Webáruházas értékesítés Szlovákiában   Cikkünk eddigi részében igyekeztünk általánosságban összefoglalni a külföld felé való nyitás lehetőségeit, de szeretnénk kiemelni egy szomszédos országunkat, aki a közelsége miatt is elsődleges célpiaca lehet a külföldi értékesítésben gondolkozó webshop tulajdonosoknak. Ahogyan már korábban is említettük, Szlovákiát szeretnénk nektek részletesebben bemutatni, a feléjük való nyitás lehetőségeit felvázolni. Olyan országról beszélünk, ahol folyamatosan növekszik az elektronikus kereskedelem és lakosságának a nagy része potenciális, fizetőképes vevőd lehet. Közelségéből és a hasonló kulturális közege miatt is elsődleges piaccá válhat a hazai kereskedők számára. Nézzük a lehetőségeket számok tekintetében is.   Szlovákia elektronikus kereskedelme Szlovákia lakossága közel 5,5 millió fő, melynek 85%-a rendelkezik internet kapcsolattal, melyek fele aktívan vásárol online. Azon országok közé sorolható, ahol fokozottan nő az elektronikus kereskedelem, melynek mértéke 17%. Közel 13.000 aktív webáruházzal rendelkezik, az online vásárlások aránya nagyságrendileg 7%. Elektronikus kereskedelemből származó bevételei kb. 700 milliárd forintnak megfelelő Euro, mely folyamatosan növekszik.   Vásárlói trendek Nemzetközi trendekhez hasonlóan a különböző statisztikák rávilágítottak arra, hogy a szlovák piacon is egyre nagyobb teret nyer a mobiltelefonok használata a kereskedelemben is. Ennek megfelelően kedvelik a gyorsan működő mobilbarát webáruházakat, ahonnan pár kattintással meg is tudják rendelni a szükséges termékeket. Szlovák vásárlók számára is fontos az ár kérdése, ami a keresési statisztikákból is látszik. Termékekre való keresés után az első teendőik között szerepel az ár összehasonlító oldalak felkeresése. Több ilyen jellegű oldalt is működtetnek, ezekről a későbbiekben részletesebben is írunk. Az ár kérdés mellett a hazai piachoz hasonlóan a vásárlóik szeretik a különböző kedvezményeket, a rendelések mellé csatolható ajándékokat és előszeretettel követik a különböző közösségi oldalakat is. Nagy hangsúlyt fektetnek a különböző véleményekre a termékekkel kapcsolatban, melyek befolyásolják a vásárlásuk végkimenetelét. Előnyben részesítik a népszerű, ismert márkákat, ahol sok a pozitív véleményezés vagy azokat, amiket számukra ismert emberek használnak, ajánlanak. Ebből kifolyólag erősen ajánlott a szlovákiai értékesítéssel kapcsolatban végig gondolnod az influenceres értékesítés lehetőségét. E-kereskedelem bevételének eloszlása:
  • 40% műszaki cikkek
  • 16% otthon és kert
  • 9% autó és motor
  • 8% divat és ruházat
  • 7% sport
  • 6% szépségápolás, egészség
  • 6% hobbi
  • 9% egyéb termékek
Legnépszerűbb termékek szlovákiai viszonylatban népszerűségük szerint:
  • hobbi termékek
  • divat, ruházat
  • étel, ital
  • otthon, kert
  • sport
  • erotikus segédeszközök
  • egyéb termékek
  Szlovákiai cégalapítás Cikkünk fő irányvonala, hogy magyarországi telephellyel rendelkező cégek számára mutatjuk be a lehetőséget nemzetközi piacra lépni, de kicsit térjünk ki arra a lehetőségre is, ha szlovákiai cégben gondolkozol. Több cég is foglalkozik már azzal, hogy segítse a magyarok szlovákiai cégalapítását. Ehhez nincs szükséged nyelvtudásra és a teendők nagy részét távolról is meg lehet valósítani. A megbízható cégek többsége intézi a cégalapítás mellett a könyvelési feladatokat, a székhely szolgáltatást és a különböző felmerülő ügyintézéseket is. Magához a cégalapításhoz elegendő maximum két alkalommal Szlovákiába utaznod. Érdemes a google segítségével rákeresni a különböző lehetőségekre, kicsit utánuk olvasni és ezt követően megbízni a legszimpatikusabb céget, akik végig viszik az egész folyamatot. Cégalapítással kapcsolatban két lehetőséged van. Az egyik, hogy teljesen új céget alapítasz, ennek átfutási ideje kb. 1 hónap. A másik lehetőség, hogy már meglévő céget vásárolsz fel, itt az átfutási idő 7-10 munkanap.  Szlovák cégalapítás esetén lehetőség van bankszámlával és bankszámla nélkül is céget alapítani. Alapítási törzstőke (5000 euro) melynek meglétéről elegendő csak nyilatkozni. Költségek tekintetében egy szlovák cég alapítása 600 euro, meglévő cég felvásárlása 700 euro, meglévő cég felvásárlása teljesjogú EU-s adószámmal 3000-5000 euro.   Szlovákiai adózás Áfa fizetés tekintetében 3 csoportba sorolják a szlovák cégeket:
  1. normál helyzet, mikor nem áfa regisztráltak, csak normál adószámmal rendelkeznek, nem lehet vele nettóban vásárolni más országokból, és nem is lehet visszaigényelni az áfát, viszont számláikban nem kell áfát számolniuk
  2. fehér kártyás EU-s adószámmal rendelkező cégek, lehet vele nettóban vásárolni, de Szlovákiában be kell fizetni utána a 20%-os áfát
  3. rózsaszín kártyás, teljes értékű EU-s adószámmal rendelhető cégek, (ehhez már bevételt generáló cégnek kell lennie) nettóban tud vásárolni, nettóban tud számlázni EU-s adószámmal rendelkező ügyfeleknek (ügyintézés folyamata 2-3 hónap)
Fontosabb adózási információk Szlovákiában:
  • A társasági nyereségadó 21% (bizonyos esetekben 15%, 49.790 €/év forgalomig)
  • Iparűzési adó nincs
  • Megadózott nyereségét mindössze egyszeri, 7%-os osztalékadó formájában kiveheti a cégéből. Nem kell TB-t vagy más járulékot sem fizetni.
  • Áfa mértéke 20%
  • Ügyvezető után nem muszáj járulékot fizetni
  Magyarországról Szlovákiába értékesített termékek utáni adózás 2021. július 1-jétől, ha a webshop EU-n belüli távértékesítéseinek összesített értéke a folyó naptári év és azt megelőző naptári év során meghaladja a 10.000 eurós (kb. 3,7 millió Ft-os) értéket, akkor a vevő országának adókulcsával kell majd áfát fizetni. Ennek megfelelően Magyarországról Szlovákiába értékesített áruk esetében a fizetendő áfa 20% lenne. Összehasonlító táblázat
Szlovákia Magyarország
ÁFA 20% 27%
Osztalékadó 0% 13,50%
Eho 0% 12,60%
Cég nyereségéből fizetendő össz. adó 19% 36,10%
Munkavállalótól levont járulékok 13,4% 33,5%
Ügyvezető bejelentési kötelezettség nincs van
Gépjármű vásárlás
Regisztrációs adó nincs van
Súlyadó nincs van
Cégautó adó nincs van
    Online értékesítési lehetőségek Szlovákiában Webáruházas értékesítés mellett több lehetőség is adódik. A korábban kifejtett lehetőségek szlovákiai viszonylatban is megállják a helyüket. Ennek megfelelően facebook/instagram bolt létrehozása, online piactereken való megjelenés, influencer marketing mind-mind megvalósítható erre az országra vonatkozatottan is.   Ár összehasonlító oldalak Szlovákiában A korábban már említett statisztikai eredmények alapján kiderült, hogy Szlovákiában is nagy befolyásoló erőnek tartják az ár kérdését. Az emberek a termékek megvásárlása előtt gyakran használják az itthon is népszerű ár összehasonlító oldalakat. Szeretnek annak megfelelően vásárolni, hogy az adott termék melyik webshopban a legolcsóbb.   Hogyan működnek az ár összehasonlító oldalak? Regisztrációt követően egy adatbázisba feltöltve megjelenítheted termékeidet az adott oldaladon. Ez az adatbázis folyamatosan frissíthető, így az adott gyűjtő oldalon megjelenő információk is mindig napra készen láthatóak. A feltöltött adatok alapján a termékeid megjelennek a megfelelő kategóriákban. Mikor egy látogató rákeres terméknév alapján egy adott termékre, akkor a felsorolásban minden lehetséges tétel meg fog jelenni az aktuális árával. Fontos, hogy megnevezés tekintetében törekedj arra, hogy a konkurenseid termékeihez hasonló nevet adj termékeidnek, melyek tökéletesen bemutatják mit is szeretnél eladni. Így minden terméked meg fog jelenni az azonos vagy hasonló jellegű termékkel együtt. A rangsorolásban nagyon fontos, hogy ár tekintetében minél olcsóbb legyél, hiszen annál feljebb kerülsz a felsorolásban. Az ilyen típusú oldalak kattintás alapú fizetési rendszerre épülnek, azaz weboldaladra való átkattintást követően számolnak fel költséget. Többségük egyenleg feltöltéses rendszerrel működik, amelyből a rendszer folyamatosan vonja a kattintások értékét. Felhasználói fiókod felületén különböző statisztikákat, kimutatásokat érhetsz el, amelyeken nyomon követheted az egyes termékek kattintási eredményeit. Szlovákiában is több ilyen oldal működik:
  • heureka.sk: legnépszerűbb összehasonlító oldal Szlovákiában, igyekszik lefedni minden népszerű kategória legnépszerűbb termékeit
  • najnakup.sk: második leglátogatottabb oldal, konkurenciájához hasonlóan igyekszik minden népszerű terméket megjelentetni
  • pricemania.sk: harmadik helyre sorolódott, mely főleg e-shopos termékekre koncentrálódik
  • glami.sk: magyarországi verziója is működik, itt ruházati és divat termékek összehasonlítása a cél
  • favi.sk: szintén működik magyar verziója is, itt bútorok árait lehet összehasonlítani
  • biano.sk: szintén működik magyar verziója is, bútor, kiegészítő, dekoráció, otthoni termékek gyűjtő oldala
  Szlovákiai szállítási lehetőségek Csomagok feladásával kapcsolatban Szlovákia esetében is két lehetőség közül lehet választani. Egyik megoldás a futárszolgálatos csomagfeladás, a másik pedig a kiszervezett logisztika, fulfillment. Futárszolgálatos feladás lehetőségén belül két opció is felmerülhet. Egyik szerint leszerződsz a kiválasztott futárcéggel, a másik esetében pedig olyan cégeket keresel meg, akik gyűjtő oldalként működnek és több futárszolgálat kínálatából a legjobb opciót kínálják fel neked. Utóbbi megoldás kevesebb feladás esetén ajánlott, több csomag esetén érdemes leszerződni egy konkrét futárcéggel, hogy hosszabb távon is kedvezményes árakat érhess el. Mi is befolyásolja egy futárcég árait? Természetesen első sorban a feladott csomagok száma, ezért egy újonnan induló webáruház esetében jóval magasabb szállítási árakkal kell számolni. Ezek az árak kiszervezett logisztikával töredékükre csökkenthetőek. Futárszolgálatos csomagfeladás esetén az adott futárcég a telephelyeden felveszi a csomagokat, vagy te magad is elszállíthatod őket a hozzád legközelebb eső központjukba. Szlovákiába való szállítás esetén a folyamatba belép még a helyi központba való szállítás is, ami miatt a csomagod házhoz szállításának átfutási ideje futárszolgálattól függően 2-4 munkanap is lehet.   iLogistic kiszervezett webshop logisztika a költségek és az átfutási idő csökkentésére Szlovákiába Fulfillment szolgálatás nemzetközi viszonylatokban már eléggé elterjed megoldás, de már hazánkban is egyre több webáruház ismeri fel a benne rejlő lehetőségeket, előnyöket. Cégünk az iLogistic Kft. több éves logisztikai tapasztalattal a háta mögött igyekszik minden ügyfele számára kielégítő szolgáltatást nyújtani, így a nemzetközi szállítások esetében is próbálunk minél átfogóbb megoldást nyújtani. Szlovákiai csomagfeladás tekintetében saját autós megoldással igyekszünk gyorsítani a folyamaton. Minden nap délig beérkező rendeléseket csomagolást követően saját futárunk szállítja el a GLS szlovákiai központjába, hogy azok másnap már kiszállításra is kerüljenek. Ennek köszönhetően lerövidül az átfutási idő, hamarabb megérkeznek a csomagok a megrendelőkhöz. Árak tekintetében nagy előnye a fulfillmentnek, hogy több ügyfelünk csomagjait is szállítjuk az adott országokba, így mennyiségi kedvezményeink jóval magasabbak, melyeket minden partnerünk számára át is adunk. Ezek alapján neked nem a saját csomagszámodnak megfelelően meghatározott szállítási díjat kell fizetned, hanem a cégünk által kiszállított össz csomagszám alapján kikalkulált kedvezményes árat. Érdekelnek a szlovákiai szállítási áraink? Fulfillment szolgáltatásunk cégedre szabott megoldásai? Vedd fel velünk a kapcsolatot valamely elérhetőségünk IDE kattintva. Összegzésként azt szeretnénk kiemelni, amennyiben a termékeid megfelelnek a nemzetközi piacok igényeinek is, akkor érdemes belevágnod valamilyen formában a külföldi értékesítésbe, akár saját webáruházadról vagy valamely online értékesítési felületről is legyen szó. Külföldre való értékesítés egyik legnehezebb pontja a csomagok házhoz szállításának megoldása, melyre a legmegfelelőbb és leggazdaságosabb megoldás a webáruházad logisztikájának kiszervezése. Fulfillmentnek köszönhetően az általad kiválasztott legmegfelelőbb cég átvállalja helyetted a teljes logisztikát, legyen szó belföldre vagy külföldre való kiszállításról. Online kereskedelem növekedésével egyre nagyobb igény van azokra a webáruházakra, akik minél gyorsabban tudják teljesíteni a kért rendeléseket, így a fulfillment megoldások is ezt a folyamatot segítik elő. Amellett, hogy a webáruház tulajdonos számára időt, energiát és pénzt takarítanak meg. A legjobb üzleti megoldás, ha minél kevesebb befektetett munkával minél több nyereséget tudunk termelni. Erre lehet megoldás egy belföldi és külföldi viszonylatban is jól működő webáruház kiszervezett logisztikával.   Forrás: sikermania.hu, netfort.hu, grentmedia.hu, shoprenter.hu, billingo.hu, europa.eu, adokamara.hu, ecommerce.hu, mufis.sk, vallakozasszlovakiaban.hu, kosarertek.hu, blog.edesk.com, expandeco.hu, unas.hu, everigo.hu, gls-group.eu, posta.hu, sprinter.hu, dpd.com, expresszone.hu