő nyelvi fájlt kell telepíteni. Míg a WooCommerce a Virtuemart már külön nyelvi módosításokat vesz igénybe, így amit egy könnyed rendszerrel összerakattunk magunknak azt sajnos fizetős megoldásokkal kell tovább bővítenünk, ha többnyelvű webáruházat szeretnénk. Bérelhető webáruházak eseténben is csak a rendszerszintű nyelvi szövegek konvertálódnak át az adott nyelvre, így a webáruház tulajdonosok által feltöltött egyéb szövegek, mint például a terméknév, kategóriák, menüpontok és az egyéb szöveges tartalmak fordítását magunknak kell megoldanunk. Fontos előny, hogy ezen lehetőségeknél a válaszható nyelvek köre folyamatosan bővül.

 

Új weboldal létrehozása az adott nyelven

Új weboldal létrehozása az adott ország nyelvére, igényeire specializálódva. Jelen esetben a már meglévő oldalad mintájára az adott ország nyelvén és illeszkedő domain nevével indítasz egy teljesen új webáruházat. Meglévő termékek esetében két lehetőség is fel szokott merülni, egyik opció, hogy minden termékedet rendelhetővé teszed, másik pedig, hogy korlátozottan csak az adott ország számára piacképes terméket teszed rendelhetővé. Miért előnyös, ha weboldalunk teljesen az adott ország igényeire lesz kialakítva? A legfontosabb kiemelendő talán a bizalom. Az adott országhoz köthető domain név és az adott nyelven olvasható pontos, teljes tartalom bizalmat ébreszt a vásárlókban.

 

Piackutatás

 

Amennyiben már végig gondoltad a webáruházas lehetőségeidet érdemes egy kis piackutatást végezned (vagy esetlegesen végeztetned egy profi céggel). Maga a piackutatás egy nagyon fontos, nem elhanyagolható folyamat, függetlenül attól, hogy most hazai vagy nemzetközi piacokon szeretnénk értékesíteni. Cikkünkben elsősorban már meglévő termékkörrel rendelkező cégekre támaszkodunk, így a piackutatás azon részére igyekszünk kitérni, ahol a meglévő cégünkkel, termékkörünkkel külföldi piacra való nyitással kapcsolatban tervezzük a piackutatást. Természetesen ki kell emelnünk, hogy komolyabb piackutatások készítésére már számos céget találhatunk, akik az adott országra vonatkozóan komplex elemzéseket és kimatatásokat készítenek. Most azt a verziót szeretnénk bemutatni nektek, hogy különböző ingyenes eszközök segítségével milyen elemzéseket tudtok magatoknak is elvégezni.

Külföldi országok felé nyitás estében a legnagyobb motivációt az anyagiakon kívül a kíváncsiság, érdeklődés és annak a ténye adja, hogy az adott termékkörben tevékenykedő konkurensünk is nyitott már az adott ország felé. Első körben érdemes a környező országokban gondolkoznunk, hiszen közelségük miatt szállítási árak tekintetében is kedvezőbbek lehetnek. Környező országokban is rohamosan növekszik az elektronikus kereskedelem, folyamatosan növekszik az igény, hogy minél szélesebb termékkör legyen elérhető online formában is. Érdemes kihasználnunk ezeket a lehetőségeket és az esetlegesen itthon is jól eladható termékeinket próbára tenni a külföldi piacokon. Nézzük, hogy alakul az elektronikus kereskedelem a szomszédos országainkban.

 

 

Környező országok elektronikus kereskedelme

Magyar webáruházak számára a legígéretesebb célországok a Közép- és Kelet-Európa régió országai, mint: Szlovákia, Románia, Csehország, Horvátország vagy Lengyelország. Amikor országot keresel a terjeszkedéshez, akkor a piackutatás alkalmával érdemes azt is megvizsgálnod, hogy az adott ország hány fő potenciális vásárlóval rendelkezik. Különböző statisztikákért, vásárlói érték felméréséért érdemes ellátogatni a különböző országok statisztikai hivatalának oldalára, ahonnan sok fontos ingyenes információt megtudhatunk. Ezekhez az oldalakhoz elérést találhatsz IDE kattintva.

A továbbiakban felsorolt országok közül szeretnénk kiemelni Szlovákiát, mellyel cikkünk folytatásában részletesebben is foglalkozunk.

 

  • Románia internetes kereskedelme

Románia webes kereskedelme egyre növekvő tendenciát mutat. Az utóbbi időszakban ez a növekedés meghaladta a 40%-ot. EU legdinamikusabban fejlődő piaccal rendelkező országai közé sorolható, de mindennek ellenére még mindig az alacsony kereskedelemmel rendelkező országokhoz tartozik. 17 milliót meghaladó internet hozzáféréssel rendelkező lakosszámmal rendelkezik, melyek 44%-a havonta egyszer vásárol online. Összességében érdemes elgondolkozni a Románia felé való nyitáson is, már a közelsége és a kevesebb konkurencia miatt is.

 

  • Csehország internetes kereskedelme

Csehországot az elektronikus kereskedelem sikertörténeteként emlegetik évek óta a közép- és kelet európai régióban. Az ott található webáruházak száma folyamatosan nő, a kiskereskedelmük mintegy 10%-át biztosítva. Hozzávetőlegesen 40 ezer webáruházzal rendelkezik, így Európában náluk a legmagasabb az egy főre jutó webáruházak száma. Ezekből kifolyólag a helyi webshopok egyre jobban igyekeznek nyitni a külföldi piacok felé is. Csehországban nagy a kereslet a webáruházakra, de a számok alapján elég sok konkurenssel számolhatunk. A cseh piacra olyan termékkel érdemes nyitni, ami esetlegesen egyedi vagy kiemelkedik valamiben a többi náluk már kapható termék közül.

 

  • Horvátország internetes kereskedelme

A horvátországi elektronikus kereskedelem is növekszik, náluk ez a szám közel 20%-ot mutat. A folyamatos növekedésnek köszönhetően a teljes kiskeredelmi bevételek 6%-át teszi ki az elektornikus kereskedelem. 5 ezer webáruház áll a 4 millió potenciális horvát vásárló rendelkezésére. A hollandiai E-commerce Foundation kutatása szerint a felhasználók akár 45%-a, rendszeresen vásárol más országok webáruházából.

 

  • Lengyelország internetes kereskedelme

Lengyelország elektronikus kereskedelme nem mutat akkora mértékű növekedést, mint a korábbi országok, de 15%-os növekedésével is közel 24 ezer webáruházzal rendelkezik. Érdemes elgondolkozni a feléjük való nyitáson, mert 38,6 millió lakossal rendelkezik, akik 77%-nak van internet kapcsolata, így potenciális vevőkké is válhatnak.

 

Íme egy összefoglaló táblázat a környező országokról számok tekintetében:

Románia Csehország Horvátország Lengyelország Szlovákia
Lakosság száma 20 millió 11 millió 4 millió 38 millió 5,5 millió
Webáruházak száma 15000 46000 3000 4200 13000
E-kereskedelem növekedése 30% 15% 30% 25% 17%
Online vásárlások aránya 4,7% 12% 8% 10% 6,70%
ÁFA mértéke 19% 21% 25% 23% 20%
Forgalom 1 bn Ft 2 bn Ft 195 mld Ft 4 bn Ft 708 mld Ft

 

Piackutatás alkalmával érdemes felmérnünk a lakosságra vonatkozóan a következőket:

  • az adott ország lakosságának a számát
  • potenciális vevőkörünkbe eső lakosságának a számát
  • esetlegesen az átlag kereset magasságát

Ennek megfelelően persze kézenfekvő lehetne a „gazdagabb” európai országok felé való nyitás is, de sajnos ott olyan telítettséget mutat a piac, hogy nagyobb pénzbefektetésre lehet szükség, mint az előbb említett országok esetében.

 

Google a piackutatásban

 

Amennyiben már eldöntöttük melyik országot szeretnénk megcélozni, folytathatjuk a piackutatást. Google kereső segítségével sok hasznos információt le tudunk szűrni a keresett termékekkel, konkurensekkel kapcsolatban. Vegyünk egy konkrét terméket, aminek a nevére rákeresünk google-ben. Így hazai viszonylatban is fel tudjuk mérni mely cégek forgalmazzák az adott terméket. Ezek között is keresve meg tudjuk nézni, hogy az adott terméket mely hazai konkurensünk forgalmazza külföldi szállítással.

A termék nevét az adott ország nyelvére lefordítva is indítsunk egy keresést. (Célszerű inkognitó módra válatnunk.) Ennek eredményében már fontosabb információkat is fel tudunk jegyezni magunknak, pl: külföldi konkurenseket, az adott termék árát a konkurenciánál, hasonló termékeket a konkurencia kínálatában, illetve, ami még szintén fontos, hogy az adott keresési szóra futnak-e fizetett google hirdetések. Érdemes egy jegyzetet készítenünk a felkutatott szavak alapján kapott eredményekből és weboldal címekből, melyeket a későbbi kutatásaink során is fel tudunk használni. A feljegyzett árak alapján érdemes azt is felmérnünk, hogy mi tudjuk-e biztosítani azokat vagy esetlegesen kedvezőbb árakat, versenyképesek lehetünk-e a mi árainkkal az adott piacon. Érdemes kigyűjteni még a különböző akciókat és csatolható termékeket is az adott konkurensek oldaláról. Ezekre miért is lenne szükség? Mert ezek által következtetéseket vonhatsz le az adott ország fogyasztói igényeiből is.

Fontos! Amennyiben megtaláltuk a megfelelő konkurenseket, akkor az oldalaikon nézzük meg a lehetséges fizetési és szállítási módokat, mert feltételezhetően ők tudják, hogy a vásárlóiknak az adott országban mire van a legnagyobb igényük. Hasznos információ lesz számodra a későbbiekben, ha tudod milyen fizetési és szállítási módok azok, amikkel foglalkoznod kellene.

 

Ingyenes eszközök piackutatásra

 

Több ingyenes eszköz áll rendelkezésre a google keresőjén kívül, melynek segítségével kicsit átfogóbb képet kaphatsz az adott piaccal kapcsolatban. Nézzük a legfontosabbakat, melyek segítségével különböző statisztikákat, kimutatásokat kaphatsz ingyenesen.

 

  • Similarweb.com

Egy olyan weboldal, ahol különböző adatokat, statisztikákat nyerhetünk ki, melyek segítségével elemezhetünk különböző weboldalakat. A korábban elvégzett keresés alkalmával készített táblázatodra van csak szükség. A különböző konkurensek weboldalainak elemzéseit végezheted el az oldal segítségével. Különböző rangsorolási és látogatási számok mellett megtudhatod azt is, hogy az adott webáruház milyen felületeken mennyire eredményes. Ennek megfelelően láthatod, hogy a látogatóit organikus vagy fizetett tartalmak alapján milyen arányban kapja, illetve social és email marketing területen mennyire erős. Ami talán a legértékesebb az egész statisztikában az pedig a kulcsszavak kimutatása. Megnézheted mely fizetett és organikus kulcsszavakra hozza találatként az adott webshopot a kereső.

 

  • Facebook hirdetéstár

A különböző közösségi média felületek is egyre nagyobb szerepet kapnak egy webáruház életében. Ennek a kielemzéséhez az egyik megfelelő eszköz a Facebook hirdetéstár. Ennek a használatához szükséged lesz az adott webáruház facebook oldalának nevére. Miután ezt megtudtad már rá is tudsz keresni az alábbi link  megnyitásával az adott webáruház saját felületére. A facebook hirdetéstárnak köszönhetően megnézheted, hogy milyen hirdetéseket futtatnak éppen, mióta van ez folyamatban és ezek mely social felületeken jelennek meg. Az is kiderül, hogy általánosságban hirdeti magát, akciókat emel ki, vagy csak speciálisan egy adott termékre építi a megjelenését. Hasznos eszköz, mely segítségével sok használható információra szert tehetsz.

 

  • Aliexpress.com

Igen, jól olvastad, aliexpressz, mint piackutatási eszköz. Aliexpress-re való kereskedelmi regisztrációt követően kapsz egy komplett felületet, mely segítségével számos adatot érhetsz el. Belépést követően különböző statisztikákat, adatokat érhetsz el a különböző termékkategóriák adataiból, mely országban mely termékkörök a legnépszerűbbek, régiós fogyások, termékkategória riportok. Ebből kifolyólag számos adatot érhettek el, melyet kielemezve pontosabb képet kaphattok az adott ország eladásiból.

 

  • Google Trends

Google keresési trendeket mutató eszköze. Keresési eredményeket, statisztikákat nézhetsz meg az adott termékkel, kulcsszakkal kapcsolatban országok szintéjére lebontva.

 

  • Google Keyword tools

Egy újabb google eszköz, az adwords felületén belül elérhető kulcsszótervező. Ads felületére belépve az eszközök és beállítások menüpont alatt elérhető a kulcsszótervező, melyen belül keresési mennyiségeket és előrejelzéseket is meg tudsz tekinteni. A különböző hirdetendő kulcsszavak statisztikái, költési értékei alapján tudsz különböző elemzéseket készíteni. Ezt természetesen magyar nyelven is tudjuk használni saját oldalunkra való hirdetési lehetőségek elemzésére. A korábbi elemzésekkor használt adott nyelven kikeresett kulcsszavas listádat is tökéletesen tudod most használni. Az eszközbe begépelve elemezhetjük az eredményeket, az adott szavak, kifejezések értékét, hányan keresnek rá, mennyibe kerülne az adott kulcsszóra való hirdetés. Minél drágább egy adott kulcsszó annál nagyobb az értéke, annál többen keresnek, hirdetnek rá. A kulcsszótervezőn belül lehetőséged van kulcsszóötletek kérésére és a keresési mennyiség, előrejelzések megtekintésére. Ez már azért időigényesebb folyamat, de hasznos következtetéseket vonhatsz le az elemzés befejeztével.

 

  • Közösségi média felületek

A mai világban nem elhanyagolható tény a közösségi média felületek ereje. Különböző csoportok, oldalak léteznek, ami alapján szintén megtudhattok sok hasznos információt. Érdemes az adott nyelven keresgetni a facebookon, instagramon és megnézni a feljövő találatokat. A korábban kigyűjtött adott országra vonatkozó konkurenseid közösségi oldalait is érdemes megtekintened, megvizsgálni a posztokat, azok gyakoriságát, témáját és népszerűségét.

 

Folytatjuk…

 

Forrás: sikermania.hu, netfort.hu, grentmedia.hu, shoprenter.hu, billingo.hu, europa.eu, adokamara.hu, ecommerce.hu, mufis.sk, vallakozasszlovakiaban.hu, kosarertek.hu, blog.edesk.com, expandeco.hu, unas.hu, everigo.hu, gls-group.eu, posta.hu, sprinter.hu, dpd.com, expresszone.hu